کد خبر: 924583
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۹
نشست وزیر دفاع عراق با رؤسای ستاد ارتش روسیه، ایران و سوریه همزمان با تحرکات امریکا برگزار شد
وزیر دفاع عراق و معاونان رؤسای ستاد کل ارتش روسیه، سوریه و ایران دیروز در بغداد نشست چهار‌جانبه با هدف تقویت همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی برگزار کردند؛ نشستی که در بحبوحه تحرکات امریکا برای حمله احتمالی به سوریه انجام شد تا واشنگتن در محاسبات خود دچار اشتباه نشود.
وزیر دفاع عراق و معاونان رؤسای ستاد کل ارتش روسیه، سوریه و ایران دیروز در بغداد نشست چهار‌جانبه با هدف تقویت همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی برگزار کردند؛ نشستی که در بحبوحه تحرکات امریکا برای حمله احتمالی به سوریه انجام شد تا واشنگتن در محاسبات خود دچار اشتباه نشود.
به گزارش «جوان»، به دنبال ماجراجویی‌های جدید امریکا برای سناریوسازی علیه سوریه و فراهم کردن زمینه برای حمله به این کشور، هم‌پیمانان دمشق هم برای مقابله با تهدیدات تروریست‌ها و حامیانشان، دور هم جمع شده‌اند تا مواضع نظامی خود را هماهنگ کنند. به گزارش شبکه بغداد الیوم، وزارت دفاع عراق روز یک شنبه اعلام کرد که نشست چهارجانبه امنیتی ایران، روسیه، عراق و سوریه با حضور معاونین رؤسای ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران، روسیه و سوریه در مقر وزارت دفاع عراق در بغداد برگزار شد. وزارت دفاع عراق اعلام کرد که در این نشست به فعالیت‌های ستاد امنیتی مشترک به منظور تقویت همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی میان چهار کشور پرداخته شد. این وزارت در بیانیه‌ای گفت: «شرکت‌کنندگان در این نشست بر مبارزه با گروه‌های تروریستی و تفکر افراطی آن‌ها تأکید کردند». سردار قدیر نظامی‌پور، معاون رئیس ستاد نیرو‌های مسلح ایران در امور بین‌الملل، سرلشکر سلیم خلیل حربا معاون رئیس ستاد ارتش سوریه، سرلشکر عبدالامیر یارالله، جانشین رئیس ستاد ارتش عراق و ژنرال امیتراگوف سرگی، معاون کل رئیس ارتش روسیه پس از دیدار با وزیر دفاع عراق، در نشست این کمیته، آخرین راهکار مبارزه با تروریسم را به‌ویژه در سوریه بررسی کردند. محمود الحیالی، وزیر دفاع عراق در دیدار نمایندگان کشور‌های عضو کمیته چهارجانبه طی سخنانی گفت: «گروه تروریستی داعش تهدیدی علیه صلح جهانی و دنبال گسترش نفرت در میان مردم در همه نقاط جهان بود و پیروزی بر داعش، نه فقط پیروزی عراق یا منطقه بلکه پیروزی همه جهان است». سردار نظامی‌پور در حاشیه این نشست گفت: «این همکاری‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی از نظر اطلاعاتی و تبادل تجربیات در زمینه مبارزه با تروریسم داشته باشد.» به گزارش پایگاه العهد، اعضای این کمیته در سال‌های اخیر از طریق همکاری امنیتی و تبادل اطلاعاتی موفق به ردیابی تحرکات تروریست‌ها در مرز‌های مشترک عراق و سوریه، انهدام مواضع و به هلاکت رساندن صد‌ها تروریست و همچنین جلوگیری از نفوذ مجدد داعش به عراق و سوریه شده‌اند. به گزارش اکونومیست، «این کمیته از سه سال پیش تاکنون با هدف هماهنگی امنیتی و تبادل اطلاعاتی میان چهار کشور برای مبارزه با گروهک تروریستی داعش در عراق و سوریه به شکل متناوب تشکیل جلسه می‌دهد». هدف از راه‌اندازی مرکز امنیتی چهارگانه که سه سال پیش در بغداد تأسیس شد، ردیابی تحرکات تروریست‌ها در خاک سوریه و عراق اعلام شده است.
خنثی کردن طرح‌های امریکا
نشست روز یک شنبه بغداد برای نخستین بار در سطح مسئولان عالی نظامی و معاونان ستاد مشترک چهار کشور برگزار شد که می‌تواند حاوی پیام‌های مهمی برای واشنگتن و رژیم صهیونیستی باشد که به دنبال ماجراجویی‌های جدیدی علیه سوریه هستند. به گزارش شبکه السومریه نیوز، بنا به گفته مقامات نظامی، «ادامه فعالیت مرکز امنیتی بغداد نه فقط از نفوذ دوباره تروریست‌ها به خاک عراق و سوریه جلوگیری کرده بلکه موجب شده طرح‌های شوم امریکا در منطقه نیز با مشکل مواجه شود». ارتش‌های سوریه و عراق با کمک ایران و حمایت‌های روسیه توانستند پرونده داعش را در این دو کشور ببندند. نشست امنیتی بغداد درحالی انجام می‌شود که نیرو‌های دولتی سوریه و همپیمانان آن به زودی قرار است عملیات گسترده‌ای را برای بازپس‌گیری استان ادلب آغاز کنند. ادلب آخرین سنگر تروریست‌ها است که در صورت تصرف آن، نوار پیروزی‌های دمشق پس از باز‌پس گیری استان‌های درعا و قنیطره تکمیل شده و سوریه را در وضعیتی کاملاً متفاوت‌تر از گذشته قرار خواهد داد. هفته گذشته نیز امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران در صدر هیئتی عالی از مقامات وزارت دفاع وارد دمشق شد و دیدار‌هایی نیز با همتای سوری خود و همچنین بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور داشت و در این سفر یک پیمان نظامی برای تقویت روابط میان ارتش ایران و سوریه امضا شد که حاوی پیام‌های زیادی برای امریکا و رژیم صهیونیستی است که تلاش می‌کنند ایران را به خروج از سوریه وادار کنند.
از سوی دیگر، در روز‌های اخیر مقامات روسی اعلام کرده‌اند که امریکا و متحدان غربی‌اش قصد سناریوسازی استفاده از سلاح شیمیایی را دارند تا به این بهانه حملات خود را علیه سوریه ترتیب دهند؛ اقدامی که واکنش تند روس‌ها را در پی داشته است و مسکو برای مقابله با این تهدیدات، نیرو‌های خود را در دریای مدیترانه به حالت آماده‌باش درآورده و حتی رزمایشی را برای بالا بردن توانمندی نیروهایش در این دریا برگزار می‌کند. امریکا پیش از این دو بار به بهانه استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه تروریست‌ها، مناطقی از خاک سوریه را مورد هدف قرار داده بود و به گزارش رسانه‌ها، این بار دامنه حملات گسترده‌تر از قبل خواهد بود. امریکا سعی دارد با حمله به سوریه مانع شروع عملیات آزادسازی ادلب شود، چرا که با آزادی این استان، پرونده گروه‌های تروریستی در سوریه بسته خواهد شد و تلاش‌های غرب برای سرنگونی دولت دمشق و روی کار آوردن دولتی دست‌نشانده بر باد خواهد رفت. نیرو‌های مقاومت برای عملیات ادلب عزم جدی دارند و برای این منظور خود را برای هرگونه سناریویی آماده کرده‌اند. در همین راستا، روز شنبه هم یک روزنامه لبنانی گزارش داد که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و بشار اسد برای مقابله با حملات احتمالی امریکا و متحدانش به سوریه توافق کرده‌اند تا به این حملات پاسخ تندی بدهند. همزمان با نشست امنیتی چهارجانبه در بغداد، دیروز اخباری مبنی بر وقوع چندین انفجار در اطراف دمشق مخابره شد که برخی رسانه‌ها از حمله احتمالی اسرائیل به دمشق خبر دادند، اما ارتش سوریه این خبر را تکذیب کرد. رسانه دولتی سوریه اعلام کرد که مشکلات فنی باعث انفجار در انبار مهمات فرودگاه شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار