کد خبر: 925836
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
در جلسه امروز شورای شهر معاون شهردار تهران گفت که طرح ساعت کاری شناور از ۷ تا ۸:۳۰ صبح برای مهر ماه در شورای اداری استانداری تصویب و توسط استاندار به دولت ارسال شده است.
جوان آنلاین: هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش امروز برگزار شد.

محمدجواد حق‌شناس در تذکرات پیش از دستور خود اظهار داشت: در جمعه گذشته یکی از برنامه‌های مفید در کمیته ورزش انام شد و با مشارکت سازمان ورزشی شهرداری تهران چارچوب‌هایی را برای ورزش همگانی مشخص شد.

وی افزود: ۲۲ خیابان در ۲۲ منطقه تهران شناسایی شده و با بستن تمام خیابان‌ها خودرو و موتورسیکلت در آن خیابان تردد نداشت و در روز جمعه هفته گذشته سه ساعت در اختیار خانواده‌ها و فرزندانشان قرار گرفت که طرح خیابان ورزشی را اجرایی کند.

حق‌شناس گفت: این اقدام از کار‌های ارزشمندی بود که با پیگیری عضو شورای شهر و کمیته ورزش اجرایی شد.

همچنین مرتضی الویری در تذکرات پیش از دستور خود گفت: سال گذشته مصوبه سیاست‌های برنامه سوم شهرداری تهران را داشته‌ایم و زمان‌بندی ارائه شد و شهرداری موظف شد تا پایان تیر ماه برنامه سوم را تقدیم شورا کند، ولی با توجه به تغییرات صورت گرفته در مدیریت شهری این مهم با تاخیر مواجه شد.
 
شناور شدن ساعات کاری ادارات در انتظار مهر
وی گفت: امیدواریم شهرداری زمان‌بندی به هم خورده را دیگر تاخیر ندهد چرا که اتفاق‌های تلخی برای شهرداری خواهد افتاد و فرصت نخواهد شد که بودجه سال ۹۸ به تصویب برسد.

در جلسه امروز شهردار تهران دوباره تذکر گرفت. مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نسبت به لزوم تحقق کمک به توسعه و تجهیز مدارس مناطق و مشارکت فعال مناطق در آماده سازی مدارس واکنش نشان داد.

وی در این خصوص گفت: همه ما در عبور از برخی معابر شهر تهران با کاشی کاری که حکایت از «ایجاد ساختمان از محل صدی پنج سهم فرهنگ از درآمد‌های شهرداری تهران» دارد مواجه می‌شویم، کاشی کاری که غالباً بر بنای قدیمی مدارس مناطق جنوبی، مرکزی و بعضاً شمالی مشاهده می‌کنیم که نشان از نقش آفرینی مسئولانه شهرداری در توسعه و فراهم کردن زیرساخت‌های آموزشی در دهه‌های گذشته دارد.
 
شناور شدن ساعات کاری ادارات در انتظار مهر
فراهانی افزود: شهرداری تهران بر اساس قانون و در مسیر ایفای مسئولیت اجتماعی خویش بر اساس بودجه مصوب سال ۱۳۹۷ شورای اسلامی شهر تهران مکلف است مبلغ ۲۹۶ میلیارد ریال برای «کمک به توسعه و تجهیز مدارس» هزینه نماید و لازم است روند تخصیص و پرداخت نقدینگی به این ردیف در آستانه سال تحصیلی در اولویت قرار گیرد، تا دانش آموزان تهرانی سال تحصیلی جدید را در مدارسی آماده‌تر و مناسب‌تر آغاز نمایند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با تاکید بر اعتبارات سال ۹۷ بیان کرد: بررسی گزارش ابلاغ، تعهد و هزینه اعتبارات سال ۱۳۹۷ تا اول شهریور ماه نشانگر آن است که متاسفانه تنها در ۶ منطقه از ۲۲ منطقه شهر تهران ما شاهد عملکرد و هزینه بخشی از اعتبارات مصوب «کمک به توسعه و تجهیز مدارس» هستیم و در ۵ منطقه نیز هیچ تعهد هزینه‌ای در اجرای این ردیف بودجه صورت نپذیرفته است.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: بر همین اساس به عنوان نماینده مردم تهران در اجرای بند ۳ ماده ۷۱ قانون شورا‌های اسلامی کشور، درباره «لزوم تحقق کمک به توسعه و تجهیز مدارس مناطق برابر بودجه مصوب سال ۱۳۹۷ و مشارکت فعال مناطق در آماده سازی مدارس برای آغاز سال تحصیلی» به شهرداری تهران تذکر می‌دهم.
فراهانی گفت: امیدوارم با اقدام به موقع، موثر و اهتمام افشانی، شهردار تهران شاهد توجه بیش از پیش به مدارس به عنوان کانون‌های توسعه مشارکت شهروندان باشیم.
 
شناور شدن ساعات کاری ادارات در انتظار مهر
همچنین محسن هاشمی در جلسه امروز شورای شهر تهران گفت: جمعه گذشته سالروز آخرین خطبه و خطبه تاریخی آیت الله سید محمود طالقاتی در نماز جمعه تهران بود، خطبه‌ای که در آن ایشان دفاع متقنی از اصل شورا‌ها در قانون اساسی کردند و شاید این خطبه نخستین بروز علنی این اصل مردم نهاد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بود که حدود دو دهه زمان برد تا اجرایی شود.

وی ادامه داد: سه روز پس از این خطبه، آیت الله طالقانی که از سال ۱۳۳۲ در صف اول مبارزه با استبداد سلطنت پهلوی و از موسسان جبهه ملی دوم و نهضت آزادی ایران محسوب می‌شد و از سوی امام خمینی ابوذر زمان نام گرفت، رحلت کرد.

این عضو شورا گفت: آیت الله طالقانی از مردمی‌ترین رهبران انقلاب اسلامی به شمار می‌آیند وخوی ساده زیستی، تواضع، ذهنیت باز و سعه صدر ایشان موجب شد تا هر گروه وجریانی بتواند با ایشان ارتباط برقرار کرده ونظرات خود را به وی منتقل کند.

هاشمی افزود: جایگاه آیت الله طالقانی در مبارزات نیز به نوعی منحصر بفرد بود وایشان جزو معدود چهره‌های انقلاب اسلامی بود که از نهضت ملی نفت در صف نخست مبارزه با استبداد پهلوی قرار داشتند و پس از شهادت آیت الله مرتضی مطهری نیز به عنوان رییس شورای انقلاب برگزیده شدند.

وی ادامه داد: پنج خطبه نماز جمعه آیت الله طالقانی در تهران، فراموش نشدنی و در تاریخ انقلاب ماندگار خواهد بود، ایشان بر پرهیز از تشریفات، مخالفت با تمرکز قدرت در دولت و آسان گیری به مردم شهره بود و به همین دلیل از محبوبیت مثال زدنی در جامعه برخودار بودند.

عضو شورای شهر تهران گفت:همچنین چهلمین سال فاجعه ۱۷ شهریور را گرامی می‌داریم، چهل سال از روزخونین تهران می‌گذرد، جمعه‌ای که مردم تهران، بی خبر از اعلام حکومت زمانی در صبح همان روز برای شنیده شدن صدایشان به خیابان آمدند و با گلوله پاسخ شنیدند. ۱۷ شهریور ۵۷ روزی بود که بین حکومت پهلوی و مردم ایران، خط قرمزی پاک نشدنی با خون شهدای بیگناه میدان ژاله کشیده شد، خطی که تا سرنگونی نظام شاهنشاهی تداوم یافت.

وی اظهار داشت: امروز ما وارث خون شهروندان تهرانی در ۱۷ شهریور ۵۷ هستیم، همه ما مسئولان باید بدانیم که پایه‌های صندلی‌ها ومیزهایمان بر دوش مردمی است که پس از تحمل رنجها، بی عدالتی‌ها و محرومیت‌های طولانی، امید به گشایش و عدالت بسته‌اند و کوتاهی در خدمت، خیانت به رای مردم و کم فروشی در انجام وظایف تلقی خواهد شد.

وی تصریح کرد: حوصله تاریخی جامعه ایران نیز ظرفیتی دارد و پرداختن به بوروکراسی‌های بی ثمر، فرافکنی مسئولیتها، رانتسازی و رانتخواری، دعوا‌های جناحی و هر اقدامی که مانع خدمت به مردم گردد، موجب سرریز شدن صبر جامعه خواهد شد.

هاشمی یادآور شد: البته انتظار ما از اصحاب رسانه و فعالان مجازی نیز آن است که نقد سازنده و انعکاس مشکلات واقعی مشکلات مردم، تحت الشعاع تحریک‌های سازماندهی شده و فضاسازی سیاسی و غیرواقعی قرار نگیرد تا شاهد شنیده شدن صدای واقعی مردم در فضای افکارعمومی باشیم.

وی افزود: امروزه و در شرایطی که نوسانات ارزش پول ملی و وضعیت نامناسب اقتصاد ملی، فشار قابل توجهی را به بدنه جامعه بخصوص اقشار پایین‌تر از متوسط وارد می‌کند، اظهار نظر‌های تنش زا یا سناریوسازی‌های غیرواقعی برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی، ضربه دیگر برای متزلزل کردن باقیمانده اعتماد عمومی در جامعه تلقی شده و آثار مفیدی نخواهد داشت.

رئیس شورای شهر تهران گفت:انتظار مردم، از نخبگان و اصحاب رسانه، هشیاری و تدبیر در عین آزاداندیشی و حریت است، واقعیت آن است که ریشه بسیاری از مشکلات در بستر ذهنیت عمومی جامعه است و اگر ذهنیت جامعه به موضوعی منفی باشد، در عمل نیز فضای مثبتی برای حرکت پدید نخواهد آمد، از این رو ایجاد نگاه مثبت در کارشناسان، منتقدین و خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای بخصوص در حوزه مدیریت شهری می‌تواند خود عاملی برای بهبود شرایط و تقویت روند اصلاحی تلقی شود و نگاه منفی به افزایش بی اعتمادی، کاهش کارامدی و افت سرمایه اجتماعی می‌انجامد.

بر اساس این گزارش، افشین حبیب‌زاده در تذکری از تکدی گری به عنوان یکی از معضلات شهر تهران یاد کرد و گفت: تکدی‌گری به دلایل متعدد در شهر رواج یافته و باعث ایجاد مشکلات وآسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف شده است.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این پدیده همواره در حال رشد بوده و از میزان وقوع و وجود آن کاسته نشده است به نحوی که امروزه به یک شغل مبدل شده است و برای رفع نیاز انجام نمی‌شود، اظهار کرد: فضای تکدی‌گری در خیابان‌های شهر زمینه مناسبی را برای رشد بسیاری از جرایم به وجود آورده است و باعث ایجاد نگرانی‌ها و نارضایتی‌های بسیاری در بین شهروندان شده است.

وی با اشاره اینکه در مواد ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۷۵، تکدی‌گری جرم انگاری شده است، ادامه داد: اکنون شاهد این پدیده به صورت سازمان یافته علی الخصوص از طریق به کارگیری کودکان در مناطق مختلف شهر هستیم که علاوه بر ایجاد مشکلات اجتماعی و ارائه تصویر نازیبا از شهر، گا‌ها مشاهده می‌شود که این افراد از طریق زورگیری و تهدید باعث ایجاد نگرانی در شهروندان و در نتیجه شکل گیری فضای عدم امنیت در شهر می‌شوند.

نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر افزود: بر این اساس و با توجه به بند ۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مبنی بر وظیفه شهرداری‌ها در جلوگیری از گدایی و واداشتن گدایان به کار و توسعه و آموزش عمومی و نیز با استناد به ماده ۳ مصوبه شماره ۷۰/۶۰۳مورخه ۲۵/۰۳/۱۳۷۸ شورای عالی اداری کشور با موضوع شناسایی و جمع‌آوری افراد متکدی مبنی بر وظیفه شهرداری نسبت به شناسایی و جمع آوری این افراد، ضروری است شهرداری تهران با ساماندهی و همکاری سایر نهاد‌های مربوطه نسبت به رفع این معضل و ایجاد تصویر مناسب در شهر اقدام کند.

حبیب‌زاده تاکید کرد: بر اساس مصوبه فوق الذکر برای هر یک از نهاد‌ها و ادارات از جمله شهرداری، فرمانداری، دادگستری، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، وزارت کار و امور اجتماعی، نیروی انتظامی، سازمان صدا و سیما و سازمان برنامه و بودجه شرح وظایفی تعریف شده است که متاسفانه توجه چندانی به آن نمی‌شود و ضروری است ضمن ایجاد سازوکار و هماهنگی لازم و توجه به نتایج تجربیات گذشته اقدامات لازم را در جهت رسیدن به نتیجه مطلوب انجام دهند.

همچنین زهرا نژاد بهرام در تذکر پیش از دستور خود گفت: طرح «الزام شهرداری تهران به انجام مطالعه، طراحی و تدوین طرح ایجاد شهر دانش و طبیعت» در جلسه مورخ ۸۷/۱۱/۱۴ به تصویب رسید. بر اساس مصوبه این پروژه که در منطقه ۱۹ شهرداری تهران قرار دارد، شهرداری مکلف گردید بوستان «دانش و طبیعت» را در اراضی واقع در حد فاصلبزرگراه آزادگان و بلوار شقایق، به مساحت ۲۰ هکتار و در پهنه G۲۱۱ اجرا کند.

وی ادامه داد: در این مصوبه مهلت زمانی ۲۴ ماهه جهت بهره‌برداری بوستان و افق زمانی ۵ ساله برای توسعه این بوستان تا مساحت ۶۰ هکتار در نظر گرفته شد.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: در ادامه، در جلسه مورخ ۹۲/۵/۲۷ شورای اسلامی شهر تهران، مصوبه قبلی دچار اصلاحاتی شد، اما بر اساس مصاحبه مرداد ماه ۱۳۹۳ مدیر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران، این طرح علی‌رغم گذشت بیش از ۵ سال از مصوبه اولیه، همچنان در فاز اجرایی قرار داشته است.

نژاد بهرام گفت: در نهایت، در جلسه مورخ ۹۵/۸/۹ شورای اسلامی شهر تهران و در راستای مصوبات جلسات قبلی، مقرر گردید که در ابتدا شهرداری تهران تملک کلیه اراضی موردنظر این پروژه را به سرانجام رسانیده و سپس طرح نهایی را با جزئیات اجرایی و همه پیوست‌ها جهت بررسی و تصویب به شورای شهر تهران ارائه کند.

وی ادامه داد: همچنین در این مصوبه شهرداری مکلف شد که با رعایت مقررات و ضوابط G۲۱۱، نسبت به جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با رویکرد خودکفایی نسبی، تأمین منابع مالی پروژه از محل ایجاد طرح‌های درآمدزا در محل اراضی بوستان موصوف اقدام نماید. به نحوی که کاربری‌های پیش‌بینی شده با مجموعه مطالعات اولیه و پیوست‌های طرح سازگار باشد. لازم به توضیح است که هدف اصلی اعضای شورای شهر در دوره پیشین در خصوص طرح موردنظر چنین بوده است که این بوستان، لزوماً کارکرد تفرجگاهی پیدا نکرده بلکه به فضایی مناسب برای گروه‌های هدف مشخص شده که کارکردی علمی پژوهشی دارند، تبدیل شود.

عضو شورای شهر تهران افزود: در آن زمان، خبر تصویب این طرح در شورای اسلامی شهر تهران و ایجاد این بوستان از سوی معتبرترین خبرگزاری‌های کشور پوشش داده شد، اما تاکنون چه اقدامات اجرایی مؤثری در خصوص تحقق این مصوبات صورت گرفته و چرا تاکنون فاز اجرایی این طرح به پایان نرسیده است؟! و در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنم که هم اکنون ما در آستانه گذشت نزدیک به ده سال از مصوبه اولیه این طرح هستیم.

وی بیان کرد: این شرایط در حالی است که منطقه ۱۹ شهرداری تهران در جنوب غربی شهر تهران، به عنوان یکی از مناطق مهاجرپذیر شهر مطرح و جالب‌تر آنکه طرح بوستان «دانش و طبیعت» در مجاورت بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهر قرار گرفته است. بدین ترتیب می‌توان علاوه بر ارزش و اهمیت ذ. اتی این پروژه فرامنطقه‌ای برای کل شهر تهران در جهت گسترش فرهنگ خلاقیت و علم‌آموزی، به این نکته نیز اشاره نمود که اجرایی شدن این گونه طرح‌ها می‌تواند از جهت اصول پدافند غیرعامل و مدیریت بافت‌های فرسوده در زمان بحران و نیز ایجاد ارزش افزوده و تحریک توسعه برای این مناطق شهر بسیار حائز اهمیت است.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد:، اما بر اساس گزارشات مردمی واصله به اینجانب، اراضی و املاک واقع در این طرح از سوی شهرداری تهران تعیین تکلیف نشده و مردم محلی و بعضی نهاد‌های مالک این اراضی، در سردرگمی به سر می‌برند. این روند می‌تواند سبب سلب اعتماد و اطمینان بیشتر شهروندان نسبت به مجموعه مدیریت شهری گردد. همچنین مصوبات دو دوره نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران، علی‌رغم تأکیدات فراوان ایشان، به صورت کامل محقق نشده است.

وی ادامه داد: لذا با در نظر گرفتن جمیع شرایط و نکات فوق‌الذکر در جهت اهمیت و ضرورت اجرایی شدن چنین پروژه‌ای برای کل شهر تهران و مناطق واقع در جنوب غرب شهر، بر اساس بند ۳ ذیل ماده ۷۱ قانون شورا‌های اسلامی شهر، از شهردار محترم تهران می‌خواهم دستورات مقتضی را در راستای تحقق و بهره‌برداری ۱۰۰ درصدی بوستان «دانش و طبیعت» صادر نمایند. چرا که اطاله فرایند اجرایی شدن مصوبات شورای شهر سبب اتلاف سرمایه مادی و معنوی شهر و مدیریت شهری خواهد شد. در این خصوص، می‌بایست گزارش دقیق و تفصیلی در رابطه با مراحل انجام شده، مراحل باقی‌مانده و چرایی اطاله فرایند اجرا به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.

همچنین محسن پورسیدآقایی با حضور در جلسه شورا در خصوص برنامه‌های حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: سال گذشته ۲ درصد و ۸ روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌های جامعه داشتیم و ۱۴ روز نیز هوا پاک بوده است.

وی ادامه داد: غلظت آلودگی هوا در نیمه دوم سال به شدت افزایش پیدا می‌کند و این افزایش آلودگی هوا بین آبان تا بهمن‌ماه است.

وی یادآور شد: براساس اقداماتی که از گذشته آغاز شده است، دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران حذف شده و این روند با حذف گوگرد از سوخت مصرفی آغاز شده است و امیدواریم تا پایان امسال به زیر عدد ۷ در دی‌اکسید گوگرد برسیم که پایین‌تر از حد استاندارد است.

پورسیدآقایی گفت: وضعیت ایران به لحاظ آلایندگی PM۱۰ ذرات بالای ۱۰ میکرون، از شهر‌های بزرگ چین، هند و قاهره بهتر است و لازم است که جایگاه تهران به سمت بهبود بیشتر پیش برود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در سال ۲.۶ میلیارد دلار خسارت آلودگی هوای شهر تهران است و به دنبال کاهش این موضوع هستیم. اگر دولت ۲ میلیارد دلار بودجه برای شهر تهران بگذارد، می‌توانیم آلودگی هوای تهران را برطرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: توسعه BRT، LRT و نوسازی ناوگان خودرو‌های سنگین به نصب فیلتر دوده و اجرای طرح LEZ از برنامه‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است.

وی گفت: در زمستان ۹۶ در معاونت حمل و نقل برنامه جامعی را تدوین کردیم که ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای کاهش آلودگی هوا نیاز است که ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن از طریق دولت و مابقی را بخش خصوصی باید تأمین می‌کرد.

پورسیدآقایی گفت: برای کاهش آلودگی هوا در این طرح، نوسازی اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها تعویض کاتالیست تاکسی‌ها و دیگر موارد مدنظر بوده است که اجرای این موارد ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کمک دولتی بوده است.

وی با تأکید بر اینکه اگر ۲ میلیارد دلار از منابع دولتی به شهردرای اختصاص یابد، می‌توانیم آلودگی هوا را کاهش دهیم، گفت: در سال ۹۴ از ۲۱ آذر تا ۱۰ دی‌ماه سکون کامل و وارونگی هوا را در تهران داشتیم که اگر این برنامه را اجرایی کنیم، دیگر به وضعیت فعلی آلودگی هوا نخواهیم رسید.

وی افزود: با پیشنهاد دادیم در بودجه سالیانه، دولت یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به شهرداری اختصاص دهد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: طرح LEZ در تهران اجرایی شده است و منابع حاصل از آن ۱۵۰ میلیاردبه شهرداری واریز شد و از طریق جرایم راهنمایی و رانندگی نیز ۲۱۵ میلیارد تومان برای شهر تهران تخصیص گذاشته شده که تاکنون ۱۷۳ میلیاردتومان آن ابلاغ شده است.

پورسیدآقایی ادامه داد: در همین راستا شهرداری‌ها اوراق مشارکت با تدوین ۵۰ درصد از سوی دولت اقدام کرده است و ما در تهران ۳ مصوبه در رابطه با رفع آلودگی هوا داریم.

وی بیان داشت: فاز دوم طرح کاهش از اول آبان‌ماه اجرایی می‌شود و معاینه فنی در کل شهر تهران الزام خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: با مصوباتی که دریافت کرده‌ایم، مبادی ورودی شهر را به دوربین‌های ثبت تخلف مجهز کرده و ۴۶ سامانه را طراحی کرده‌ایم و اقدامات اتصال آن به فیبر نوری نیز انجام شده است.

وی افزود: یکی از مشکلات ما عدم رؤیت پلاک‌ها در شب بود که دوربین‌ها به پروژکتور مجهز شده‌اند و در هنگام شب نیز می‌توانند پلاک‌ها را رؤیت کنند.

پورسیدآقایی بیان داشت:‌با نصب دوربین‌ها بر روی خودروها، ثبت تخلف سیار معاینه فنی را اجرا کرده‌ایم و با همکاری پلیس راهور، تیم‌هایی در کنار بزرگراه‌ها مستقر شدند که خودرو‌ها را تست معاینه فنی می‌کنند که آیا معاینه فنی آن‌ها درست است یا خیر.

* ۸۰ درصد ناوگان سنگین تهران معاینه فنی درستی ندارند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: ۸۰ درصد ناوگان سنگینی که در تهران تردد می‌کنند، معاینه فنی درستی ندارند و موجب آلودگی هوای شهر می‌شوند.

وی افزود: ۸۷۰ دوربین ثبت تخلف برای شهر تهران در خصوص معاینه فنی درنظر گرفته شده است که می‌توانند وضعیت معاینه فنی خودرو‌ها را چک کنند و در این خصوص پوشش وسیعی را ایجاد می‌کنیم تا هیچ خودرویی بدون معاینه فنی نتواند در سطح شهر تردد کند.

وی ادامه داد: ساماندهی CRN را در شهر تهران راه‌اندازی کردیم و به هر شهروندی که معاینه فنی دریافت کرده است، سه هفته قبل از اتمام معاینه فنی پیامک انقضا آن را اعلام می‌کنیم تا معاینه فنی خود را تمدید کند.

همچنین محسن پورسیدآقایی در حاشیه جلسه امروز شورا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مسئله آلودگی هوای پایتخت بسیار مهم است و تاکنون برنامه جامعی برای حل این معضل ارائه نشده بود.

وی ادامه داد: ما برنامه‌ای را برای کاهش آلودگی هوای تهران ارائه داده‌ایم که بر اساس آن به دو ۲ میلیارد دلار بودجه ظرف ۴ سال از سوی دولت نیاز داریم و باید عدم پرداخت این بودجه را از سازمان برنامه و بودجه از دولت سؤال کرد. البته با توجه به وضعیت فعلی دولت نیز امکان پرداخت این بودجه را ندارد.

پورسیدآقایی افزود: اولویت اصلی سلامت شهروندان پایتخت است که یک پنجم جمعیت کل کشور در تهران زندگی می‌کنند و بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم در بودجه سال ۹۸ دولت اعتبار خوبی را به بخش آلودگی هوای تهران اختصاص دهد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا به نقش مترو در گزارش ارائه‌شده توجه نشده است، گفت: مترو جزو اقدامات مهم شهر تهران است، ولی گزارش فعلی درباره اقدامات انجام‌شده است و به رقم‌های بیشتری برای توسعه مترو نیاز داریم.

وی بیان داشت: خودرو‌های دیزلی یکی دیگر از منابع آلوده‌کننده شهر تهران است؛ چراکه ذرات معلق تولید می‌کند و این ذرات پنهان هستند و امسال تمام توجهات به سمت کاهش آلودگی هوا و خودرو‌های دیزلی است.

پورسیدآقایی اظهار داشت از ابتدای مهرمان اتوبوس‌های دیزلی حق تردد در سطح شهر را نخواهند داشت و به صورت جدی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: خودرو‌هایی که از اول آبان ماه معاینه فنی معتبر دریافت نکنند از حرکت آن‌ها جلوگیری می‌شوند و جریمه خواهند شد و از ابتدای آبان تمام دوربین‌های سطح شهر به سیستم معاینه فنی نیز مجهز خواهند شد.

وی گفت: ۴۳ سامانه دوربینی جدید ایجاد شده و هیچ خودرویی بدون معاینه فنی حق تردد در سطح شهر را نخواهد داشت و جریمه خواهد شد.

پورسیدآقایی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه امسال نسبت به سال گذشته چند درصد آلودگی هوا کاهش می‌یابد گفت: نمی‌توانم اعلام کنم چند درصد کاهش آلودگی هوا خواهیم داشت و بستگی به وارونگی هوا نیز دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه دوچرخه‌های اشتراکی از چه زمانی در تهران اجرایی می‌شود، گفت: دوچرخه‌های اشتراکی فعالیت خود را به صورت آزمایشی آغاز کرده‌اند و در حال تست کردن اپلیکشن و دیگر موارد آن هستیم و امیدواریم تا دو هفته آینده در سطح شهر عرضه عمومی عرضه شود.

پورسیدآقایی تأکید کرد: ۷۰ درصد آلودگی شهر تهران به دلیل تردد خودروهاست و ۳۰ درصد دیگر آن نیز دیگر منابع آلوده‌کننده است.

بر اساس این گزارش، زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران از معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه ارایه گزارش برنامه‌های کاهش آلودگی هوای شهر تهران پرسید با توجه به اینکه تعداد روز‌های پاک سال ١٣٩٦ شانزده روز بوده است و پدیده اینورژن (وارونگی) در اواسط پاییز و اوایل زمستان رخ می‌دهد، و تردد دانش آموزان و دانشجویان از پاییز افزایش می‌یابد، برنامه شما برای کاهش تردد چیست؟

وی ادامه داد: ضرورت دارد در کارگروه استان تهران راجع به تعطیلی مدارس در ایام پیک وارونگی هوا تصمیم گرفته شود و از اقدامات یک شبه پرهیز شود.

عضو شورای شهر تهران سوال دیگری مطرح کرد و گفت: طرح ترافیک در حال حاضر در محدوه مرکزی اجرا می‌شود برای توسعه آن به محدوده زوج و فرد چه برنامه‌ای دارید؟ ضمن اینکه در شروع سال تحصیلی ترافیک افزایش یافته و به محدوه زوج و فرد توسعه می‌یابد.

بر اساس این گزارش، مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران پس از استماع گزارش معاونت حمل و نقل شهرداری تهران گفت: بحث آلودگی هوا، از مهم‌ترین مطالبات شهروندان است و موضوع آلودگی هوا یک بحران ملی است و عزم ملی می‌طلبد.

وی ادامه داد: فقط شهرداری تهران درگیر این مسئولیت نیست. بر اساس آمار در زمان تشدید آلودگی هوا، شمار بیماران تنفسی ۶۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. آلودگی هوا موجب کاهش عمر به میزان حداقل ۵ سال در تهرانیان شده است.

عضو شورای شهر تهران گفت:بر این اساس سن امید به زندگی کاهش یافته است؛ بر اساس آمار بانک جهانی ۹۹۰۰ نفر در سال ۸۴ بر اثر دو آلاینده مهم فوت کرده‌اند.

فراهانی افزود: گزارشی که آقای پور سید آقایی، معاونت حمل و نقل ارائه کردند فعالیت‌های مختلفی بود که بخشی از آن بر اساس طرح جامع ترافیک و متناسب با طرح جامع انجام شده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم این گزارش را به سه بخش کنیم می‌توان این گونه تقسیم بندی کرد؛ یکی آنکه برخی فعالیت‌ها نیازمند بودجه دولتی است، بخش دیگر بر اساس بودجه معاونت حمل و نقل قابل انجام است و، اما بخش سوم نیازمند پیگیری مدیریتی است و با هماهنگی صورت میگیرد مثل عبور اتوبوس‌ها گازی و کامیون‌ها از مداخل شهر تهران است اتفاقا بخش سوم بر اساس آمار منتشره بیشترین عامل آلودگی هوا بوده است.

فراهانی خاطرنشان کرد: شهریور سال گذشته عنوان شد که ۵۱ درصد آلودگی هوا تهران به دلیل ورود کامیون‌ها است که حدود ۲۰ هزار دستگاه وارد شهر می‌شده‌اند؛ که با پیگیری‌های مدیریتی رفع خواهد شد.

وی گفت: خواهش من این است که از بخش دوم و سوم که مربوط به شهرداری و پیگیری هاست گزارش پیشرفت فیزیکی داده شود. این که هر سال گزارشی بدهیم این کار‌ها باید بشود و خوب است انجام شود کافی نیست و نیازمند این است که بدانیم تا کنون چه کار‌هایی انجام شده و ما در چه وضعیت مشخص هستیم تا پروژه‌ها کنترل شود.

همچنین محسن هاشمی در حاشیه جلسه امروز در جمع خبرنگاران درباره جلسه امروز اظهارداشت: در ابتدا پور سیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گزارشی را در خصوص اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی هوا و آغاز سال تحصیلی و کاهش ترافیک صبح‌گاهی در مهرماه ارائه داد.

وی ادامه داد: هر ساله باید درباره اعضای کمیسیون‌ها مجدداً رأی‌گیری شود که در حال حاضر تمامی اعضا در کمیسیون‌های قبلی تثبیت شده‌اند و انتخابات رؤسای کمیسیون‌ها برگزار شد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نامه اعضای شورای شهر تهران به رئیس جمهور اظهارداشت: در خصوص کامیون‌ها و اتوبوس‌های بین‌شهری دولت اقداماتی انجام داده است و منابعی اختصاص یافته که اعضای شورای شهر نیز احساس کرده‌اند این اقدام به صورت جدی هنوز انجام نشده و نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتند و درخواست کردند نسبت به نوسازی اتوبوس‌ها اقدام شود.

هاشمی بیان داشت: بنده نیز یارانه بلیت مترو و اتوبوس را نیز به این نامه اضافه کردم چرا که امسال تا شهریورماه هنوز یارانه بلیت اتوبوس و مترو به شهرداری تهران پرداخت نشده است.

بر اساس این گزارش، شهربانو امانی در جلسه امروز شورای شهر تهران پس از ارائه گزارش معاونت حمل و نقل شهرداری تهران گفت:در گزارشی که پور سید آقایی ارائه کردند ۵۵ درصد خودرو‌های تولیدی و خودرو‌هایی که کمتر از چهار سال عمر دارند نتوانسته‌اند معاینه فنی دریافت کنند، از رئیس شورا تقاضا دارم از شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت دعوت کنند که در این باره توضیح داده و به مطالبات پاسخ دهند و واقعا استاندارد سازی کنند.

وی ادامه داد: مورد دیگر در ارتباط با موتوسکلیت‌ها است. عملا سه میلیون موتور در شهر تهران تردد میکنند و یکی از منشا‌های مهم آلودگی هوا هستند.
عضو شورای شهر تهران گفت: آقای پورسید آقایی گفتند که شهرداری بنا دارد ۵ هزار دستگاه موتور سیکلت خریداری کرده و تحویل موتور سواران بدهد. من خواهش دارم که شهرداری تنها تسهیلگر باشد. در دوره گذشته نیز بنا بود شهرداری تسهیلگر باشد، اما، چون مستقل وارد شد، مورد حمایت قرار نگرفت. اما گزارش‌هایی وجود دارد که ۴ هزار و ۵۰۰ شهروند تهرانی به دلیل آلودگی هوا در سال فوت می‌کنند.

امانی یادآور شد: مورد دیگر اینکه با توجه به حساسیتی که پور سید آقایی هم دارند در آغاز سال تحصیلی بیمه سازی سرویس مدارس را در اولویت قرار دهند و، چون فوریت آن نیز تصویب شده بود، هفته آینده در دستور کار قرار بگیرد.
وی افزود: نکته آخر اینکه پیاده مداری، یکی از آیتم‌های بسیار مهم و مادر TOD است و امیدوارم آقای پورسیدآقایی به این امر اهتمام ویژه بورزند.

همچنین سید آرش حسینی میلانی پیش از ظهر امروز در هشتاد و پنجمین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش درخصوص گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک درباره آلودگی هوای تهران گفت: برنامه کاهش آلودگی هوا، برنامه درازمدتی است و مانند دو امدادی است که مدیریت شهری باید آن را به دوره‌های بعدی تحویل دهد.

وی با بیان اینکه تکمیل شبکه مترو از اساسی‌ترین راهکار‌های کاهش آلودگی هوا است، اظهار داشت: آقای پورسیدآقایی باید گزارشی را درخصوص آخرین وضعیت پیشرفت خط‌های مترو ارائه دهند و تشریح کنند که بازگشایی ایستگاه‌های جدید مترو چه نقشی را می‌تواند در کاهش آلودگی هوا و ترافیک ایفا کند.

عضو شورای شهر تهران کنترل آلودگی هوا را امری بین بخشی دانست و از نقش‌آفرینی و حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در کارگروه آلودگی هوا تقدیر و تصریح کرد: طرح مقدماتی کاهش آلودگی هوا جایگزین طرح جامع آلودگی هوا نمی‌شود. در طرح جامع آلودگی هوا کلیه ذینفعان از جمله صنایع و نیز سایر منابع از قبیل: آلودگی‌های حاصل از سوزاندن پسماند و... نیز دیده می‌شوند. اگر در زمینه طرح جامع آلودگی همکاری‌ای با اداره کل محیط زیست تهران انجام شده، بیان شود تا افکار عمومی در جریان قرار بگیرد.

حسینی میلانی ادامه داد: مطالعات صورت گرفته برای طرح جامع آلودگی هوا قدیمی بوده و لازم است مطالعات آن مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با اشاره به به‌هنگام‌سازی گزارش سیاهه انتشار خاطرنشان کرد: به‌هنگام‌سازی سیاهه انتشار در دستورکار جدی شهرداری و معاونت حمل و نقل و ترافیک بوده و در این باره شاهد پیشرفت‌هایی بوده‌ایم. مناسب بود گزارشی در این باره ارائه شود، زیرا پایش پیشرفت و ارزیابی‌های شورا باید براساس سنجش اطلاعات دقیق از آخرین وضعیت منابع آلاینده باشد. با این حال، تامین همه اطلاعات گزارش سیاهه انتشار در دست شهرداری نیست و بخشی از آن، در اختیار نیروی انتظامی است که در این چارچوب انتظار همکاری مناسب نیروی انتظامی را داریم.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با تاکید بر نوسازی خودرو‌های ون بیان کرد: خودرو‌های ون در حمل و نقل شهری نقش ویژه‌ای دارند، اما اکثر آن‌ها فرسوده شده‌اند و شرکت‌هایی که متعهد به نوسازی این ون‌ها شده‌اند، با توجه به شرایط ارزی عقب‌نشینی کرده‌اند. در این شرایط چه باید کرد؟

حسینی میلانی با اشاره به ضرورت توسعه دوچرخه‌سواری در تهران یادآور شد: لازم است در بحث دوچرخه اشتراکی و یکپارچه‌سازی آن‌ها با ایستگاه‌های مترو، برنامه‌های شهرداری مشخص شود. برای توسعه دوچرخه‌سواری اشتراکی به چه میزان سرمایه‌گذاری نیاز است؟ به طور شفاف بیان شود که چه برنامه و بودجه‌ای برای توسعه مسیر دوچرخه‌سواری امن نیاز است.

وی افزود: در حوزه دوچرخه ما باید با توجه به آسیب‌شناسی کار‌های قبلی حرکت کنیم و چشم‌انداز درازمدتی را برای توسعه حمل و نقل انسان‌محور در دستور کار قرار دهیم.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار