کد خبر: 925952
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
عضو شورای شهر تهران:
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری‌ها نباید به سمت مدیریت واحد شهری حرکت کنند، گفت: شهرداری ها به دنبال مدیریت یکپارچه شهری باشند.

احمد مسجد جامعی در نخستین نشست مشترک روسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلان‌شهرهای کشور و مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتخاب کلان‌شهر تبریز به عنوان میزبان این نشست، اظهار کرد: نخستین دولت ملی ایران در اوایل قرن دهم توسط شاه اسماعیل صفوی در تبریز تشکیل شد و آیت‌الله مقدس‌اردبیلی برای نخستین بار در مسجد جامع این کلان‌شهر، خطبه‌هایی را برای معرفی مذهب تشیع نطق کرد.

وی افزود: تبریز بارها توسط اشغالگران در دوره‌های مختلف، اشغال شده ولی مردمان این دیار، همواره در نگهداری از تمامیت ارضی کشور موفق عمل کردند و در زمان مشروطه نیز از مشروعیت انقلاب مشروطه ایران دفاع کردند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اولین بلدیه کشور در تبریز تشکیل شده است، ادامه داد: همچنین مجموعه ربع‌رشیدی که وقف‌نامه آن ثبت جهانی شده، محل تحصیل هزارها دانشجو با تعلیم و تربیت به هفت زبان زنده دنیا در دوره ایلخانان بوده که این مجموعه نشانگر فرهنگ بالای مردمان این دیار است.

وی در ادامه به فعالیت‌های فرهنگی هنری در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مسوولان دولتی می‌گفت که نباید هزینه‌های فرهنگی و هنری را دولت پرداخت کند که باید گفت دولت مسوولیت امنیت بوده و اگر قرار باشد در مسائل فرهنگی و هنری دخالت کند بنابراین باید هزینه آن را پرداخت کند.

مسجدجامعی با اشاره به برگزاری چنین نشستی اظهار کرد: در دوره‌های گذشته نشست‌های روسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرها برگزار شده اما این نشست با ابتکار جدیدی با حضور مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور در تبریز برگزار می‌شود که می‌تواند تجربه مطلوبی در این حوزه باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه حوزه تخصصی فرهنگ در حیطه عملی هیچ دستگاهی جزو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها باید برای فعالیت فرهنگی با این وزارتخانه تعامل داشته باشند و دستگاه‌هایی همچون شهرداری‌ها نمی‌توانند وارد سیاستگذاری فرهنگی شوند بلکه باید تصمیمات وزارتخانه را پذیرفته و در این زمینه بسترسازی کنند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ادامه داد: شهرداری‌ها می‌توانند در حمایت از محصولات فرهنگی اقداماتی چون معافیت ناشران از مالیات و استفاده ناشران از اماکن مسکونی به جای اماکن تجاری، به کمک فرهنگ کشور بیابند که در گذشته این رویدادها رخ داده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه شهرداری‌ها نباید به سمت مدیریت واحد شهری حرکت کنند، تصریح کرد: در روستاها و یا شهرهای خیلی کوچک امکان مدیریت واحد شهری وجود دارد اما در کلان‌شهرها این امکان عملاً غیرممکن بوده و شهرداری نمی‌تواند از پس این کار بربیاید اما با این حال می‌تواند، به سمت مدیریت یکپارچه شهری حرکت کند.

وی همچنین در ادامه افزود: در مدیریت یکپارچه شهری دستگاه‌ها موظف می‌شوند برنامه کاری خود را به شوراها ارائه دهند؛ باید گفت که مدیریت واحد شهری با ذات کار مشارکت جویانه عملیاتی نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر