کد خبر: 931546
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۶
در حالی که قرار است امروز شنبه مردم افغانستان برای شرکت در انتخابات مجلس نمایندگان به پای صندوق‌های رأی بروند، یک حادثه تروریستی دیگر سراسر این کشور را در بهت و حیرت فرو برده است؛ حادثه‌ای که می‌تواند بر چگونگی حضور مردم در پای صندوق‌های رأی، حداقل در جنوب افغانستان و به خصوص در استان قندهار تأثیر منفی بگذارد؛ چه اینکه ریاست جمهوری افغانستان برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان را در این استان برای یک هفته به تعویق انداخت.
پنج شنبه یک عامل نفوذی که گروه طالبان ادعا کرده وابسته به این گروه است، پس از پایان یک نشست امنیتی با حضور فرمانده کل نیرو‌های امریکایی و ناتو در افغانستان، استاندار و مقام‌های ارشد امنیتی به خصوص ژنرال عبدالرازق، فرمانده پلیس قندهار، رئیس امنیت ملی و همچنین فرمانده منطقه‌ای پلیس در ولایات جنوبی افغانستان، این مقام‌های ارشد داخلی و خارجی را هدف تیراندازی خود قرار داد. در نتیجه این تیراندازی، ژنرال عبدالرازق جان خود را از دست داد. هرچند در این تیراندازی، ژنرال مؤمن، رئیس امنیت ملی قندهار نیز کشته شد، اما خبر ترور ژنرال عبدالرازق، فرمانده شناخته‌شده و پشتون‌تبار وزارت کشور افغانستان، برای هیچ‌کس پذیرفتنی نبود. کشته شدن ژنرال عبدالرازق، تمام افغانستان را در ماتم فرو برده است. ژنرال عبدالرازق در سال ۲۰۱۱ پس از کشته‌شدن خان محمد مجاهد، فرمانده اسبق پلیس قندهار، به عنوان فرمانده پلیس این ولایت معرفی شد و در مدت هفت سال گذشته عملیات‌های زیادی را علیه گروه طالبان در قندهار، زابل، ارزگان و هلمند رهبری کرده و به دلیل همین روحیه، توانست محبوبیت فراوانی در افغانستان کسب کند. وی در زمان حاکمیت طالبان به همراه پدر و عمویش به دست این گروه اسیر شد، ولی توانست فرار کند، به همین دلیل، وی روحیه جنگندگی بالایی در برابر عوامل ناامنی طالبان در قندهار داشت و به نماد مقاومت علیه طالبان مبدل شد؛ به گونه‌ای که پس از هفت سال، استان قندهار از یک استان ناامن که از اهمیت بالایی برای طالبان به عنوان پایتخت این گروه برخوردار بود، به یک استان نسبتاً امن تبدیل شده و آهسته آهسته به قطب شکوفایی اقتصادی افغانستان مبدل شده است. این موفقیت ژنرال عبدالرازق، او را به دشمن اول گروه طالبان و همچنین حلقاتی در داخل پاکستان که از طالبان حمایت می‌کنند و به دنبال ناامنی فزاینده و ناکامی دولت افغانستان هستند، در جنوب این کشور مبدل کرده بود. البته به دلیل این رویکرد جدی ژنرال عبدالرازق در برابر عوامل ناامنی و گروه طالبان در جنوب افغانستان، وی از سوی برخی نهاد‌های حقوق بشر غربی به خشونت، شکنجه و کشتار غیرقانونی متهم شده؛ اتهامی که همواره از سوی او رد شده بود.
از سوی دیگر، ژنرال عبدالرازق در سال‌های اخیر، در کنار اینکه یک چهره نظامی بود، به یک چهره برجسته سیاسی نیز در افغانستان تبدیل شد و عملاً با عضویت در ائتلاف بزرگ ملی افغانستان با حضور چهره هایی، چون ژنرال عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور، به عنوان یک اپوزیسیون در درون دولت، به خصوص علیه رویکرد‌های تندروانه و سیاست‌های حذف محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری عرض اندام کرد. این در حالی است که عطامحمد نور، چهره مقتدر شمال افغانستان در واکنش به ترور ژنرال عبدالرازق، گفته که ترور او در یک محل مصون و تحت شرایط شدید امنیتی، نشان می‌دهد که او در نتیجه توطئه حریفانش و مقامات بلندپایه درون دولت، هدف قرار گرفته است. بر این اساس، این اظهارات نشان می‌دهد که ترور ژنرال عبدالرازق، یک رویداد تروریستی ساده نیست. اشرف غنی در طول یکی دو سال اخیر بار‌ها تلاش کرد ژنرال عبدالرازق را از فرماندهی پلیس قندهار برکنار کند، اما محبوبیت، قدرت و نفوذ این فرمانده در میان بسیاری از مردم، رئیس‌جمهور افغانستان را برای رسیدن به این هدف، ناکام گذاشت. در کنار این ابعاد زندگی ژنرال عبدالرازق، گفته می‌شود که او برای مطرح شدن از یک چهره ناشناخته به یک فرمانده برجسته در جنوب افغانستان، حمایت نیرو‌های امریکایی و ناتو را نیز با خود داشته است؛ تا جایی که یک مقام امریکایی گفته است:کاش «یک میلیون رازق» وجود می‌داشت که افغانستان را از مشکلات ستیزه‌جویی پاک می‌کرد.
اما با وجود این حمایت امریکایی‌ها، نکته جالب و درخور تأملی که در حادثه تروریستی روز پنج شنبه قندهار سوال‌برانگیز شده، آسیب نرسیدن به فرمانده کل نیرو‌های امریکایی و ناتو در این حادثه است. شاهدان رویداد گفته‌اند که عامل نفوذی طالبان که محافظ استاندار قندهار بوده، بعد از دور شدن ژنرال اسکات میلر، فرمانده کل نیرو‌های امریکایی و ناتو از محل رویداد، اقدام به تیراندازی و هدف قرار دادن ژنرال عبدالرازق کرده است. بر این اساس، برخی آگاهان، ترور ژنرال عبدالرازق، یک هفته پس از دیدار و مذاکره زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با طالبان را، با یکدیگر مرتبط می‌دانند و آن را امتیازی برای طالبان می‌شمارند؛ چه اینکه این سؤال از طالبان نیز مطرح شده که در یک محیط و فضا، چگونه ژنرال عبدالرازق کشته می‌شود، اما فرمانده کل نیرو‌های امریکایی و ناتو هیچ آسیبی نمی‌بیند؛ در حالی که آسیب رساندن به او، می‌توانست موفقیت بزرگی برای طالبان محسوب شود؟!
در حالی که ناکارآمدی‌ها و سیاست‌های ناکام امریکا در افغانستان، همچنان مردم این کشور را در آتش جنگ و نزاع نگه‌داشته، این سؤال به صورت جدی در میان این مردم و به خصوص آگاهان مطرح شده که حالا «صلح امریکایی» چه سرنوشت و ارمغان دیگری برای آن‌ها به همراه خواهد داشت؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار