کد خبر: 927403
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶
عاشورای حسینی با حضور میلیون‌ها نفر در سراسر ایران برگزار شد. شهادت اباعبدالله الحسین (ع) جلوه‌ای از وحدت تمام اقوام و ادیان ایران زمین بود؛ شیعه و سنی در کنار سایر اقلیت‌ها دینی برای شهادت امام حسین (ع) سوگواری کردند.

جوان آنلاین:‌ عاشورای حسینی با حضور میلیون‌ها نفر در سراسر ایران برگزار شد. شهادت اباعبدالله الحسین (ع) جلوه‌ای از وحدت تمام اقوام ادیان ایران زمین بود و شیعه و سنی  در کنار سایر اقلیت‌ها دینی در این روز برای شهادت مظلومانه نوه‌ی پیامبر (ص) سوگواری کردند.

عزاداری هیات‌ها و دسته‌های عزاداری در حرم مطهر رضوی

 از صبح تا ظهر امروز همزمان با فرا رسیدن عاشورای حسینی، هیات‌ها و دسته‌های عزاداری در حرم مطهر رضوی و خیابان‌های منتهی به‌آن حضور یافته و عزاداری کردند.

در این مراسم عزاداری، مردم و زائران سرزمین خورشید نیز همراه با هیات‌ها و دسته‌جات مختلف عزاداری در غم شهادت سیدالشهدا به‌سوگواری و عزاداری پرداختند.

همچنین، مراسم عزاداری ویژه ظهر عاشورا در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی در قالب قرائت زیارت امین‌الله توسط کاظم غلامشاهی، سخنرانی توسط آیت‌الله کازرونی و آیت‌الله علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و قرائت زیارت عاشورای کامل توسط امیر عارف، محمد عطاپور، کاظم ذوقیان و ابوطالب خالق‌پور نیز برگزار شد.

عاشورای حسینی در کردستان تجلی وحدت شیعه و سنی بود

امروز عشق، هفتاد و دو بار بر خاک می‌افتد و آنگاه چون ققنوسی تازه نفس، از شعله‌های خویش برمی‌خیزد و در آغوش پروردگار خویش سبک بال و عاشقانه لبخند می‌زند و خود را در خلد برین، از سر می‌گیرد.

امروز کردستان یکپارچه «حسین و لبیک یا حسین» شده است، امروز اختیارالدینی‌ها اعم از شیعه و سنی، کرد، فارس و ترک به عشق فرزند نبی مکرم اسلام و اهل بیت و یارانش در تاریخ سراسر حماسه و شور، با نوای کاروان حسینی دم می‌گیرند و ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت را با قلوبی آکنده از شعور حسینی، به نمایش می‌گذارند.

اینجا حرف از دل و دلدادگی و عشق به حسین است، تپل می‌نوازد و دستان عاشقانه به آسمان بلند و بر سینه‌ها فرود می‌آید بانوان کردستانی هم در جای جای این سرزمین مسجد و مناره میدان را خالی نگذاشته و به عشق حضرت زینب گرد هم آمده تا بگویند عاشقانه راهت را ادامه خواهیم داد.

دارالارشاد غرق در ماتم عزای حسین (ع)/ عشق تمام نشدنی اردبیلی‌ها به علمدار کربلا

همزمان با فرارسیدن عاشورای حسینی، اهالی ولایتمدار اردبیل در قالب هیأت‌های مذهبی با اجتماع در میدان عالی‌قاپو و خیابان‌های منتهی به آن زیر علم ولایت، فریاد رسای «هیهات من‌الذله» و «لبیک یا حسین (ع)» را سر داده و و عشق و دلدادگی خود را با نهایت وجود نسبت به ائمه اطهار (ع) ثابت کردند.

با توجه به قدمت عزاداری حسینی در اردبیل، این منطقه در سراسر جهان به «شهر حسینی» معروف بوده و اوج هنر بی‌بدیل شعرخوانی مرثیه در رثای امام حسین (ع)، برگزاری مراسم هفته‌خوانی پیش از آغاز ماه محرم، اجرای برنامه‌های عزاداری با سبک خاص، شبیه‌گردانی و سایر آئین‌های ویژه بر صلابت و خاص بودن عزاداری‌های این منطقه می‌افزاید.

پیش‌بینی حضور یک میلیون و 200 هزار زائر در آستان‌های مقدس استان تهران

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به حضور خیل انبوه عزاداران حسینی (ع) در آستان مقدس امامزادگان این استان تصریح کرد: طبق رسم دیرین هیئات مذهبی ظهر عاشورا پس از عزاداری و سینه‌زنی خود را به امامزاده‌‌هاای شاخص رسانده و مراسم عزاداری را در آنجا ادامه می‌دهند به همین دلیل می‌توانیم اعلام کنیم که آستان امامزاده‌ها میزبان عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) در این روز است.

وی افزود: از آنجا که برپایی نماز جماعت ظهر عاشورا برای پیروان حضرت سیدالشهدا (ع) اهمیت ویژه‌ای دارد برنامه‌ریزی لازم جهت برپایی این فریضه الهی صورت گرفته که در همین راستا قرار است در 156 امامزاده این نماز به صورت جماعت برگزار شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران تصریح کرد:‌ در 90 بقعه و امامزاده در ایام محرم خیمه معرفت برپا شده که در آنها مبلغین اعزامی فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی انجام می‌دهند.

حسینی خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته احتمالاً امامزاده‌های استان تهران فردا میزبان بیش از یک میلیون و 200 هزار زائر حسینی خواهند بود.

«گِل‌مالی» اوج ارادت عاشقانه مردم لر/ نوای «چَمِرونه» بر حال و هوای لرستان غم پاشید

اینجا لرستان و زمان به وقت عاشقی؛ عاشورا است، التماس‌های شبانه مکن ای صبح طلوع مردمان این دیار گویی اثری نداشته چرا که امروز خورشید پرحرارت‌تر از قبل بر سر مردمان سایه افکنده و در جدال با تاریکی زودتر از موعد سر از آسمان برآورده است.

غم بر سینه سنگین است و آه بر نهان بلند؛ اما باید فکر چاره کرد، شاید غلطیدن در خاک عزای دوست مرهمی باشد بر گدازه‌های آتش درون عاشقی که قرار است شاهد جان‌سپاری عزیزترین وجود هستی و به غارت رفتن دار و ندار او به دست جاهلان و نمک‌به‌حرامان وقت باشد.

خاک شاید روزگاری مفتخر بود به گِل آدم سرشته شدن اما، از آن روز که فرزند زهرا در صحرای کربلا به خاک افتاد و نفس‌های آخرین‌ خویش را در آن دمید تقدس دوباره یافت و عنصری ویژه شد در پیش چشم لرستانی‌ها برای به‌سوگ نشستن اشرف مخلوقات.

«گِل‌مالی» را شاید بتوان خالصانه‌ترین و خاکی‌ترین جلوه به‌سوگ نشستن در بین مردمان لُر دانست، آئینی که ریشه در گذشته‌های دور داشته و متاثر از داغ ناتمام و تا همیشه سردنشدنی اولاد خاتم در سرزمین کربلا است.

قشم یکپارچه در عزا و ماتم سید و سالار شهیدان

 عزاداران حسینی در قشم با آغاز ماه محرم سوگواری خود را برای سید  و سالار شهیدان و 72 تن از یاران با وفایش با تکیه بر سنن و آداب خود برگزار کردند و هر روز و شب آیین با قدمت خود را به اجرا گذاشتند.

روز عاشورا نیز مردم قشم یکپارچه از اهل شیعه و اهل تسنن به سوگواری اباعبدالله الحسین پرداختند و پس از حضور در خیابان‌ها و راه اندازی دسته‌های عزاداری به مانند هر سال در مسجد علی ابن ابیطالب(ع) گرد هم آمدند و به عزدارای پرداختند.

سوگواران حسینی، در غم جانسوز حادثه کربلا به سینه زنی پرداختند و به یاد طفل شیرخوار کربلا گریستند.

همچنین فلسفه قیام کربلا از سوی سخنرانان و کارشناسان مذهبی در مساجد برای عزداران حسینی تشریح شد تا شور کربلا با شعور حسینی همراه شود.

پیر و جوان، شیعه و سنی در رکاب اهل بیت عصمت و طهارت، فریادهای پر شور و شعور خود را سر دادند و به یاد زنده دلان و روشن بینان کربلایی غرق ماتم و اندوه شدند.

پیش از این همایش جهانی شیرخوارگان حسینی، ویژه‌ برنامه «احلی من‌العسل» همزمان با سراسر کشور در قشم نیز برگزار شد.

در بیرجند اهل سنت هم برای سیدالشهدا(ع) خیرات می‌کنند

 با وجود آنکه یک هزار سال از مصیبت امام حسین(ع) و یاران وفادارش می‌گذرد اما هنوز شیعیان و مسلمانان جهان عزادار این واقعه هستند که جوانمردانه برای دفاع از دین و اسلام جان دادند.

هر چه می‌گذرد فرهنگ عاشورا گسترده‌تر می‌شود و آیین‌های عزاداری در ایران و جهان باشکوه و عظمت بیشتری برگزار می‌شود، در طول تاریخ نیز سنت‌ها و مراسمات خاصی در ایران برگزار می‌شده که نسل به نسل و سینه به سینه نقل و همچنان در جریان است.

آئین خیرات برای سیدالشهدا(ع) از سوی اهل سنت خراسان‌جنوبی در روز عاشورا از دیگر آئین‌هایی است که در آن مردم مناطق سنی‌نشین با پختن غلور و آش نذری با عنوان خیرات سیدالشهدا(ع) به اطعام مردم می‌پردازند.

بیرجندی‌های ساکن دیگر استان‌ها همانند مردم بسیاری از مناطق ایران در دهه نخست محرم در زادگاه خود حضور می‌یابند و در آیین عزاداری سالار شهیدان شرکت می‌کنند.

پخت غلور هم یکی از آئین‌های کهن محرم در خراسان‌جنوبی است که وفاق اجتماعی مذهبی را به نمایش می‌گذارد و یکی از میراث‌های معنوی این استان و نمونه بارزی از یک کار مشترک است.

عزاداری در بزرگ‌ترین بازار مسقف جهان؛ سنتی به قدمت تاریخ

تبریز شهر ام‌الهیئات است؛ چرا که بیشترین تعداد هیات‌های محب اهل بیت(ع) را داراست و تقریباً در تمام ایام سال مردم این شهر به یاد خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بوده‌اند و اوج این محبت در دهه اول محرم‌الحرام جلوه‌ خاص‌تری پیدا می‌کند.

اینجا پایتخت تشیع است، در دوم رمضان شاه اسماعیل صفوی پس از 889 سال ضمن برپایی نماز جمعه در مسجد جامع تبریز با ندای نخستین اذان مزین به عبارات «اشهد ان علیاً ولی‌الله» از گلدسته این مسجد استقلال ایران اسلامی را اعلام کرد.

عزت همه ما شیعیان ماه محرم است و محرم ماه شور و عشق، شعور و ایثار و فداکاری است، محرم ماه ارزش‌‌گذاری به مقام انسانیت و ماه بهار اسلام است و ما هر چه داریم از محرم و قیام عاشورایی امام حسین(ع) داریم.

دسته‌های عزادار تبریزی با حمل خیمه‌های نمادین اهل بیت، حجله حضرت علی‌اکبر، گهواره حضرت علی‌اصغر و علم و بیرق مظلومیت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را تداعی کردند، عشاق حسینی با پاهای برهنه در قالب دسته‌های عزاداری در خیابان‌های این شهرها به سوگواری پرداختند.

غم قم بر داغ سنگین عاشورا/ به آسمان بنگر! ما رأیت إلا سر...

شهر قم به مناسبت ماه حزن و اندوه محرم یکپارچه سیاهپوش شده و شاهد برگزاری مراسم‌های عزاداری در هیئت‌ها، تکایا، مساجد و بیوت مراجع و علما هستیم.

مجاوران و زائران همزمان با فرارسیدن عاشورای حسینی با شرکت در هیئت‌ها و دسته‌ها بر سر و سینه خود زده و با زنجیرزنی و اشک دیده اوج ارادت خود را به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نشان می‌دهند.

عزاداران ضمن اینکه بر سر و سینه خود می‌زنند با فریاد «وای حسین کشته شد» به حرم کریمه اهل بیت(س) وارد می‌شوند تا در غم از دست دادن پسر فاطمه(س) اعلام همدردی کنند.

زائران و مجاوران شهر کریمه(س) همزمان روز دهم محرم با سردادن نواهای غم انگیز به سوگواری و عزاداری پرداختند.

دسته‌های عزاداری که از صبح عاشورا در خیابان‌های منتهی به حرم  حضرت معصومه(س) و امامزادگان مشغول عزاداری هستند به تدریج به سمت حرم حضرت معصومه(س) حرکت می‌کنند تا ضمن ارادت به کریمه اهل بیت(س) در غم این مصیبت جانکاه با امام زمان(عج) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اعلام همدردی کنند.

 

نماز ظهر عاشورا در همدان به یاد آخرین نماز اباعبدالله‌(ع) اقامه شد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ظهر امروز و بعد از عزاداری سالروز شهادت سید و سالار شهیدان در همدان، نماز ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز اباعبدالله‌الحسین(ع) اقامه شد.

نماز جماعت ظهر و عصر به امامت آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی؛ نماینده ولی فقیه در استان همدان در میدان امام خمینی(ره) اقامه شد، امسال نماز جماعت ظهر عاشورا در آرامگاه بوعلی نیز با حضور عزاداران حسینی اقامه شد.

امروز عزاداری سید و سالار شهیدان با حضور هیئات مذهبی، دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی و با مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در رثای اباعبدالله(ع) جلوه زیبایی از دلدادگی و عاشقی را به شهر بخشیده بود.

مراسم عاشورا در گلستان زیر باران برگزار شد

نماز ظهر عاشورا در گرگان به امامت آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدینماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان اقامه شد.

همچنین نماز ظهر عاشورا همزمان در شهرهای مختلف استان گلستان پس از اجرای مراسم عزاداری روز عاشورا توسط مردم مومن و متدین استان گلستان برپا شد.

گفتنی است، از شامگاه گذشته در نقاط مختلف استان گلستان شاهد بارش پراکنده باران بوده‌ایم و این بارش در برخی نقاط استان گلستان ادامه داشت اما با وجود بارش باران و وزش نسبتا شدید باد، هیچکدام از برنامه‌های سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) تعطیل نشد و خللی در برگزاری این مراسم‌ها به وجود نیامد.

گفتنی است، مراسم شام غریبان نیز امشب توسط هیات‌های مذهبی و مساجد استان در محلات مختلف گرگان و دیگر شهرهای استان گلستان برگزار خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار