کد خبر: 923643
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
منابع اسرائیلی:
اول انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس، بعد به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و حالا هم زمزمه‌هایی جدی درباره لغو حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری‌شان در سایه سکوت سنگین اعراب در حال رقم خوردن است؛ سکوتی که فریاد محمد البرادعی را هم در آورده است. البرادعی توئیت کرده است:
اول انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس، بعد به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و حالا هم زمزمه‌هایی جدی درباره لغو حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری‌شان در سایه سکوت سنگین اعراب در حال رقم خوردن است؛ سکوتی که فریاد محمد البرادعی را هم در آورده است. البرادعی توئیت کرده است: «آیا ما لااقل نباید دست یاری برای نجات فلسطینیان دراز کنیم به ویژه مردم غزه که در حال مرگ تدریجی هستند؟ یا اینکه کل مسئله فلسطین را به کناری گذاشته و شریک جنایتکاران در مجازات مردم فلسطین باشیم؟»
به گزارش «جوان»، در جریان توافقات سال ۱۹۹۳ اسلو میان فلسطینیان و تشکیلات خودگردان، طرفین توافق مسائلی مانند وضعیت بیت‌المقدس، وضعیت مرزبندی نهایی کشور مستقل فلسطین و حق بازگشت برای آوارگان فلسطینی را به مذاکرات وضعیت نهایی موکول کردند. این مسائل به این دلیل به مذاکرات وضعیت نهایی موکول شد که چشم‌انداز کوتاه یا حداقل میان مدتی برای حل این مسائل وجود نداشت. توافقات سازش موسوم به اسلو نه تنها هیچ وقت عملی نشد، بلکه حالا دولت امریکا حل یکجانبه موضوعاتی را در دستور کار قرار داده که بر اساس توافقات اسلو، قرار بود مذاکرات بر سر آن‌ها در آخر کار، یعنی بعد از عادی‌سازی مناسبات قرار گیرد. دونالد ترامپ در دسامبر ۲۰۱۷، بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، در مه ۲۰۱۸ انتقال سفارت امریکا به قدس را عملی کرد و چیزی نگذشت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قانون «دولت یهود»‌را امضا کرد، قانونی که باعث شد آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در یک موضع‌گیری رسمی در بین سفرای تل‌آویو در اروپا، فروپاشی توافقات اسلو را اعلام کند، هرچند این توافقات مدت‌ها پیش مرده بودند. حالا خبر‌هایی جدی‌تر درباره تصمیم کاخ سفید برای علنی کردن تصمیم خود درباره حمایت از موضع تل‌آویو درباره لغو حق بازگشت فلسطینیان آواره به گوش می‌رسد، آوارگانی که بر اساس برآورد آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا)، از ۹۵۷ هزار نفر سال ۱۹۴۸ به حدود ۶ میلیون نفر کنونی رسیده است. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، شبکه ۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی دیروز فاش کرد، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا همزمان با آغاز ماه آتی (سپتامبر) میلادی گام‌هایی را به سوی لغو حق بازگشت آوارگان فلسطینی برخواهد داشت.
این شبکه تلویزیونی گزارش داد، دولت امریکا همانگونه که آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرده تنها فلسطینی‌هایی را که در سال ۱۹۴۸ توسط گروه‌های صهیونیستی از روستا‌ها و شهرهایشان بیرون رانده شدند به‌عنوان آواره به رسمیت شناخته و تعداد آوارگان فلسطینی را نه ۵ میلیون نفر بلکه تنها نیم میلیون نفر خواهد دانست.
این در حالی است که طبق حکم حق بازگشت به شماره ۱۹۴ که در ۱۱ دسامبر ۱۹۴۸ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل صادر شد، آوارگان فلسطینی حق بازگشت و دریافت غرامت دارند. واشنگتن در تصمیم خود اعلام خواهد کرد که حق بازگشت آوارگان فلسطینی به وطن خود لغو شده است. طبق گزارش تلویزیون رژیم صهیونیستی، دولت ترامپ در این چارچوب سلسله اقداماتی را در پیش خواهد گرفت، از جمله توقف کامل حمایت‌های مالی‌اش از آنروا در برخی از مناطق و تدوین قانون جدیدی که بر اساس آن صفت «آواره» از اجداد و پدران به فرزندانشان منتقل نشود. کاخ سفید در توجیه این تصمیم خود مدعی خواهد شد که صفت «آواره» از طریق وراثت منتقل نمی‌شود. این شبکه تلویزیونی افزود: در واقع برداشتن این گام‌ها از هفته آینده آغاز می‌شود و برخی از مسئولان اسرائیلی از این اقدامات مطلع هستند و آن‌ها را اقداماتی «تاریخی» توصیف کرده‌اند. این شبکه تأکید کرد: این اقدامات در رتبه اول آنروا و انتقال مسئولیت آوارگان فلسطینی به تشکیلات خودگردان را هدف قرار داده‌اند. نفتالی بنت، وزیر تندرو اسرائیلی ضمن حمایت از اقدام واشنگتن در لغو به رسمیت شناختن حق بازگشت برای فلسطینی‌ها گفت: «قصد امریکا برای لغو به رسمیت شناختن «حق توهمی» فلسطینی‌ها در بازگشت، گامی شجاعانه و عادلانه برای پایان دادن به مجموعه‌ای از دروغ‌هاست.»‌همه این تحولات در سایه سکوت اعراب انجام می‌شود؛ سکوتی که محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس انرژی اتمی در توئیتی به آن انتقاد وارد کرده است.
محمد البرادعی»، سیاستمدار مصری و مدیرکل سابق آژانس انرژی اتمی، به شدت نسبت به موضع کشور‌های عربی در قبال فلسطین و فشار‌های مضاعف ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در مورد مردم بی‌دفاع فلسطین انتقاد کرد. البرادعی در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: دولت ترامپ، همه کمک‌ها به ملت فلسطین را قطع می‌کند. اقداماتی که ترامپ در مورد فلسطینیان انجام می‌دهد، در گذشته هم سابقه داشته است، اما با این وجود موضع اکثر کشور‌های عربی، سکوت در برابر این اقدامات ظالمانه است. وی ادامه داد: آیا ما لااقل نباید دست یاری برای نجات فلسطینیان دراز کنیم به ویژه مردم غزه که در حال مرگ تدریجی هستند؟ یا اینکه کل مسئله فلسطین را به کناری گذاشته و شریک جنایتکاران در مجازات مردم فلسطین باشیم؟! البرادعی در همین باره توئیت ۱۹ ژانویه خود را نیز بازنشر کرد و نوشت: «هر فرد عرب باید به طور خلاصه از وضعیت کنونی ملت فلسطین آگاهی داشته باشد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار