کد خبر: 929055
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
بنابر اعلام صرافی‌ها هم اکنون، هر قطعه سکه طرح قدیم چهار میلیون و ۶۹۹ هزار تومان و سکه طرح جدید چهار میلیون و ۴۷۵ هزارتومان به فروش می رسد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بعد از ثبات نسبی در بازار پرتلاطم ارز و طلا، سخنرانی رئیس جمهور امریکا در سازمان ملل در هفته گذشته بهانه‌ای شد تا دوباره بازار دلار و سکه روندی صعودی به خود گیرد و باعث شد قیمت دلار در بازار غیررسمی به ۱۹ هزار تومان برسد و حباب سکه نیز بیش از یک میلیون تومان برسد و یک قطعه سکه تمام بهار آزادی قیمت ۵ میلیون و چهارصد هزار تومان را برای خود ثبت کرد.
 
در حالیکه برخی از دلالان و واسطه‌گر‌ها این روند افزایشی را برای روز‌های آتی نیز پیش بینی می‌کردند، اما روند رو به کاهش قیمت انواع ارز و طلا در یکی دو روز اخیر باعث گشت تا میدان فردوسی دیگر شاهد صف خریداران ارز و سکه نباشد و نسبتا روز‌های آرامی را به خود بیند.
 
حالا امروز نیز به نظر می‌رسد انتشار حرف‌های محمود واعظی، مسئول دفتر رئیس جمهور، مبنی بر کاهش قطعی قیمت دلار و همچنین خبر اعدام "سلطان سکه" توسط دستگاه قضایی سبب شد تا انواع ارز و سکه در بازار به طور محسوسی کاهش پیدا کند بطوریکه تا لحظه درج این گزارش سکه تمام بهار آزادی بیش از ۵۰۰ هزار تومان کاهش داشته است و طبق پیش بینی کارشناسان اقتصادی این روند نزولی ادامه خواهد داشت.
 
این موضوع باعث گشته تا از صبح امروز بسیاری از صاحبان دلار و سکه به فروش ترغیب شوند تا اتفاقی که سال ۱۳۶۷ برای بسیاری از مردم افتاد و قطعه ۵۹۸ بهشت زهرا را رقم زد برای آن‌ها تکرار نشود. در سال ۶۷ بعد از پذیرش قطعنامه و اعلام آتش بس بین ایران و عراق ناگهان قیمت دلار از ۱۵۰ تومان به حدود ۵۰ تومان رسید و قیمت طلا نیز افت بسیار محسوسی داشت. این اتفاق منجر شد تا کسانی که سرمایه‌های نقدی خود را به دلار یا طلا تبدیل کرده بودند از شوک واردشده در سقوط قیمت‌ها ناگهان جان خود را از دست بدهند. درنهایت جانباختگان ناشی از شوک کاهش قیمت‌ها را در قطعه ۵۹۸ بهشت زهرا به خاک سپردند!
 
اکنون نیز چشم احتیاط و عبرت از سال‌های دهه ۶۰ باعث شده تا دیگر تب خرید و فروش ارز و طلا در بازار فروکش کند و مردم به جای خریدار، فروشنده شوند. امری که باید دید در رو‌زهای آینده با روند نزولی قیمت ارز و طلا چه مسیری را در پیش میگیرد.
 
البته ذکر این نکته ضروری است که لازمه ثبات در بازار ارز و ترکیدن حباب غیر واقعی ارز و سکه، ورود همه جانبه و بدون ملاحظه دستگاه قضایی و انتظامی به پرونده دلالان بازار و مقابله جدی با سودجویان است. همچنین تصمیمات مردان اقتصادی دولت باید با پشتوانه کارشناسی همراه شود و عملکرد دولتمردان در اطاق شیشه ای پیش چشم مردم باشد،زیرا هرگونه پنهان‌کاری و عدم شفافیت مسئولین قطعا به التهاب بازار دامن خواهد زد.
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار