کد خبر: 930411
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
ترامپ:
رئیس‌جمهور آمریکا در یک تجمع انتخاباتی گفت: به پادشاه (ملک سلمان) گفتم، باید پول بپردازید چون عربستان سعودی ثروتمند است و ما داریم از شما حفاظت می‌کنیم».
جوان‌آنلاین: «دونالد ترامپ» در جمع حامیان خود در تجمع یکی از شهر‌های ایالت «آیووا» به تکرار مواضع دولت خود در قبال ایران، عربستان سعودی، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و ناتو پرداخت.

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش اعظم سخنرانی انتخاباتی خود خطاب به حامیانش در شهر «کانسیل بلافس» ایالت آیووا علیه دموکرات‌ها سخن گفت و از حامیان جمهوری‌خواه خود خواست در انتخابات میان دوره‌ای ششم نوامبر (۱۵ آبان) حاضر شوند.

ترامپ در این سخنرانی درباره مواضع سیاست خارجی دولت آمریکا در قبال دیگر کشور‌ها هم اشاره کرد و ادعا کرد که در نتیجه مواضع او «بار دیگر به آمریکا احترام گذاشته می‌شود».

رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از این تجمع انتخاباتی از خروج غیرقانونی واشنگتن از توافق هسته‌ای گروه ۱+۵ (برجام) و مواضع ضد ایرانی دولتش دفاع کرد.

ترامپ گفت: «به ایران نگاه کنید، قبل از اینکه من (به ریاست جمهوری) برسم، ایران می‌توانست ظرف ۱۲ دقیقه کل خاورمیانه را تحت کنترل بگیرد، اما حالا در تلاش برای بقا هستند و در تک تک شهرهایشان شورش وجود دارد».

رئیس‌جمهور آمریکا در این نشست بار دیگر علیه چین اظهارات تندی مطرح کرد و مدعی شد که در نتیجه سال‌ها روابط تجاری «غیرمنصفانه» بین دو کشور، پکن «میلیارد‌ها دلار» از واشنگتن به جیب زده، اما با آغاز ریاست جمهوری او این روند، «دیگر تمام شده است».


ترامپ در بخش دیگری از این سخنرانی بار دیگر اظهارات اخیر خود درباره پادشاه عربستان سعودی و گفت‌وگوی تلفنی‌اش با او درباره لزوم «پرداخت پول» توسط ریاض به واشنگتن را تکرار کرد.

وی که پیشتر گفته بود عربستان سعودی بدون حمایت نظامی آمریکا دو هفته بیشتر دوام نمی‌آورد، حالا در تازه‌ترین اظهاراتش گفت: «کاری که ما می‌کردیم آن بود که در ازای دریافت هیچ چیزی، از کشور‌های ثروتمند حفاظت می‌کردیم».

ترامپ ادامه داد: «آیا از نظر شما عربستان سعودی کشور ثروتمندی نیست؟ قطعا هست. من به پادشاه (ملک سلمان) گفتم، شما باید پول بپردازید، بخشید، ولی باید پول بدهید چرا که شما پول دارید و ما داریم از شما حفاظت می‌کنیم. شما باید هزینه‌اش را بدهید، شما باید هزینه‌اش را بپردازید».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین ژاپن را هم خطاب قرار داد و گفت: «ما داریم از ژاپن این کشور ثروتمند حفاظت می‌کنیم، آن‌ها ثروت‌های زیادی به جیب می‌زنند، آن‌ها برای کشور ما میلیون‌ها دلار خودرو می‌فرستند، اما ما اجازه ارسال و صادر کردن خودروهایمان به ژاپن را نداریم چرا که آن‌ها موانع (گمرگی و تعرفه‌ای) اعمال می‌کنند و ما داریم به ارتش آن‌ها سوبسید می‌دهیم. ما داریم هزینه ۷۰ درصد ارتش آن‌ها را می‌پردازیم. هیچ کسی این چیز‌ها را نمی‌داند و من از شینزو آبه (نخست‌وزیر ژاپن) که دوست من و فردی خارق العاده است، سوال کردم، این‌ها چطور ممکن است، او در جواب به من گفت که هیچ کسی از ما چنین سوالاتی نکرده بود».

ترامپ: «ما در حال حاضر داریم قوی‌ترین ارتشی که تاحالا داشته‎ایم را می‌سازیم و دلیل این کارمان آن است که وقتی شما قوی‌ترین ارشتی که جهان تا حالا شاهدش بوده را داشته باشید، هیچ کسی سر به سر شما نخواهد گذاشت. من نمی‌خواهم از ارتش‌مان استفاده کنم، اما ما با یک جهان بسیار خطرناک مواجه هستیم و از بسیاری جهات ما شاهد یک جهان مریض هستیم. من در مقام رئیس‌جمهور شاهد چیز‌هایی بوده‌ام که شما اصلا نمی‌خواهید از آن‌ها مطلع شوید، ما باید آماده دفاع کردن از خود در برابر افرادی خائن باشید، افرادی که مسئول اداره برخی جا‌ها هستند، البته ما خیلی آماده هستیم و بسیار آمادگی داریم».

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از این سخنرانی علیه دیگر کشور‌های جهان، متحدان اروپایی واشنگتن را هم از حملات لفظی خود بی نصیب نگذاشت.

او با انتقاد از سیاست‌های «حفاظت‌گرایانه» کشور‌های اروپایی گفت: «اتحادیه اروپا بی رحم است، آن‌ها بی رحم هستند. اتحادیه اروپا در ظاهر خیلی خوب و زیبا به نظر می‌رسند، اما اینطور نیست آن‌ها بی رحم هستند، آن‌ها (اتحادیه اروپا) اصلا برای اینکه از ما سودجویی کنند، تشکیل شدند. ما از اغلب این کشورها، از اتحادیه اروپا و ناتو حفاظت می‌کنیم. آلمان فقط یک درصد (از تولید ناخالص داخلی خود را برای صرف هزینه‌های دفاعی) صرف می‌کند، اما ما برای حفاظت از اروپا ۴.۳ درصد هزینه می‌کنیم، یک نفر بیاید و دلیل این را برای من توضیح دهد. رقم‌ها وحشتناک هستند».

ترامپ در بخش دیگری از سخنرانی خود، خاطره‌ای درباره توافق دولت «باراک» اوباما برای استقرار سامانه موشکی «تاد» در کره جنوبی مطرح کرد و به شدت از دولت قبلی آمریکا به دلیل قبول پرداختن هزینه‌های این سامانه انتقاد کرد.

او گفت: «کره جنوبی کشور ثروتمندی است، چرا آمریکا باید هزینه‌های حفاظت از آن‌ها در برابر کره شمالی را بدهد؟»

رئیس‌جمهور آمریکا در این خاطره خود، به اظهارنظر خصوصی یکی از ژنرال‌های ارشد ارتش آمریکا خطاب به او در کاخ سفید هم اشاره کرد که در آن این ژنرال گفته بود: «قربان! کره جنوبی متحد ما است و دولت اوباما این توافق را با آن‌ها امضا کرد».

ترامپ افزود: (به ژنرال گفتم)، «من به اینکه دولت اوباما با این توافق موافقت کرده، هیچ اهمیتی نمی‌دهم، اصلا برای من مهم نیست».
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار