کد خبر: 924759
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
راهکاری که با روح ورزش در تضاد است
بحرین در آستانه رقابت‌های جهانی مجارستان یکی دیگر از کشتی‌گیران روس را به ترکیب خود اضافه کرد. بحرینی‌ها پس از جذب آدام باتیروف، قهرمان اروپا برای تکمیل لیست ورزشکاران دوتابعیتی خود، علی حاجی محمد داغستانی را نیز جذب کردند.
بحرین در آستانه رقابت‌های جهانی مجارستان یکی دیگر از کشتی‌گیران روس را به ترکیب خود اضافه کرد. بحرینی‌ها پس از جذب آدام باتیروف، قهرمان اروپا برای تکمیل لیست ورزشکاران دوتابعیتی خود، علی حاجی محمد داغستانی را نیز جذب کردند.
رؤیای کسب مدال و عنوان‌های قهرمانی طی سال‌های اخیر کشور‌های عربی حاشیه خلیج همیشه فارس را به فکر استفاده از ورزشکاران کشور‌های دیگر انداخته است، ورزشکارانی که با گرفتن مبالغ هنگفت و تابعیت جدید، جورکش ناتوانی کشور‌های عربی در کسب عنوان و مدال در عرصه‌های مختلف ورزشی هستند. در بین زیاده‌خواهی کشور‌های عربی، بحرین، اما حرف اول را می‌زند و سیاست پیشنهاد تابعیت به ورزشکاران و استعداد‌های خارجی در ازای مبالغ هنگفت سال‌هاست که سروصدا و جنجال زیادی به پا کرده، اما نتایج به دست آمده از بازیکنان اجاره‌ای، هیچ زمانی به اندازه بازی‌های آسیایی جاکارتا نبود که به چشم آمد! مسئله که البته از لحاظ قانونی ایرادی به آن وارد نیست، اما با روح ورزش منافات دارد و همین مسئله باعث اعتراضات فراوان شده است.

کشور کوچک بحرین سال‌هاست که در پی کسب نتیجه با استعداد‌های دیگر کشورهاست. این کشور امسال در خلال بازی‌های آسیایی جاکارتا به لطف دوندگان آفریقایی که تابعیتش را پذیرفته‌اند با ۱۲ مدال طلا در کنار چین، صدرنشین جدول مدال‌های دوومیدانی بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ بود، آن هم در حالی که اگر دوندگان آفریقایی‌تبار بحرین از لیست تیم ملی دوومیدانی این کشور خط می‌خوردند، کشور کوچک عرب‌زبان موفق به کسب حتی یک مدال هم نمی‌شد، چراکه هر ۱۰ مدال طلای رقابت‌های انفرادی دوومیدانی بحرین را دوندگان متولد قاره آفریقا شامل نیجریه، اتیوپی، کنیا و مراکش کسب کردند و دو مدال طلای تیم امدادی این کشور هم با حضور دوندگان آفریقایی‌تبار به دست آمد، بازیکنانی که به دلیل نبود فرصت در کشور زادگاه خود و همچنین امنیت مالی، در بحرین تغییر تابعیت داده‌اند تا ۱۲ مدال طلا در کارنامه ورزش دوومیدانی این کشور به ثبت برسد!
بحرین همچنین در کشتی نیز از آدام باتیروف روس بهره برده است. البته به جز بحرین، ازبکستان هم از ماگومد ابراگیم اف دارنده برنز المپیک، رشید قربان اف دارنده برنز جهان و جبرئیل شاپیف سه کشتی‌گیر داغستانی و دیوید مودزمانشویلی گرجستانی نایب‌قهرمان المپیک و نفر سوم جهان در بازی‌های آسیایی استفاده کرد. قطر نیز از حضور گئورگی ساکانالیدزه، کشتی‌گیر عنوان‌دار گرجستانی و قرقیزستان هم از مسلم اولویف، نورسلیم سانایف و ماگمود موسی یف روس در ترکیب خود استفاده کردند.

قطر بعد از بحرین یکی دیگر از کشور‌های عربی حاشیه خلیج همیشه فارس است که سعی دارد با استفاده از بازیکنان دوتابعیتی و ورزشکاران مستعد دیگر کشورها، خود را به موفقیت در ورزش نزدیک کند. تیم ملی ایران دو سال قبل، در نخستین دیدار از سری رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در ورزشگاه آزادی برابر قطری به میدان رفت که از ۲۷ بازیکن دعوت شده به اردوی آن، ۱۶ بازیکن خارجی و تنها ۱۱ بازیکن قطری بودند، در حالی که دو سال قبل، در پی قهرمانی تیم ملی هندبال قطر در مسابقات هندبال قهرمانی جهان، سپ بلاتر رئیس وقت فدراسیون فوتبال در یادداشت خود در هفته‌نامه فیفا با اشاره به تیمی که قطر در مسابقات هندبال قهرمانی جهان به میدان فرستاده بود، آن را بی‌معنی دانسته بود و نوشته بود: «قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲، نباید مانند جام جهانی هندبال، بازیکنان خارجی وارد تیم کند.» بلاتر در این یادداشت خاطرنشان کرده بود که بر روند انتخاب بازیکنان قطری نظارت دارد و از فدراسیون هندبال قطر به خاطر به خدمت گرفتن بازیکنانی با ملیت‌های مختلف انتقاد کرد و این کار را موجب تخریب روحیه تیم دانست. براساس قوانین فیفا، یک بازیکن تابعیت کشوری را دارد که در آن متولد شده باشد در غیر این صورت باید به مدت پنج سال در کشور غیرمتبوع زندگی کند تا شرایط لازم را برای احراز بازی در تیم ملی آن کشور به دست آورد، اما قوانین متفاوت سایر رشته‌ها این اجازه را به قطری‌ها داده تا آن‌ها با استفاده از استعداد ورزشکاران سایر کشور‌ها به دنبال کسب عنوان و مدال برای خود باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار