کد خبر: 928925
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸
همزمان با پایان اعتراضات کامیونداران
اعتراض دوباره کامیونداران در حالی پایان یافته که اخبار مثبتی از حل مشکل این اقشار توسط دولت شنیده می‌شود.
جعفر تكبيري
اعتراض دوباره کامیونداران در حالی پایان یافته که اخبار مثبتی از حل مشکل این اقشار توسط دولت شنیده می‌شود.
واقعیت آن بود که طی روز‌های اخیر مجموعه عوامل مختلفی دست به دست یکدیگر داده بودند تا صنف کامیونداران با مشکلاتی روبه‌رو شود. روندی که آن‌ها را بر آن داشت تا طی امسال برای چندمین بار دست به پیگیری مطالبات خود بزنند.
تغییر و تحولات در کابینه اقتصادی دولت و نبود سکاندار در وزارتخانه حیاتی اقتصاد، نوسان شدید بازار ارز، ضعف دیرینه سنتی اتحادیه و صنف کامیونداران در طرح و پیگیری مطالباتشان، موازی‌کاری چند وزارتخانه در پیگیری مشکلات صنفی کامیونداران و عدم مسئولیت‌پذیری یک شخص حقیقی یا حقوقی واحد برای پیگیری و تأمین مطالبات کامیونداران مجموع مهم‌ترین عواملی بود که زمینه‌ساز اعتصاب دوباره کامیونداران شد.
در همین حال معاندان نظام که این روز‌ها به کمک رسانه‌های خود مشغول سمپاشی علیه کشور هستند، نیز از این موقعیت سوء‌استفاده و مطالبات صنفی کامیونداران را رنگ و بوی سیاسی دادند؛ اتفاقی که باعث شد برخی مسئولان دستگاه قضایی برای کنترل موضوع به برخی ساختار‌شکنان این صنف هشدار جدی دهد.

حمایت مجلس از کامیونداران
در همین حال، روز گذشته اخبار خوبی از بخش‌های مختلف حوزه اقتصادی در خصوص کامیونداران منتشر شد.
یکی از این اخبار، نامه قاطعانه نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور در خصوص پیگیری مشکلات کامیونداران بود. بر این اساس اکبر رنجبرزاده، عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی روز گذشته مجلس نامه نمایندگان مجلس را خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور، در حمایت از کامیونداران که تاکنون به ۱۵۳ امضا رسیده، قرائت کرد.
در این نامه تأکید شده بود: در شرایطی که اولویت امروز کشور، حل مشکلات اقتصادی است، آمادگی، هماهنگی و انسجام فرماندهان و مدیران دلسوز جبهه اقتصادی کشور می‌تواند ما را از موانع پیش‌رو عبور دهد.
در این راستا عدم ساماندهی و رفع مشکلات صنف کامیونداران با جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر در روز‌های اخیر، حمل و نقل سوخت و کالا را در کشور مختل کرده در صورتی که با تدبیر به موقع می‌توان جلوی این گونه مسائل را گرفت و مانع نارضایتی شد.
در نامه نمایندگان همچنین تأکید شده است: مطالبات به حق رانندگان وسایل حمل و نقل سنگین بین شهری باید مورد حمایت جدی قرار گیرد. افزایش قیمت اقلام و قطعات مورد نیاز وسایل حمل و نقل سنگین و پایین بودن نرخ کرایه‌های حمل و نقل، موجب شده است که این صنف زحمتکش نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و ضرورت دارد که یک بسته حمایتی کارشناسی شده با فوریت برای ادامه کار آنان تهیه و تدوین شود.
در این نامه تأکید شده‌است: «پلیس راهور ضرورت دارد که این قشر را بیشتر مورد حمایت قرار دهد و ناجا هم در ایجاد امنیت جاده‌ای تلاش بیشتری داشته باشد. سازمان تأمین اجتماعی برای حمایت بیمه‌ای آنان و دولت در جهت تهیه اقلام مورد نیاز کامیونداران اقدام فوری نماید.»

ترخیص ۱۰ هزار حلقه لاستیک کامیون امروز از گمرک بوشهر
همچنین پس از آنکه معاون اول رئیس‌جمهور دستور کاهش تعرفه گمرکی لاستیک کامیون را تا ۵ درصد صادر کرد، روز گذشته از بوشهر خبر رسید که ۱۰ هزار حلقه لاستیک کامیون از گمرک این بند ترخیص شده است.
منصور بازیار، سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان بوشهر اظهار کرد: تعداد ۱۰ هز ار حلقه لاستیک کامیون طی چندین اظهارنامه به گمرک اظهار شده است و پس از انجام مراحل قانونی و تشریفات گمرکی آماده خروج از گمرک است.
وی افزود: علاوه بر این تعداد لاستیک کامیون طبق بررسی صورت گرفته حدود ۴ هزار لاستیک کامیون دیگر در محوطه منطقه ویژه بندر بوشهر موجود است که در همین راستا با برقراری ارتباط با صاحبان کالا تأکید شده نسبت به اظهار کالا در اسرع وقت اقدام کرده و گمرک نیز آمادگی کامل جهت ارائه تسهیلات گمرکی از قبیل: پذیرش ضمانتنامه بانکی و ترخیص قسمتی از کالا را دارد. این در حالی است که از اقصی نقاط کشور گزارش‌های منتشر شده که مدعی است، توزیع لاستیک میان کامیونداران آغاز شده است.

عرضه مستقیم روغن موتور به کامیونداران
در تحولی دیگر، حمیدرضا خلیلی، دبیر انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا سیما از عرضه مستقیم روغن موتور به کامیونداران خبر داد. وی با بیان اینکه هم اکنون چهار شرکت اصلی تولیدکننده روغن در کشور با حداکثر ظرفیت تولید و توزیع فعالیت می‌کنند، گفت: محصولات روانکار هیچ تغییر قیمتی نداشته و تمامی محصولات با قیمت مصوب به بازار عرضه می‌شود. وی با بیان اینکه طرح عرضه مستقیم کالا نیز آغاز شده است، گفت: دو شرکت بزرگ تولیدکننده روانکار‌های دیزلی محصولات خود را با قیمت مصوب در پالایشگاه به مشتریان عرضه می‌کنند.
وی با بیان اینکه ممکن است عده‌ای از شرایط موجود سوء‌استفاده کنند و با احتکار کالا بخواهند قیمت‌ها را بالا ببرند یا کالای خود را با سودی غیر متعارف به فروش برسانند، گفت: به عنوان دبیر انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی اعلام می‌کنم، این مسئله تخلف محض است و قطعاً موارد را از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری خواهیم کرد.
خلیلی با بیان اینکه فهرست مشتریان و عاملان فروش و همچنین فهرست کالا‌های خریداری‌شده از جانب آنان به طور متناوب به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده اعلام می‌شود، گفت: در صورت محرز شدن هر تخلفی با آن برخورد خواهیم کرد. دبیر انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی در پایان تأکید کرد: تمام پالایشگاه‌ها با حداکثر ظرفیت تولید می‌کنند و با اجرای برنامه‌های خاص تولید را نیز افزایش داده‌اند بنابراین هیچ کمبودی در تأمین روغن مورد نیاز کامیونداران وجود ندارد.
کاهش قیمت میوه، همزمان با پایان اعتراض
همزمان با پایان اعتراض کامیونداران و از سرگیری سرویس‌ها توسط این قشر، قیمت محصولات کشاورزی نیز کاهش یافت.
در این ارتباط حسین اصغری، مدیر کل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه اگر کامیونداران به کمک ما بیایند، بازار محصولات کشاورزی همانند گوجه و سیب‌زمینی متعادل خواهد شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت گوجه و سیب‌زمینی در روز‌های اخیر اعتصاب کامیونداران است. اگر همکاری کامیونداران را داشته باشیم، در مدت کوتاهی قیمت این دو محصول واقعی و بازار متعادل می‌شود.

لزوم پیگیری مطالبات از مراجع قانونی
همزمان با تلاش دولت برای حل مطالبات صنفی کامیونداران، این نکته را نیز باید عنوان کرد که در اقتصاد ایران صد‌ها صنف و اتحادیه فعال وجود دارد که سال‌هاست مطالبات بحق خود را از رویه‌های قانونی دنبال می‌کنند و در تأمین مطالباتشان نیز موفق بوده‌اند، اما به زعم کارشناسان اقتصادی و فعالان حوزه حمل و نقل، صنف کامیونداران با ضعف عملکرد ده‌ها ساله برای پیگیری مطالبات مواجه بوده است و اگرچه مدتی است فعالیت خود را تقویت کرده، اما هنوز به جایگاه حقیقی خود نرسیده‌است. کما اینکه تحقیق این مطالبات نیز ناشی از پیگیری‌های صنفی بوده‌است.
همچنین واقعیت این است که دولت به دلیل زحمات و سختی کاری که صنف کامیونداران در طول دهه‌ها فعالیت در اقتصاد ایران متحمل شده‌است، عزم جدی برای تسریع تحقق مطالبات صنف مذکور وجود دارد، از این رو انتظار این است که رانندگان زحمتکشی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در زمان جنگ تحمیلی بار‌ها نقشه‌های شوم معاندان خارجی را نقش بر آب کرده‌اند، این‌بار نیز به همراه سایر هموطنان عزیز، توطئه آشوبگران را خنثی کنند و انسجام ملی را به رخ بدخواهان بکشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار