کد خبر: 924557
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
در حال حاضر دکترشدن پولدار‌ها چندان کار سختی نیست! آن‌ها می‌توانند به راحتی و حتی بدون پشت‌سر گذاشتن هفت‌خوان کنکور، وارد دانشگاه‌های کشور‌هایی همچون روسیه، لهستان و مجارستان شوند. اما این دانشجویان قرار نیست از همین دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شوند، بلکه تنها با گذراندن ۳۶ واحد در دانشگاه کشور مذکور به دانشگاه‌های ایران باز می‌گردند!
زهرا چيذري
در حال حاضر دکترشدن پولدار‌ها چندان کار سختی نیست! آن‌ها می‌توانند به راحتی و حتی بدون پشت‌سر گذاشتن هفت‌خوان کنکور، وارد دانشگاه‌های کشور‌هایی همچون روسیه، لهستان و مجارستان شوند. اما این دانشجویان قرار نیست از همین دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شوند، بلکه تنها با گذراندن ۳۶ واحد در دانشگاه کشور مذکور به دانشگاه‌های ایران باز می‌گردند! همین ماجرا هم موجب شده تا به گفته باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت تعداد دانشجویان متقاضی انتقال به داخل کشور با رشد پنج برابری از ۴۰۰نفر در سال گذشته به ۲هزار مورد در سال جاری برسد. وی وعده داده بود، برای حل این معضل تدابیر سختگیرانه‌ای اتخاذ خواهد شد. حالا وزیر بهداشت از این تدابیر سختگیرانه رونمایی و اعلام کرد: از ابتدای سال ۲۰۱۹ هر کسی از ایران در هر دانشگاهی در خارج از کشور در حوزه علوم پزشکی وارد شود تا پایان مقطع تحصیلی باید در همان دانشگاه تحصیل کند.
اما تدابیر سختگیرانه وزارت بهداشت عطف بما سبق نمی‌شود، بلکه برای کسانی که تاکنون با چنین روشی کنکور را دور زده‌اند تسهیلاتی نیز در نظر گرفته شده و تعداد واحد‌های قابل قبول برای انتقال این دانشجویان به داخل کشور از ۷۲ واحد به ۳۶ واحد تقلیل یافته است! شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد، اینکه چرا فرزندان اغلب پزشکان و افراد سرشناسی همچون دیپلمات‌ها پزشک می‌شوند!
دکتر مجید حسینی، استاد د‌انشگاه پزشکی تهران در پاسخ به این سؤال می‌گوید: ۱۹نوع سهمیه د‌ر کنکور وجود د‌ارد که اغلب‌شان کمکی به عد‌الت نمی‌کند. مثلاً فرزندان اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و فرزند‌ان د‌یپلمات‌ها می‌توانند د‌ر د‌انشگاه‌های خارج از کشور بد‌ون آزمون وارد و مشغول تحصیل شوند. به گفته وی، همین افراد بعد از گذراند‌ن ۳۶ واحد طبق توافقنامه‌ای که وزارت بهد‌اشت با د‌انشگاه مبد‌أ منعقد کرد‌ه است، مجاز هستند که تحت عنوان د‌انشجوی خارجی از د‌انشگاه‌های خارجی به یکی از د‌انشگاه‌های علوم پزشکی ایران منتقل و بقیه تحصیل را با هزینه ترمی ۲۰ میلیون تومان د‌ر د‌اخل کشور انجام د‌هند.
روسیه، مجارستان و لهستان پذیرند‌ه د‌انشجویان ایرانی متقاضی د‌رس خواند‌ن د‌ر رشته پزشکی هستند.
از سال ۲۰۱۹!
اما معاون آموزشی وزارت بهداشت وعده داده بود، شورای ارزشیابی مدارک تحصیلی وزارت بهداشت به زودی تصمیمات مهمی را برای پیشگیری هر چه بهتر دورزدن کنکور برای انتقال دانشجویان ایرانی به داخل کشور اعلام می‌کند. این تصمیمات مهم سرانجام از سوی وزیر بهداشت رونمایی شد. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی گفت: در حوزه علوم پزشکی، تعداد زیادی از دانشجویان هر سال از طریق برخی مؤسسات، بنگاه‌ها یا به عبارتی برخی دلالان به خارج از کشور اعزام می‌شوند و بعد از تحصیل با گرفتاری‌های بسیار، قصد ورود به چرخه آموزش عالی را دارند و به نوعی کنکور دور زده می‌شوند و برخی دانشجویان با گذراندن یک یا دو سال تحصیل در خارج از کشور، کنکور را دور می‌زنند و برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه قصد ورود به کشور را دارند.
دکتر سیدحسن هاشمی تأکید کرد: از ابتدای سال ۲۰۱۹، هر فردی از ایران در هر دانشگاهی در خارج از کشور در حوزه علوم پزشکی وارد شود تا پایان مقطع تحصیلی باید در همان دانشگاه تحصیل کرده و در حین تحصیل، نمی‌تواند به دانشگاه‌های ایران منتقل شود؛ اما افرادی که تاکنون وارد دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت شده‌اند، تسهیلاتی فراهم شده که با گذراندن ۳۶ واحد تحصیلی بتوانند به داخل کشور منتقل شوند و این قانون برای مدت دو سال اعتبار دارد.
وزیر بهداشت دلایل بخش تسهیلاتی این تصمیم را به گرانی نرخ ارز ربط داد و افزود: در شرایطی که ارز دچار نوسان است و مشکلاتی برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور و خانواده‌های آن‌ها ایجاد می‌کند، تسهیلاتی فراهم کرده‌ایم و مدت ماندگاری آن‌ها در آن دانشگاه، به کمتر از نصف تقلیل پیدا کرد.
هاشمی در عین حال اظهار داشت: روا نیست که دانشجویان ایرانی با معدل‌های بالا را از تحصیل محروم کنیم و به‌جای آن‌ها افرادی که به واسطه دلالان به خارج از کشور می‌روند را در دانشگاه‌ها پذیرش کنیم که به خودشان و آموزش پزشکی کشور، آسیب وارد کنند.
اما سال ۲۰۱۹ موعد وعده وزارت بهداشت است تا آن زمان دلال‌ها و پولدار‌ها و افراد بانفوذ هم فرصت دارند، خود را به روزرسانی کنند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار