کد خبر: 924543
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲
گزارش «جوان آنلاین» از دغدغه ساکنان پردیس درباره گرانی عوارضی؛
گرانی عوارضی پردیس به دغدغه‌ای جدی برای ساکنان این شهر کوچک تبدیل شده، تا جایی که اکثرشهروندان پردیس برای فرار از پرداخت این عوارضی از مسیر قدیمی برای رفت و آمد به تهران استفاده ‌کنند.
سرویس اجتماعی جوان آنلاین: هنوز از یاد‌ها نرفته است که قرار بود با احداث آزادراه پردیس، مسافران کمتری از جاده قدیم تهران رودهن که استاندارد‌های پایین داشت، تردد کنند. اما حالا با قیمت فعلی عوارضی پردیس کمتر کسی تمایل به تردد از این آزادراه را دارد!

شهروندان پردیس معترض به نرخ عوارض آزادراه پردیس

هر کسی که ساکن پردیس است و قصد سفر به تهران را دارد باید برای رفت و برگشت به پردیس مبلغ ۹ هزار تومان را برای عوارضی پرداخت کند! همین مسئله سبب اعتراض شهروندان پردیس شده است.

فرهاد که ساکن پردیس است و باید هر روز برای رفتن به محل کار و برگشتن به خانه، دوبار از این مسیر عبور کند با گلایه از گرانی بیش از حد این عوارضی به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «روز‌های اول که قرار بود آزادراه پردیس احداث و راه اندازی شود، خوشحال بودیم که دیگر لازم نیست از جاده پرپیچ و خم و قدیم به سمت پردیس برویم و مسیرمان از سمت آزادراه امن‌تر خواهد شد، اما دو سال است که قیمت عوارضی به حدی گران شده که کمتر کسی حاضر است هر روز از این آزادراه عبور کند!»

این شهروند پردیس ادامه می‌دهد: «یادم است که سال ۹۰ عوارضی پردیس هزار و ۵۰۰ تومان بود و معترض بودیم که چرا برای شهروندان پردیس تفاوتی در پرداخت عوارضی قائل نمی‌شوند؟ همان سال‌ها بود که می‌گفتند قرار است ۳ الی ۴ سال دیگر عوارضی به طور کلی برای شهروندان پردیس برداشته شود! اما حالا نه تنها امتیاز خاصی برای ما قائل نمی‌شوند بلکه آنقدر قیمت این عوارضی را بالا برده‌اند که دیگر قادر به پرداخت روزی ۹ هزار تومان عوارضی نیستیم!»

فرهاد در پایان می‌گوید: «از ۳۰ روز ماه، ۲۶ روز باید به تهران بروم و اگر هر روز مسیر آزادراه راه انتخاب کنم تا پایان ماه ۲۳۴ هزار تومان باید پول عوارضی بدهم! و این واقعا به دور از انصاف است.»

سهم ویژه وزارت راه از گرانی عوارضی پردیس

باید گفت که آزادراه ۲۳ کیلومتری تهران پردیس با اخذ عوارض ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی در رتبه دوم گرانترین آزادراه‌های کشور قرار دارد؛ و مسافران باید برای میانگین حدود ۱۰ دقیقه رانندگی در یک جاده چنین مبلغی را پرداخت کنند!
 
محمد قانبیلی، عضو شورای عالی استان‌ها با انتقاد از افزایش نرخ عوارض آزادراه پردیس گفته: «چندین با با وزارت راه در این خصوص رایزنی داشته‌ام، ولی متاسفانه تفکرات مسئولان وزارت راه در خصوص کاهش عوارضی آزاد را ه. تهران- پردیس، تفکر خوبی نیست؛ مسئولان ذی ربط در این خصوص از حربه‌ای به نام بخش خصوصی برای افزایش قیمت‌ها استفاده می‌کنند. در حالی که تنها بخشی از پروسه ساخت آزاد راه مربوط به بخش خصوصی است و بخش بیشتری از این آزاد راه را یکی از بانک‌های دولتی، شرکت عمران، وزارت راه و در صدی هم شهرداری پردیس سهامدار است. این در حالی است که حتی اگر سرمایه گذار آزاد راه شخصی است، دولت می‌تواند برای حل مشکل مردم به بخش خصوصی یارانه بدهد!»

با توجه به اظهارات عضو شورای عالی استان‌ها باید گفت که وزارت راه و شهرسازی سهم نسبتا زیادی از گرانی عوارضی پردیس دارد و با توجه به افزایش قیمت سرسام‌آور این عوارضی سود هنگفتی به جیب این وزارتخانه و سایر سهامداران می‌رود؛ بنابراین علت بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی به مشکلات شهروندان پردیس که توانایی پرداخت مبلغ تعیین شده برای عوارضی را ندارند، تا حدی واضح است!

وقتی زور هیچ کس به وزارت راه نمی‌رسد!

مسئولان بسیاری نسبت به گرانی عوارضی پردیس اعتراض کرده‌اند و خطاب به وزارت راه و شهرسازی گفته‌اند که باید در تعیین قیمت این عوارضی تجدید نظر کند. اما تا امروز هیچ مسئولی نتوانسته نظر وزارت راه و شهرسازی را نسبت به این مسئله عوض کند!

فرماندار پردیس که یکی از منتقدان گرانی عوارضی پردیس است در این رابطه گفته: ما ۳ سال است، که به این نرخ‌ها اعتراض داریم، از طریق نماینده‌های مجلس شورای اسلامی، استانداری تهران و روش‌های مختلف استفاده کردیم، اما جواب نگرفتیم، مسئولین آزادراه معتقدند که آزادراه متعلق به بخش خصوصی است و چاره‌ای جز تامین منفعت این بخش وجود ندارد. باید بگویم که ما هر کاری در توانمان بود، انجام دادیم، نمایندگان مجلس نیز هر کاری توانستند، کردند، اما به نتیجه نرسیدیم!»

وعده پیگیری تعدیل نرخ عوارض آزادراه تهران-پردیس؛ این بار به نتیجه می‌رسد؟

به تازگی، اما سید علی موسوی جوردی، رییس شورای اسلامی شهر پردیس ضمن ابراز تاسف از گران شدن ۲۸ درصدی عوارض آزادراه تهران- پردیس گفته: نرخ ٤٥٠٠ تومانی عوارض آزادراه اجحاف واضح به شهروندان پردیس است. پیگیری‌های ما تا تعدیل قیمت مذکور ادامه خواهد داشت.
 
موسوی جوردی اظهار داشته: طبق قانون افزایش نرخ عوارض آزادراه و خدمات این چنینی می‌بایست حداکثر مطابق با تورم، یعنی کم‌تر از ۱۰ درصد باشد، اما اکنون شاهد افزایش ۲۸ درصدی نرخ عوارض آزادراه تهران- پردیس هستیم.
حال باید منتظر ماند و دید که پیگیری‌های رییس شورای اسلامی شهر پردیس به نتیجه خواهد رسید و این بار مسئولان وزارت راه و شهرسازی در مبلغ عوارضی پردیس تجدید نظر خواهند کرد؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار