کد خبر: 923980
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۲
واکنش یمن به تکذیب حمله پهپادی به فرودگاه دبی
عربستان در واکنش عملی به حمله پهپادی نیرو‌های یمن به فرودگاه دبی به فرودگاه صنعا حمله کرد تا تکذیب امارات درباره موفقیت اقدام یمن عملی بی‌ارزش شود، در عین حال، سخنگوی انصارالله یمن اعلام کرد، رژیم امارات به زودی خود را در برابر واقعیاتی خواهد یافت که تکذیب و مغلطه درباره آن‌ها برایش آسان نخواهد بود
عربستان در واکنش عملی به حمله پهپادی نیرو‌های یمن به فرودگاه دبی به فرودگاه صنعا حمله کرد تا تکذیب امارات درباره موفقیت اقدام یمن عملی بی‌ارزش شود، در عین حال، سخنگوی انصارالله یمن اعلام کرد، رژیم امارات به زودی خود را در برابر واقعیاتی خواهد یافت که تکذیب و مغلطه درباره آن‌ها برایش آسان نخواهد بود. اما در شرایطی که موج محکومیت جهانی اقدامات عربستان و متحدانش در حمله به غیرنظامیان یمنی افزایش یافته، منابع آگاه از محتوای جلسه ولیعهد عربستان خبر می‌دهند که وی در سخنانی نظامیان سعودی را امر به بی توجهی به این انتقادات کرده و از لزوم ترساندن کودکان و زنان یمنی سخن گفته است.
محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک نوشت: پس از آنکه حقایق مربوط به آنچه در فرودگاه ابوظبی در پی حمله پهپاد صماد ۳ مشخص شد و حاکمیت امارات تلاش کرد آن را تصادفی نشان دهد، این کشور به زودی خود را با واقعیاتی روبه‌رو خواهد دید که تکذیب و مغلطه درباره آن‌ها برایش دشوار خواهد بود. شرف لقمان، سخنگوی ارتش یمن در تماس تلفنی با شبکه ماهواره‌ای المسیره ضمن تأکید بر اینکه موشک‌ها و پهپاد‌های این ارتش می‌توانند با وجود تدابیر و اقدامات امارات به اهداف خود در این کشور برسند، بار دیگر از سرمایه‌گذاران خواست از امارات خارج شوند. لقمان تأکید کرد: حمله به فرودگاه بین‌المللی دبی نشان داد که تمامی مناطق امارات زیر آتش موشک‌ها و پهپاد‌های ما هستند. وی افزود: ما تمامی برگ‌های برنده خود را در یک سبد قرار نمی‌دهیم و قطعاً غافلگیری‌هایی وجود دارند. سخنگوی ارتش یمن ادامه داد: پس از حمله به فرودگاه ابوظبی، فرودگاه بین‌المللی دبی در واکنش به جنایات دشمن هدف قرار گرفت. در حمله صماد ۳ اهداف مورد نظر هدف قرار گرفتند و این حمله موجب تعطیلی فرودگاه دبی برای مدتی شد. این در حالی است که دولت امارات در بیانیه‌ای گزارش‌های منتشر شده درباره حمله پهپادی انصارالله به فرودگاه دبی را تکذیب و ادعا کرد: این فرودگاه به شکلی عادی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در همین حال، شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی گزارش داد که جنگنده‌های ائتلاف عربی بیش از ۱۱ حمله به پایگاه نظامی– هوایی الدیلمی و فرودگاه بین‌المللی صنعا انجام دادند و این جنگنده‌ها همچنان به شکلی گسترده بر فراز این پایگاه‌ها پرواز می‌کنند. محمد عبد‌السلام در صفحه شخصی خود در شبکه توئیتر نوشت: عربستان و امارات از همان آغاز تجاوز یمن را بمباران می‌کنند و در طول شب گذشته، حملاتی بی‌فایده به فرودگاه صنعا و پایگاه الدیلمی انجام دادند. وی افزود: این حملات هیچ ارزشی ندارد جز اینکه ائتلاف متجاوزان دیگر هیچ کاری جز تخریب و نابود کردن ندارد و حملات وحشیانه‌اش درد‌ها و ناکامی‌هایش را رسوا می‌سازد، آن هم در زمانی که نیروی هوایی ارتش یمن این توانایی را پیدا کرد که فرودگاه‌های امارات را همانند فرودگاه‌های عربستان در تیررس و چنگال موشک‌های خود قرار دهد.
«شاید» جنایت جنگی!
کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی ۴۱ صفحه‌ای درباره ۱۱ حمله در یمن، به حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به بازار، مراسم‌های عروسی، خاکسپاری و قایق‌های ماهیگیری اذعان کردند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کارشناسان مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل روز گذشته اعلام کردند که حملات هوایی ائتلاف عربستان سعودی در یمن به بازارها، مراسم‌های عروسی و قایق‌های ماهیگیری تلفات غیرنظامی زیادی برجا گذاشته و برخی از این حملات، «شاید مصداق جنایات جنگی باشد.» به گفته این کارشناسان، اقدامات ائتلاف سعودی-اماراتی در اعمال محدودیت‌های شدید در بنادر یمن و فرودگاه «صنعا» پایتخت این کشور هم می‌تواند مصداق جنایت جنگی باشد، چرا که یمنی‌ها را از دستیابی به تجهیزات و امکانات حیاتی زندگی منع می‌کند. در این گزارش تأکید شده که با وجود بازرسی‌های سازمان ملل یا ائتلاف سعودی از کشتی‌ها در آب‌های الحدیده هیچ نشانی از ارسال سلاح به یمن پیدا نشده است. در بخشی از گزارش ۴۱ صفحه‌ای آمده است: «اغلب تلفات غیرنظامیان، ناشی از حملات هوایی ائتلاف سعودی- اماراتی بوده است. در سه سال گذشته چنین حملاتی مناطق مسکونی، بازارها، مراسم عروسی، تشییع جنازه، زندان‌ها، قایق‌های غیرنظامی و حتی تأسیسات پزشکی و بهداشتی را هدف قرار داده است.» ریاست کمیته تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره یمن را «کامل جندوبی» کارشناس تونسی بر عهده داشته است. در گزارش منتشر شده این کمیته تحقیق، هیچ اشاره‌ای به موضوع کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی امریکا و انگلیس به ائتلاف سعودی نشده است. البته برخلاف ادعا‌های ضدایرانی ریاض، در این گزارش از ایران نامی برده نشده است. در همین حال، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی در یمن گفت: ما هرگونه ارتباط با هر سازمان بین‌المللی را می‌پذیریم، اما باید این سازمان‌ها بی‌طرف و به اصول سازمان ملل درباره فعالیت بشردوستانه پایبند باشند و درباره «نقض»‌های صورت گرفته از جانب انصارالله سکوت نکنند.
ترساندن کودکان و زنان یمنی
یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد که محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان در جریان نشست محرمانه خود با فرماندهان نظامی ائتلاف متجاوز سعودی در یمن به آن‌ها گفت که توجهی به انتقاد‌های بین‌المللی در خصوص حملات عربستان علیه غیر نظامیان در یمن نکنند. بر اساس این گزارش، بن‌سلمان در این نشست محرمانه خطاب به فرماندهان نظامی گفت: به انتقاد‌های بین‌المللی توجهی نکنید! ما می‌خواهیم تأثیر زیادی بر آگاهی نسل‌های مردم یمن بگذاریم. می‌خواهیم هر زمان که کودکان، زنان و مردان یمنی اسم عربستان را می‌شنوند به خود بلرزند! منبع مذکور این سخنان بن سلمان را شوک‌آور توصیف کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار