کد خبر: 926388
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹
رشد چشمگیر قیمت ارز در کشور و متعاقب آن قیمت پایین سوخت در ایران، دوباره قاچاق این محصول استراتژیک را به تجارتی پر سود تبدیل کرده‌است. این در حالی است که مسئولان وزارت نفت به دلایل نامشخصی هنوز خطر این اتفاق را به درستی درک نکرده‌اند و تنها نظاره‌گر افزایش حجم قاچاق سوخت از کشور هستند.
جعفر تكبيري
رشد چشمگیر قیمت ارز در کشور و متعاقب آن قیمت پایین سوخت در ایران، دوباره قاچاق این محصول استراتژیک را به تجارتی پر سود تبدیل کرده‌است. این در حالی است که مسئولان وزارت نفت به دلایل نامشخصی هنوز خطر این اتفاق را به درستی درک نکرده‌اند و تنها نظاره‌گر افزایش حجم قاچاق سوخت از کشور هستند.

به گزارش «جوان»، تازه‌ترین آماری که از سوی حسن خسروجردی، عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران منتشر شده، نشان‌دهنده قاچاق نزدیک به ۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز است؛ حجمی باور نکردنی که تقریباً یک پنجم تولید بنزین کشور را شامل می‌شود. این میزان قاچاق سوخت، دقیقاً معادل مصرف روزانه پنج کشور اروپایی، پرتغال، نروژ، جمهوری چک، سوئیس و ترکیه است که در مجموع بر اساس آمار‌های جهانی ۲۰‌میلیون لیتر مصرف دارد. همچنین قاچاق ۲۰‌میلیون لیتر بنزین به صورت روزانه، بیشتر از مصرف تمام کشور اسپانیا است که ۱۸‌میلیون لیتر روزانه مصرف می‌کند.

این آمار قاچاق را باید معادل سهمیه مصرف روزانه ۱۰ میلیون خودرو داخلی دانست که تا پیش از برچیده شدن سهمیه‌بندی بنزین، روزانه دو لیتر در کارت سوخت آن‌ها شارژ می‌شد. این در حالی است که تنها اقدام مسئولان وزارت نفت برای مقابله با قاچاق سوخت، اعلام ممنوعیت خرید و فروش کارت سوخت بود. بر این اساس چندی پیش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با انتشار اطلاعیه‌ای عنوان کرد که هر نوع خرید و فروش کارت سوخت غیر‌قانونی است. این اطلاعیه زمانی صادر شد که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، با هدف کاهش میزان قاچاق سوخت از مناطق مرزی، سوخت‌گیری در جایگاه‌های شهر‌های مرزی را با کارت‌های سوخت عمومی ممنوع کرد، اما پس از آن قاچاقچیان با اجاره کارت‌های سوخت مردم، از این کارت‌ها برای دریافت سوخت در شهر‌های مرزی استفاده می‌کردند.

انگشت اتهام به سمت وزارت نفت

در این بین مهم‌ترین متهم افزایش قاچاق سوخت را باید وزارت نفت دانست. وزارتخانه‌ای که با حذف سیاسی کارت‌های سوخت، عملاً فرصت و فضا را برای شکل‌گیری مجدد قاچاق فراهم کرد. اتفاقی که در خرداد ۹۴ شکل گرفت و با تک‌نرخی شدن نرخ سوخت و اتمام مهلت استفاده از سهمیه‌ها، مزیت استفاده از کارت‌های سوخت در میان مردم از بین رفت و عملاً این ابزار کنترلی قاچاق سوخت و کنترل تقاضا از میان رفت.

عقب نشینی وزارت نفت

حالا همزمان با شکل‌گیری مجدد تحریم‌ها و کاهش درآمد‌های ارزی کشور، مسئولان وزارت نفت بار دیگر به فکر افتاده‌اند تا سامانه هوشمند سوخت را احیا کنند تا نه‌تن‌ها در مقابل افزایش مصرف و قاچاق سوخت بایستند، بلکه مانع از خروج ارز بابت واردات سوخت شوند. در همین ارتباط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هفته جاری از برگزاری نشست فوق‌العاده‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، تعدادی از وزرا و مسئولان ارشد اقتصادی کشور به منظور احیای کارت‌های هوشمند سوخت خبر داده‌است. در این بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به رهگیری و شناسایی کارت‌های سوخت مهاجر در مناطق مرزی و ابطال آن‌ها از اعمال محدودیت در تعداد کارت‌های سوخت جایگاه‌داران خبر داده‌است. همچنین ماه قبل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با انتشار یک آگهی به دنبال شناسایی تأمین‌کنندگان کارت سوخت بود تا بتواند از آنان ۴ میلیون قطعه کارت سوخت تهیه کند. اتفاقی که نشان‌دهنده بازگشت به عقب مسئولان نفتی است، بازگشتی که قطعاً در این برهه حساس هزینه‌های مالی سنگینی را متوجه دولت خواهد کرد و در این بین نباید سرمایه‌های سوخت‌شده بابت کنار گذاشتن این سیستم موفق را نیز فراموش کرد. اگرچه به نظر می‌رسد این اقدام دیرهنگام وزارت نفت، همچنان اقدامی مثبت برای حفظ منافع ملی در این شرایط است.

قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت

اما در ارتباط با موضوع قاچاق سوخت، حسن خسروجردی عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران می‌گوید:: طبق آمار‌ها در حال حاضر مصرف روزانه بنزین در کشور ۱۰۰ میلیون لیتر است حال سؤالی که مطرح می‌شود اینکه آیا تمامی این حجم بنزین در داخل مورد مصرف قرار می‌گیرد؟ بدون شک پاسخ پرسش مدنظر منفی است؛ چراکه دست‌کم روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین به‌صورت قاچاق راهی کشور‌های همسایه می‌شود.

خسروجردی تصریح کرد: برای مقابله با قاچاق بنزین راهکار‌های مختلفی وجود دارد که افزایش قیمت بنزین و رساندن به سطح جهانی درداخل، استفاده از فناوری‌های جدید به ویژه کارت سوخت جهت مدیریت مصرف و ... از جمله این موارد است. وی اضافه کرد: ایران هم اکنون نمی‌تواند در اوضاع کنونی راهکار نخست را اجرا کند، چون تبعات سنگینی در جامعه به همراه دارد. عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران یادآورشد: بهترین گزینه در حال حاضر برای مبارزه با قاچاق سوخت احیای سامانه هوشمند و کارت سوخت است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
..اصلاح نرخ فراورده های نفتی ...و. .پرداخت یارانه.نقدی ..جبرانی آن. .در زمان دولت. احمدی نژاد...قاچاق سوخت. .را. .صفر..کرده بود..چرا راه حلی که جواب داده. .با سیاه نمایی. .کنار گذاشته شده؟..حالا. .همان اختلاف،قیمت. .نصیب. .قاچاقچی و خارجی. .و باندهای رتنتخوار میشود..آیا این خیانت. .و نفوذ. .نیست؟
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
حالا ببینیم آقای روحانی که قبلا اعلام کرده بودند ، اگر مصرف آب و برق اداره ای نسبت به سال گذشته افزایش یابد مسئول اداره باید برکنار شود ! حالا در خصوص قاچاق روزانه 20 میلیون لیتر بنزین چه برخوردی با وزیر نفت دارند ؟!! نمایندگان خوش خیال که با خیال راحت به تعطیلی تابستانه رفته اند چه نظری دارند ؟!...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار