کد خبر: 929424
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱
گزارش «جوان آنلاین» از اثرات سقوط دلار در قیمت مسکن؛
کارشناسان و تحلیلگران بازار مسکن معتقدند که بعد از افت شدید قیمت دلار، نوبت مسکن است که حباب ایجاد شده در آن بترکد. و این خبری خوش برای خریداران مسکن است که تا امروز موفق به خرید خانه نشده‌اند.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین - مهسا گربندی: طی دو روز گذشته و همچنین امروز بازار ارز با سیل فروشندگان دلار مواجه شده و بسیاری از افراد که به قصد سرمایه‌گذاری اقدام به خرید دلار کرده و منتظر افزایش قیمت آن بودند حالا با نگرانی به بازار هجوم آورده و از هر طریقی قصد فروش دلار‌های خود را دارند. همین مسئله سبب شد تا دلار در ۷۲ ساعت اخیر با کاهش قیمت چندباره مواجه شود و بازارهای دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. آنطور که مشخص است کاهش قیمت دلار در بازار مسکن نیز اثر گذاشته و گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که قیمت آپارتمان‌های ۴۰ تا ۸۵ متری در مناطق مختلف به طور میانگین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته، اما بیشترین کاهش قیمت‌ها در آپارتمان‌های با متراژ بالا دیده شده به نحوی که به گفته یکی از مشاوران املاک در منطقه ۵ بسیاری از فروشنده‌ها حاضر شده‌اند با تخفیف ۴۰ درصد آپارتمان‌شان را بفروش برسانند.

فروشندگانی که تخفیف نمی‌دادند حالا حاضرند خانه‌شان را زیر قیمت بفروشند!

میلاد که ۴ سال است که ازدواج کرده و امسال می‌تواند از تسهیلات مسکن یکم استفاده کند و صاحب مسکن شود، هنوز نتوانسته خانه مناسبی را پیدا کند. او که هر روز عصر به سراغ املاک‌ها می‌رود و به دنبال خانه می‌گردد، درباره تاثیرات کاهش قیمت دلار در بازار مسکن به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «من و همسرم از شهریور ماه به دنبال خانه می‌گشتیم و دیگر از پیدا شدن یک خانه مناسب ناامید شده بودیم. اما دیروز با سقوط قیمت دلار فروشندگانی که خانه‌هایشان را گران کرده بودند حالا حاضر شده‌اند تا خانه‌شان را زیر قیمت بفروشند!»

او ادامه می‌دهد: «قبل از کاهش قیمت دلار، بازار مسکن دچار هرج و مرج شده بود و هر فروشنده‌ای قیمت خانه‌اش را خودش تعیین می‌کرد، زیرا که تعداد خریداران مسکن زیاد بود و فروشندگان از این قضیه سوءاستفاده می‌کردند. آن‌ها می‌گفتند دلار گران شده و مصالح ساختمانی هم افزایش قیمت داشته، پس قیمت دیروز خانه با امروز فرق کرده است! این در حالی است که برخی از فروشندگان مسکن نیز تا پای معامله می‌آمدند، اما پشیمان می‌شدند، آن‌ها می‌گفتند که تا چند وقت دیگر می‌توانند خانه‌شان را گران‌تر بفروشند.»

بازار مسکن با کاهش قیمت دلار آرام شد

این متقاضی خرید خانه با اشاره به اینکه مشاوران املاک نیز از هرج و مرج بازار مسکن سوءاستفاده می‌کردند و به گرانی‌ها دامن می‌زدند، می‌گوید: «مشاوران املاک به جای اینکه خانه مناسبی را برای ما پیدا کنند به دنبال این بودند تا خانه فروشندگان را به صورت نقدی بخرند و چند میلیون تومان گران‌تر آن را به ما بفروشند.»

میلاد به تعادل ایجاد شده در بازار مسکن اشاره می‌کند و می‌گوید: «بازار مسکن با کاهش قیمت دلار آرام شده و به همین دلیل تعداد خانه‌هایی که برای فروش به املاک سپرده می‌شود بیشتر شده است. حتی آگهی فروش خانه نیز زیادتر شده و گزینه‌های مناسب برای خانه را پیدا کرده‌ایم.»

کاهش قیمت مسکن در راه است

کارشناسان و تحلیلگران بازار مسکن معتقدند که بعد از افت شدید قیمت دلار، نوبت مسکن است که حباب ایجاد شده در آن بترکد. و این خبری خوش برای خریداران مسکن است که تا امروز موفق به خرید خانه نشده‌اند.

مهدی سلطان محمدی تحلیلگر بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار «جوان آنلاین» درباره اثر سقوط دلار در قیمت مسکن می‌گوید: «کاهش قیمت دلار در بازار مسکن اثراتی گذاشته و قیمت آن را با حدی کاهش داده است، اما باید صبر کنیم تا مشخص شود چه زمانی بازار ارز به ثبات بیشتری می‌رسد. آن چیزی که مشخص است فروشندگان مسکن با مشاهده کاهش قیمت دلار و سایر بخش‌ها، حاضرند که خانه‌هایشان را به قیمت کمتری بفروشند، بنابراین به طور حتم قیمت‌های هیجانی در یکی دو ماه اخیر فروکش خواهد کرد.»

این تحلیلگر بازار مسکن ادامه می‌دهد: «رشد شتاب‌دهنده قیمت مسکن که در ماه‌های اخیر رخ داد متوقف شده، اما باید زمان بیشتری را برای کاهش قیمت به بازار مسکن بدهیم، زیرا که تغییرات قیمت در این بازار مانند دلار در لحظه انجام نمی‌شود.»

خریداران واقعی مسکن صبور باشند

سلطان محمدی با اشاره به اینکه با افزایش قیمت شدیدی که در بازار مسکن و در این چند ماه اخیر اتفاق افتاد، خریداران واقعی از بازار عقب ماندند، می‌گوید: «وقتی که در ماه اخیر ۱۰ درصد افزایش قیمت در بازار مسکن داشتیم و حجم معاملات نیز در همین ماه کاهش پیدا کرده است، مشخص است که پیش از اینکه این افزایش از معاملات واقعی بازار سرچشمه گرفته باشد ناشی از هیجانات و انتظارات فروشندگان است، فروشندگانی که دوست دارند خانه‌هایشان را قیمت بالاتری بفروشند، اما خریداران تمایلی به خریدن خانه‌های گران ندارند؛ بنابراین اگر بازار ارز آرام بگیرد، هیجانات گران‌فروشی در بازار مسکن نیز کاهش پیدا می‌کند قیمت مسکن کاهش خواهد یافت.»

او تصریح می‌کند: «مشاهدات نشان می‌دهد که میزان عرضه مسکن افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین خریداران فرصت بهتری برای انتخاب خانه دارند و می‌توانند با قیمت مناسب‌تری صاحب خانه شوند و این مسئله کمک می‌کند تا حجم معاملات افزایش یابد و مالکان قیمت‌های مناسب‌تری را برای خریداران در نظر بگیرند و برای اینکه معامله انجام شود انعطاف‌پذیری بیشتری را به خرج دهند.»

سلطان محمدی با ذکر این مسئله که به نظر می‌رسد که تغییرات مثبتی در بازار مسکن اتفاق بیافتد، می‌گوید: «در بازار‌های فوق هیجانی بهتر است که خریداران واقعی بیشتر احتیاط کنند و اجازه بدهند تا بازار به آرامش و تعادلی برسد و آن وقت اقدام به خرید خانه کنند. تا انتخاب بهتر و مناسب‌تری داشته باشند.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
جدی؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار