کد خبر: 924554
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
ابربدهکار بانکی با پرونده ۱۵۵ جلدی که فقط ۳۵۲ صفحه کیفرخواست دارد، روزگذشته در شعبه ۱۵دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی به دفاع از خود پرداخت. پرونده‌ای با ۳۳ متهم (پنج نفر فراری) که ۱۰شاکی دارد و مهم‌ترین شاکی آن شرکت نفت‌جی است. در جلسه روزگذشته علاوه بر حمید باقری‌درمنی به عنوان متهم ردیف اول، ۱۸ متهم دیگر هم حضور داشتند که در حال حاضر به قید وثیقه آزاد هستند.
نيره ساري
ابربدهکار بانکی با پرونده ۱۵۵ جلدی که فقط ۳۵۲ صفحه کیفرخواست دارد، روزگذشته در شعبه ۱۵دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی به دفاع از خود پرداخت. پرونده‌ای با ۳۳ متهم (پنج نفر فراری) که ۱۰شاکی دارد و مهم‌ترین شاکی آن شرکت نفت‌جی است. در جلسه روزگذشته علاوه بر حمید باقری‌درمنی به عنوان متهم ردیف اول، ۱۸ متهم دیگر هم حضور داشتند که در حال حاضر به قید وثیقه آزاد هستند. ششمین جلسه دادگاه درمنی، در حالی برگزار شد که ریاست دادگاه در نیم ساعت ابتدایی جلسه، چند باری به متهم تذکر داد تا متن دفاعیات را شمرده‌تر قرائت کند. افساد فی‌الارض تنها یکی از اتهامات این مفسد دانه درشت است.
اعتراض به کیفری بودن پرونده، ردمال‌ها و کارشناسی در پرونده، نحوه قرارداد‌های شرکت نفت‌جی، بخش دیگری از دفاعیات باقری‌درمنی را شامل می‌شد که البته بخشی از این دفاعیات با پاسخ وکلا مواجه شد. وکلایی که در رد دفاعیات متهم می‌گفتند: هنوز ۲۴۰ میلیون پول کارشناسی دادگاه را نداده است. وکلا به جلسات خصوصی ابربدهکار بانکی در ویلا‌های خصوصی اشاره کردند و خطاب به متهم گفتند: وثایق متقلبانه بوده و شما با کسانی که خودشان متهم هستند، قرارداد رهنی بسته‌اید!
روزگذشته ششمین جلسه دادگاه حمید باقری‌درمنی به اتهام افساد فی‌الارض با حضور وکلای مدافع متهم و شکات در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. جلسه‌ای تقریباً سه ساعته که بخش اعظم آن به دفاعیات ابربدهکار بانکی اختصاص داشت.
باقری‌درمنی: بیشعور بودم که اعتماد کردم!
در ابتدا بعد از قرائت اتهامات توسط قاضی صلواتی که افساد فی‌الارض یکی از آن‌ها بود، باقری‌درمنی بخشی از اتهامات را رد کرد و با تقاضا از ریاست دادگاه در نظر داشت تا وکلای وی به دفاعیات افساد فی‌الارض بپردازند، اما با مخالفت قاضی، خود به قرائت متن دفاعیه پرداخت. دفاعیه‌ای که در بخش نخستین به رد اتهام فی‌الارض اختصاص داشت و ابربدهکار بانکی مرجع رسیدگی کننده به اتهامات خود را دادگاه عمومی معرفی کرد، نه دادگاه انقلاب!
ابربدهکار بانکی توضیحاتی را هم درباره ماجرای فرار جزایری و سرنوشت قیر‌ها ارائه کرد و گفت: با وکالت کاری، جزایری اقدام به فروش قیر‌ها کرد و کل قیر‌های داده شده از سوی شرکت نفت جی، ۸۴ هزار تن است. وی در ادامه افزود: به‌خاطر بیشعوری به حرف‌های مدیرعامل شرکت نفت‌جی اعتماد کردم، زیرا به دنبال مشکل درست‌کردن برای من بودند.
درمنی در دفاعیات خود گفت: وکلای شرکت نفت‌جی به دنبال کیفری‌کردن پرونده او بوده‌اند، چراکه دفاتر شش شرکت طرف حساب نفت‌جی، شرکت فجرگستر نوین و خود نفت‌جی در تهران مستقر است، اما شکایت از این شرکت‌ها سر از اصفهان درآورده است. حتی ادعای وی، مبنی بر بی‌توجهی بازپرس پرونده به حقوقی کردن این پرونده تذکر قاضی صلواتی را نیز در پی داشت.
ماجرای توقیف املاک ۴۰میلیاردی شرکت نفت‌جی به خاطر چک برگشتی یک میلیاردی، رسید نداشتن شرکت نفت‌جی برای ۷۶ هزار تن قیر واگذار شده به جزایری، نامشخص بودن اتهام مشارکت و رد مال‌ها و عدم معرفی «نصیری» به شرکت نفت جی بخش دیگری از دفاعیات این ابربدهکار بانکی بود.
وکلای نفت‌جی دفاعیات متهم را زیر سؤال بردند
در خلال این جلسه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، وکیل شرکت نفت‌جی دفاعیات متهم ردیف اول را مورد سؤال قرار داد. یکی از وکلا به جلسات خصوصی ابربدهکار بانکی در ویلا‌های خصوصی اشاره کرد و دیگری می‌گفت: باقری هنوز ۲۴۰ میلیون پول کارشناسی دادگاه را نداده است. پس از این، قاضی صلواتی طی سؤالاتی از متهم دفاعیات وی درباره ارزش‌گذاری پالایشگاه، تناژ و پالایشگاه پرنده آبی را خواست. درمنی همزمان با اظهارات وکیل شرکت نفت‌جی مبنی بر اینکه ۱۷۷ هزار تن قیر تحویل گرفته‌اند و پول ۱۲۸ هزار تن را نداده‌اند که عدد آن ۹۷ میلیارد تومان است، توضیح داد: هیئت کارشناسی و هیئت سه نفره عدد قیر تحویلی توسط شش شرکت را ۵۰ میلیارد تومان برآورد کردند. نمی‌شود که هم ملک بگیرید و هم ادعا کنید، طلبکار هستید. اما وکیل مدافع شرکت نفت‌جی در اینباره پاسخ داد: وثایق متقلبانه بوده و شما با کسانی که خودشان متهم هستند، قرارداد رهنی بسته‌اید.
حاشیه نگاری
دادگاه انقلاب روزگذشته همزمان با برگزاری دادگاه علنی رحیم مشایی به نسبت شلوغ بود و همین کنترل رفت‌و‌آمد‌ها باعث ایجاد حاشیه‌هایی شد. مقابل در ورودی خانم مسنی با به زبان آوردن برخی اسامی، شلوغی دادگاه را پررنگ‌تر کرد.
قبل از شروع دادگاه، یکی از متهمانی که به قید وثیقه آزاد بود، به خبرنگار «جوان» گفت: سردفتر هستم، اتهامم عدم کارشناسی اسناد جعلی است. چطور باید متوجه می‌شدم؟! خود جاعلان اسناد متعجب از اتهام من هستند.
همزمان با شروع دادگاه و حضور متهمانی که طبق شنیده‌ها، دیروز در جایگاه مطلع حضور داشتند، زمزمه‌هایی میان آن‌ها شکل گرفت. یکی از این متهمان به خنده خطاب به دیگری می‌گفت: بیا در یک ردیف بشینیم تا شهدای «نصیری» همه در یک ردیف باشیم.
متهم به قدری سریع از روی لایحه خود می‌خواند که حاضران در دادگاه متوجه جملات او نمی‌شدند؛ قاضی صلواتی چندین بار به متهم تذکر داد، آرام‌تر بخواند، اما متهم همچنان لایحه را سریع قرائت می‌کرد. شنیده‌ها حکایت از این داشت، قبل از دادگاه وکیل متهم خطاب به وی گفته بود که دفاعیات خود را سریع قرائت کند.
در پایان دادگاه خانم جوانی که ظاهراً از شاکیان این پرونده بود، سعی داشت چند ثانیه‌ای با متهم گفت‌وگو کند. زمزمه‌های وی حاکی از این بود که سرطان دارد و دارای دو فرزند کوچک است و مبلغی را به عنوان طلب از درمنی می‌خواهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار