کد خبر: 928121
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
در طول نیم قرن مصاف استقلال و پرسپولیس در داربی تهران، بازی‌هایی بودند که از ذهن‌ها پاک نمی‌شوند. مرور این بازی‌ها در آستانه دیدار دو تیم جالب توجه خواهد بود.
 

جوان آنلاین: دیدار سنتی دو تیم پرسپولیس و استقلال پنج‌شنبه در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. دیداری که از آن به عنوان ویترین فوتبال ایران یاد می‌شود.

این دیدار جذاب، تاریخ باشکوهی دارد و هر کسی که فوتبال ایران را دنبال کند قطعا هر سال دو بار این بازی حساس و جذاب را از دست نخواهد داد. البته ترس از باخت مفرط در بین تیم‌ها باعث شده است تا داربی‌های زیادی هم کسل کننده باشد و با تساوی بدون گل به پایان برسد. دیدارهایی که دو تیم برای نباختن به زمین رفتند تا برای کسب برد ریسک نکنند. دیدارهایی که زود فراموش شدند و کسی آن‌ها را به یاد نمی‌آورد.

در عوض داربی‌هایی بوده است که سال‌ها در ذهن علاقه‌مندان به فوتبال بوده است و بعید است حالاحالاها از ذهن فوتبال‌دوستان پاک شود. 

با توجه به نزدیکی به شهرآورد ۸۸، نگاهی به دیدارهای جذاب این دو تیم می‌اندازیم:

 

*سال ۱۳۵۲ داربی ۱۲/ پرسپولیس ۶ - استقلال صفر 

این بازی پرگل‌ترین برد یک تیم در تاریخ داربی تهران محسوب می‌شود که به داربی "۶ تایی‌ها" معروف است. همایون بهزادی توانست هت تریک کند. ایرج سلیمانی دو بار و صفر ایرانپاک دیگر گل‌های تیم‌شان را به ثمر رساندند تا این دیدار به عنوان نماد کری پرسپولیسی‌ها مطرح باشد.

 

* سال ۱۳۷۳ داربی ۳۸/ استقلال ۳ - پرسپولیس صفر (با رای فدراسیون)

۱۵ دی ماه سال ۱۳۷۳ سرخابی‌ها پس از ۲ سال وقفه، یکی از پرحاشیه‌ترین داربی‌های پس از انقلاب را برگزار کردند. بازی با قضاوت احمد ابهران آغاز شد. در ابتدای بازی داور گل فرشاد پیوس را قبول نکرد تا کم کم اعتراض‌ها از روی سکو شروع شود. پرسپولیس در ابتدای نیمه دوم با پنالتی فرشاد پیوس و ضربه سر جنجالی بهزاد داداش‌زاده با ۲ گل از آبی پوشان پیش افتاد. بعد از اخراج شاهرودی و ۱۰ نفره شدن سرخ‌ها استقلال توپ و میدان را در دست گرفت و دو گل خورده را پاسخ داد. 

بازی بعد از گل ادموند اختر به جنجال کشیده شد. امیر قلعه‌نوعی و مجتبی محرمی در میانه میدان از خجالت هم درآمدند و داور بازی را نیمه‌تمام گذاشت. پس از آن مسابقه، داور و ۱۰ بازیکن ۲ تیم راهی نیروی انتظامی شدند تا درباره چگونگی این اتفاق توضیح دهند. کمیته انظباطی نتیجه این دیدار را ۳ بر صفر به سود استقلال اعلام کرد. مجتبی محرمی، احمدرضا عابدزاده،  رضا شاهرودی، فرشاد پیوس، محمود فکری، صادق ورمزیار و غفوری‌اصل با محرومیت روبه‌رو شدند و از این دیدار به بعد داور خارجی برای داربی مورد استفاده قرار گرفت.

 

*  سال ۱۳۷۹ داربی ۴۹/ استقلال ۲ - پرسپولیس ۲ 

جنجالی‌ترین داربی دو تیم با تساوی به پایان رسید. در ابتدا بهروز رهبری‌فرد تیمش را پیش انداخت ولی محمد نوازی بازی را به تساوی کشاند. مهدی هاشمی نسب که با انتقال از پرسپولیس به استقلال به سوژه سکوها تبدیل شده بود گل دوم را برای تیمش به ثمر رساند تا هواداران استقلال سر از پای نشناسند. در حالی که بازی با همین نتیجه رو به پایان بود علی کریمی در دقیقه ۸۹ گل تساوی بخش را به ثمر رساند. در این دیدار پرویز برومند و پایان رافت با هم درگیر شدند که برومند با مشت به صورت رافت کوبید. در اواخر بازی سکوها غیرقابل کنترل شدند و این هیجان به خیابان‌ها کشیده شد و هواداران شیشه‌های اتوبوس را شکستند. با وارد عمل شدن پلیس چندین هوادار از هر دو تیم دستگیر شدند.

 

* سال ۱۳۸۳ داربی ۵۸/  استقلال ۳ - پرسپولیس ۲

یکی دیگر از بازی‌های به یادماندنی دو تیم که در ثانیه‌های پایانی تیم برنده آن مشخص شد. ابتدا رضا عنایتی برای استقلال گلزنی کرد ولی سرخ‌ها دو بار توانستند دروازه رقیب خود را باز کنند. شیث رضایی و سهراب انتظاری برای تیم‌شان گلزنی کردند. در ادامه نوبت به محمود فکری رسید تا با شوتی زیبا و مهارنشدنی دروازه ایلیچ را باز کند. بازی تا دقایق پایانی با تساوی دو بر دو در جریان بود. در نهایت در دقیقه ۹۳ پیروز قربانی پیش تاخته دروازه پرسپولیس را باز کرد و تیمش را به برد رساند. 

 

* سال ۱۳۸۵ داربی ۶۱/  پرسپولیس ۲ - استقلال ۱

این بازی نیز در حالی برگزار شد که دو تیم شانس چندانی برای قهرمانی در لیگ نداشتند و دو تیم می‌خواستند با برتری در این مسابقه بالاتر از رقیب دیرینه قرار گیرند و فصل را به خوبی به پایان برسانند. امیرحسین صادقی در دقیقه ۱۶ توانست برای استقلال گلزنی کند. در ادامه اشتباه رحمتی روی یک ضربه کرنر باعث شد تا مهرزاد معدنچی دروازه این تیم را باز کند. در ادامه مهرداد اولادی توانست پاس لوییس ساها را با ضربه‌ای چیپ بالاتر از دستان رحمتی وارد دروازه این تیم کند.

 

* سال ۱۳۸۸ داربی ۶۸/ پرسپولیس ۲ - استقلال ۱

قبل از این دیدار ۶ بازی دو تیم با تساوی بک بر یک به پایان رسید و زمزمه‌های تبانی در داربی در ورزشگاه‌ها شنیده می‌شد. جالب این که این دیدار نیز تا دقیقه ۸۷ با تساوی یک بر یک در جریان بود تا صدای اعتراض از هر طرف بلند شود. ابتدا فرهاد مجیدی و سپس هادی نوروزی برای تیم‌شان گلزنی کرده بودند و در دقیقه ۸۷ کریم باقری با یکی از همان شوت‌های همیشگی خود دروازه استقلال را باز کرد و به سریال تساوی‌ها در داربی پایان داد.

 

* سال ۱۳۸۹ داربی ۶۹ / استقلال ۱ - پرسپولیس صفر

استقلال ۹ داربی پی در پی نتوانسته بوند به برتری برسد. ۷ تساوی و دو برد برای پرسپولیس در این مدت به دست آمده بود و این دیدار نیز تا دقایق پایانی با تساوی بدون گل رو به پایان بود و همگام منتظر یک تساوی دیگر بودند تا این که استقلال روی یک ضدحمله توانست دروازه رقیب خود را باز کند. فرهاد مجیدی بازیکن محبوب استقلال در نقش گلزن ظاهر شد و توانست دروازه پرسپولیس را باز کند و تیمش را بعد از مدت‌ها در داربی به برد برساند. مجیدی در این صحنه با شیث رضایی کورس داشت و مدافع پرسپولیس هر چقدر دوید به او نرسید تا کاری از علیرضا حقیقی بر نیاید.

 

* سال ۱۳۹۰ داربی ۷۳/  استقلال ۳ - پرسپولیس صفر

دو تیم بعد از بیش از یک دهه در جام حذفی برابر هم قرار گرفتند. بازی در پایان ۹۰ دقیقه با تساوی بدون گل به پایان رسید و این استقلال بود که در وقت‌های اضافه نشان داد تیم برتر زمین است و ۳ بار دروازه سرخ ها را باز کرد تا برد خود را در داربی جشن بگیرند و با درنظر گرفتن بازی‌های دو تیم در لیگ و جام حذفی، به چهارمین برد پیاپی نیز دست یابند. این بزرگ‌ترین برد استقلال در ۳۰ سال اخیر بود که با ۳ گل به دست آمد. مجتبی جباری دو بار و اسماعیل شریفات برای استقلال در این دیدار گلزنی کردند. 

* سال ۱۳۹۰ داربی ۷۴/ استقلال ۲ - پرسپولیس ۳ 

بعد از شکست‌های پی در پی پرسپولیس برابر استقلال، هواداران سرخ بی‌صبرانه منتظر پایان روند باخت در داربی بودند. مصطفی دنیزلی که قبلا سابقه بردن استقلال را در داربی داشت، در نیم فصل دوم به پرسپولیس آمد و برابر پرویز مظلومی قرار گرفت که نشان داده بود راه بردن پرسپولیس را بلد است. پرسپولیس با دو گل از حریف خود عقب افتاد و مظلومی و هواداران استقلال شروع به خوشحالی کردند. در نیمه دوم مهرداد اولادی نیز از زمین اخراج شد تا هواداران مغموم پرسپولیس در حال ترک ورزشگاه دیده شوند تا این که خرید جدید این تیم، یعنی ایمون زاید در دقیقه ۸۲ توانست یکی از گل‌های خورده را پاسخ دهد. خیلی زود زاید روی پاس مهدوی کیا توانست دروازه استقلال را برای بار دوم باز کند. ۵ دقیقه آخر بازی بسیار حساس دنبال شد و بار دیگر ایمون زاید در نقش گلزن ظاهر شد تا دومین گلزن خارجی داربی تا آن روز (بعد از ترائوره) نه یک گل بلکه هت تریک کند. این بازی به اندازه یک قهرمانی به هواداران پرسپولیس چسبید و مظلومی نیز فهمید نباید زودتر از سوت داور خوشحالی کند.

 

* سال ۱۳۹۴ داربی ۸۲/ پرسپولیس ۴ - استقلال ۲ 

این داربی برای هر دو تیم که در فکر رسیدن به صدر بودند اهمیت زیادی داشت. یک داربی در هوای بارانی که همه چیزش برای قرمزها خوب پیش رفت. آن‌ها توانستند ۴ گل به رقیب دیرینه خود بزنند تا عدد ۴ را برای کری خواندن به حریف نشان دهند. قرمزها در هر نیمه دو گل به ثمر رساندند تا یکی از دلچسب ترین روزهای هواداران‌شان را رقم بزنند. با درگذشت هادی نوروزی کاپیتان سرخ‌ها در این فصل که شماره ۲۴ را به تن داشت، هواداران با دیدن اسکوربود ورزشگاه که این عدد را نشان می‌داد احساساتی شدند. مهدی طارمی دو بار، رامین رضاییان و محسن مسلمان برای پرسپولیس گلزنی کردند و جابر انصاری و امید ابراهیمی برای استقلال گلزنی کردند. هم‌چنین طارمی یک ضربه پنالتی را از دست داد تا دستش از هت تریک کوتاه بماند.

 

* سال ۱۳۹۵ داربی ۸۴/ استقلال ۳ - پرسپولیس ۲

یکی دیگر از دیدارهای جذاب دو تیم که با برتری استقلال برابر تیم صدرنشین به پایان رسید. پرسپولیس بعد از ۵ سال شکست ناپذیری در داربی، بالاخره باخت. قبل از این دیدار پرسپولیس در ۲۰ بازی لیگ فقط ۵ گل خورده بود ولی در این دیدار تیم علیرضا منصوریان ۳ بار دروازه پرسپولیس را در نیمه نخست باز کرد. جنجال و درگیری‌های زیادی در این دیدار رخ داد که در نهایت منجر به اخراج مهدی رحمتی شد. 

 

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار