کد خبر: 924212
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۷
میثم مطیعی در اردوی شعر هیئت مطرح کرد
مدرس دانشگاه امام صادق (ع) در پایان دومین روز اردوی تخصصی شعر هیئت، خواندن کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» را به شاعران جوان توصیه کرد تا با نگرشی نو و دیدی باز قلم‌زنی کنند.
علی موحد
مدرس دانشگاه امام صادق (ع) در پایان دومین روز اردوی تخصصی شعر هیئت، خواندن کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» را به شاعران جوان توصیه کرد تا با نگرشی نو و دیدی باز قلم‌زنی کنند.
در این اردوی آموزشی، میثم مطیعی، مداح اهل بیت (ع) و مدرس دانشگاه امام صادق (ع) به معرفی مقاتل و منابع عاشورا از نیمه قرن دوم هجری تا قرن هشتم پرداخت. وی با برشمردن اهمیت مطالعه این منابع در سرایش شعر آیینی و نوحه بر لزوم مطالعه مداوم و متمرکز شاعران تأکید نمود و گفت: بسیار مهم است که شاعرانی که در عرصه شعر آیینی فعال هستند خود را به مطالعه عادت دهند چراکه در غیر این صورت قطعاً اشعارشان چیزی برای عرضه نخواهد داشت. به گزارش فارس، این مدرس دانشگاه درباره چگونگی ارزیابی سندیت و اعتبار هر منبع توضیح داد: منابع قابل استناد گاه به شیوه محدثان نوشته شده‌اند، یعنی مؤلف برای بیان گزارش تاریخی سند ارائه کرده است که در علم رجال درستی و نادرستی سند‌ها بررسی می‌شود. برخی منابع نیز سندیت ندارند. مطیعی همچنین منابع واقعه عاشورا را به دو دسته مستقل و مشتمل تقسیم نمود و افزود: منابع مستقل صرفاً برای واقعه عاشورا و زندگی اباعبدالله نوشته شده‌اند، اما منابع مشتمل از آغاز آفرینش تا عصر خود را دربرمی‌گیرند که برای بررسی روایات پیرامون واقعه عاشورا تنها باید به قسمت‌های خاصی از این کتاب‌ها رجوع کرد. این مداح و ذاکر اهل بیت (ع) به اهمیت کتبی، چون الطبقات الکبیر ابن سعد، تاریخ طبری، شرح الاخبار قاضی نعمان مغربی، کامل الزیارات ابن قولوَی، لهوف علی بن موسی بن طاووس، طبقات الکبری، انساب الاشراف، تاریخ یعقوبی، اخبار الطبال و... در شناخت و آگاهی شاعران از واقعه عاشورا و حوادث پیرامون آن تأکید نمود و رجوع به دانشنامه امام حسین (ع) را مفید دانسته و افزود: «درباره آثاری که به شما شاعران اهل بیت (ع)، رویکرد تهاجمی و کلامی، اعتقادی بیاموزد و با وحدت اسلامی نیز مخالفتی نداشته باشد، مطالعه کنید.» مطیعی در پایان، خواندن کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» را نیز به شاعران جوان توصیه کرد تا با نگرشی نو و دیدی باز قلم‌زنی کنند. آخرین برنامه روز دوم اردو، عصر شعر آفتاب غدیر ویژه بانوان شاعر، با حضور جمعی از آفتابگردان‌ها در حرم مطهر امام هشتم برگزار شد و در شب عید سعید غدیر خم، جمعی از بانوان شاعر آفتابگردان‌ها در رواق حضرت زهرا (س) واقع در حرم امام رضا (ع) گرد هم آمدند و سروده‌های خود در مدح امیرالمؤمنین علی (ع) را قرائت کردند. اردوی تخصصی شعر هیئت تا دیروز در مشهد مقدس با حضور کارشناسان شعر نوحه و شاعران مرثیه‌سرا، در اردوگاه شهدای مدافع حرم شهر مشهد ادامه داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار