کد خبر: 926742
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳
سرمقاله مديرمسئول:
عبدالله گنجى
همکاری نزدیک ایران با کشور‌های بزرگ آسیایی دو دسته را در ایران ناراحت کرده است؛ اول کسانی هستند که برای چرایی دوری ایران از غرب گروکشی می‌کنند و دسته‌ای که اساس نظام را قبول ندارند، اما تلاش می‌نمایند جمهوری اسلامی را به عدول از اصول اولیه و بنیادی خود متهم کنند تا به خیال خود با اصل بی‌اعتبارسازی به منافع خود نزدیک‌تر شوند.
اگر بخواهیم در یک تحلیل منصفانه درک درستی از اصل «نه‌شرقی و نه غربی» و حال جمهوری اسلامی داشته باشیم چه مسائلی را باید مدنظر داشته باشیم؟
۱- همگان می‌دانند و اگر کسی خلاف این اظهار کند به خودفریبی آگاهانه روی آورده است که اصل نه شرقی و نه غربی مدنظر حضرت امام متأثر از جهان دوقطبی بود که دو ایدئولوژی حاکم، جهان را بین خود تقسیم کرده بودند و حضرت امام مبتنی بر جهان‌بینی توحیدی هر دو را طاغوت و از هم بدتر معرفی می‌کردند و با صراحت می‌فرمودند: «ما در صدد خشکانیدن ریشه‌های فاسد سرمایه‌داری (غرب) و کمونیسم (شرق) و صهیونیزم در جهان هستیم.» آیا قطب شرقی مدنظر امام اکنون با ایدئولوژی سوسیالیسم حاکمیت دارد و خواستار سلطه بر جهان است؟
۲- در نقطه مقابل، غرب همان غرب است که از ۱۹۲۲ ترکیه را به جرم مسلمانی پشت دروازه‌های اتحادیه اروپا نگه داشته است. در بین کشور‌های تجزیه‌شده یوگسلاوی سابق، بوسنی مسلمان آخرین کشوری بود که پذیرفتند و آن هم به شرط چرخش دوره‌ای قدرت در بین صرب‌ها و کروات‌ها و مسلمانان بود و نگاه غرب به ایران در ۴۰ سال گذشته همانند ۱۳۳۲ هیچ تغییری نکرده است و عراق، افغانستان، سوریه و فلسطین را به گورستان مسلمانان تبدیل کرده است.
۳- روسیه کنونی نه خاستگاه سوسیالیسم است که به جهت فرهنگی یک کشور کاملاً غربی است و تضاد آن با غرب هم نه فرهنگی و نه ایدئولوژیک که بر سر منافع است. پوتین مناسبت‌های ارتدوکسی را به کلیسا می‌رود، مشی کمونیستی و داعیه سلطه ندارد. اتهامات چهارگانه حقوق بشر، تروریسم، موشکی و هسته‌ای را علیه ایران به کار نمی‌گیرد و تحریم شاخص «منافع مشترک سلبی» ایران و روسیه فعلی است. اگر آن چهار اتهام را علیه ایران به کار گیرد مخالفان روسیه در ایران موافق آن خواهند شد.
۴- سیاست نگاه به شرق نظام، جغرافیایی یا ایدئولوژیکی نیست. قطعاً منظور از «نگاه به شرق» همه کشور‌های غیر غربی از امریکای لاتین تا پاکستان و هند، چین و اندونزی را دربرمی‌گیرد. اما بن‌مایه اصلی شرق از نگاه ایران امروز، آسیایی است که آینده جهان را سامان خواهد داد. با این نگاه استرالیا که همسایه آسیاست یک کشور غربی است و روسیه که اکثر جمعیت و فرهنگش اروپایی است شرقی محسوب می‌شود.
۵- آنچه ما و روسیه را نزدیک کرده است نظام ارباب و رعیتی یا پلکانی نیست که روسیه نه می‌خواهد و نه می‌تواند خواسته‌ای را بر ایران تحمیل کند. روسیه نه به عنوان یک قطب جهان بلکه همانند ما یک قدرت منطقه‌ای است که تضاد منافع با غرب دارد و این تضاد منافع او را به ما و ما را به او نزدیک کرده است. تحریم، مخالفت با حضور امریکا در خاورمیانه و دریای سیاه و مبارزه با تروریسم وجه پیونددهنده این نزدیکی است.
۶- امام اصل نه شرقی و نه غربی را طرح کرد و خود نیز نوید فروپاشی شرق را به گورباچف داد. به تعبیر دیگر فروپاشی شرق که اصل مذکور را تا حدودی کم‌رنگ کرد در زمان حیات حضرت امام رقم خورد و اکنون جهان کمونیست جز در کره شمالی و کوبا آن هم به صورت سمبلیک وجود ندارد.
۷- این راهبرد عقلایی است که در جهانی که غرب به دنبال ارائه تصویر تک‌قطبی از آن است، ظرفیت‌های ناهمسو با آن به هم کمک کنند. گذر از تحریم و عدم فشار بر ملت در عین ذلت‌ناپذیری نیاز به مفر‌ها و منفذ‌هایی دارد که هند، چین و روسیه و هر کشوری که از امریکا اطاعت محض نمی‌کند می‌تواند منفذ و مفر ما قرار گیرد.
۸- این درست است که روسیه همانند هر کشوری به منافع خود می‌اندیشد و نگاه عاطفی به ما ندارد. هم در شورای امنیت علیه ما رأی داده است و هم بار‌ها با حق وتو از ایران و سوریه دفاع کرده است. استفاده از ظرفیت حق وتوی یک عضو دائم شورای امنیت عین تدبیر و سیاست‌ورزی در عرصه جهانی است که اکنون بدون باج‌دهی انجام شده است.
آنچه در سالیان اخیر تا کنون به خورد بخشی از ملت ما داده شده است در گذر زمان مطلقاً دروغ از آب درآمده است. از ۵۰ درصد سهم در خزر تا معامله روسیه با صهیونیست‌ها در سوریه، همه و همه دروغ بوده است. اگر مسئولان دولت ما از نگاه شرقی‌ها گرایش معتادانه به غرب نداشتند با صراحت بهتری می‌توانستند از منافذ شرق برای حل مسئله تحریم استفاده کنند و شرقی‌ها احساس نمی‌کردند ایران از ناچاری به سوی آنان می‌آید. آنان که از عدم انزوای کشور دفاع می‌کنند و همزمان به حفظ عزت کشور در مقابل زیاده‌خواهی و دریدگی غرب معتقدند اینجا باید عقلانیت و آینده‌نگری خود را نشان دهند، در غیر این صورت گرایش به غرب در عین فشار غیرمنطقی غرب، در تاریخ آیندگان موجب افتخار آنان نخواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
احسنت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
با سلام . تحریم یک واقعیت را برای ما اشکار کرد . که تلاش کنیم در صنعت متالوزی و طراحی مکانیک پیش از پیش کوشا باشیم . تا بتوانی اجناس (خودرو. لوازم خانگی و غیره ) بسیار مرغوب مانند المان بسازیم . انتظار نداشته باشیم که امریکا .و اروپا و حتی روسیه . تکنولوزی در صنعت متالوزی به کشور ما بدهند .چون صنعت متالوزی اهرم انها در به زانو در اوردن کشورها است . چون با کپی می توان خودرو و اجناس ساخت .ولی در ساخت الیاز مناسب برای تهیه قطعات باید متکی بخود باشیم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
با سلام . خوشبختانه مدرسان با مدرک دکتراها و مهندسان بسیار قوی و ورزیده دانشگاهای بزرگ صنعتی ایران در رشته مواد و متالوزی .ریخته گری وجود دارند که می توانند به کمک صنایع خودرو سازی و لوازم صنعتی در تامین الیاز مورد نیاز قطعات کمک کنند . و کشور را از ورود مواد اولیه که اکثریت انها الیاژ قطعات می باشد بی نیاز سازند . بنظر می رسد باید صبر کرد و دید ایا تفکر خود کفایی وخود باوری و صادرات می تواند بر تفکر واردات در ذهن مدیران صنایع غلبه کند . انشاله که چنین می شود . واین با خذف معافیت های مالیاتی .می توان تفکر واردات را به صادرات عوض کرد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
احسنت
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
0
0
اقای گنجی فقط این سوال را جواب بده
امام ( ره ) بدرستی فرمودند به شوروی و امریکا بی اعتماد هستند حالا جنابعالی روسیه را سوا دانستید؟ یعنی روسیه باک و منزه شده است ؟ و یا حالا که ایران راهی ندارد بجسبد به روسیه این حرف را میزنید؟
اقای گنجی اشتباه میکنید و حرف امام راحل دقیقا درست میباشد
ناشناس
|
France
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
0
0
احتراما رفتارها وامتیازاتی که به شرق یعنی روسیه وچین داده میشودرا نگاه به شرق نمی گویند بلکه دست به سینه شرق باید گفت ودرعوض تمام تحریمها برعلیه ایران بدون وتو همین شرق انجام شد ودودمان کشورراسوخت البته ایراد اصلی به حکومت خودمان است که منافع ملی رادرست نشناخت سوابق تاریخی روسهارا بچه های دبیرستانی هم می دانند روسهادرتکمیل نیروگاه بوشهر چه دست اندازی که درست نکردمد تحویل سیستم اس ۳۰۰ به کجا کشید وحالا افزایش تولیدنفت برای جبران کسری نفت ایران واقعا تاریخ اینده مادرمورد تیزهوشی ویا حماقت ما چه قضاوتی خواهدکرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
0
0
با سلام . کشوری در برنامه ریزی و کشور داری موفق است که آمار دقیق از تمامی موجودی خود داشته باشد . با این امار مدیریت ،بر عرضه و تقاضا و واردات و صادارات را مشخص می کند.در کشورهای پیشرفته جهان اتحادیه های صنفی بزرگترین و بهترین باورزی دولت می باشد . از طریق اتحادیه صنفی این امارها بدست می اید . چون هر اتحادیه صنفی چندین عضو فروشنده دارند . اتحادیه های صنفی همان نظارت مردم بر مردم است .و هر چقدر اتحادیه ها مجهز به سامانه قوی باشند . اطلاعات اماری نیز دقیق تر است
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
0
0
اروپا و غرب که روی خوش نشان نمی دهد مگر برای سرکار گذاشتن و دامن زدن به مشکلات اقتصادی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
با سلام . در تمامی کشور ها پزشکان دارای سرمایه سرگردان زیادی دارند . انهم بعلت ماهیت شغلی انها است .در کشورهای پیشرفته دولت ها از مردم با بیمه ها درمانی حمایت می کنند و سرمایه سرگردان پزشکان را بسمت احداث بیمارستان . درمانگاه هدایت می کنند . اما در کشورما برخلاف انها .دولت از مردم از طریق احداث بیمارستان و درمانگاه حمایت می کند و سرمایه سرگردان پزشکان یا بسمت اخداث مسکن می رود و یا اجبارا به خارج هدایت می شود . لذا در کشور ما همیشه مشکل بیمارستان و درمانگاه هست .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
با سلام .کشور چین برای اینکه بتواند سرمایه های خارجی و داخلی را جذب و بسمت تولید هدایت کند و این سرمایه ها باعث نابودی کارگران و مردم نباشد . با استفاده از قانون کار از مردمانش حمایت نمود و می نماید .لذا دیدیم که الان دومین کشور صنعتی جهان است . اما در کشور ما بعلت ضعف قانون کار، کارگزان و مردم علاقه ندارند که در مدیریت بخش خصوصی کار کنند . لذا می بینیم که اکثریت مردم علاقه دارند که در مدیریت بخش دولتی کارکنند .به همین علت اجرای اصل 44 قانون اساسی و حذب سرمایه های داخلی و خارجی بسیار شدید است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
0
0
ملت باشعورتر ازاین حرفهاست
نه شرقی نه غربی به این معنا نیست که دور خود حصاربکشیم .غربیها دشمن ما هستند ونقض پیمان کردندولی چین وروسیه ازبرجام حمایت میکنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار