کد خبر: 923444
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳
تعرفه‌های جدید آب و برق بد مصرف‌ها را نقره‌داغ و خوش‌مصرف‌ها را تشویق می‌کند
وزیر نیرو از تغییر ساختار فعلی تعرفه‌گذاری آب و برق خبر داد و گفت: تعرفه جدید آب و برق آماده ارسال به دولت است.
وزیر نیرو از تغییر ساختار فعلی تعرفه‌گذاری آب و برق خبر داد و گفت: تعرفه جدید آب و برق آماده ارسال به دولت است.
رضا اردکانیان، وزیر نیرو در جمع خبرنگاران گفت: تعرفه پرمصرف‌ها را قطعاً تغییر خواهیم داد، به‌گونه‌ای که ترجیح دهند از بخش بدمصرف‌ها به بخش خوش‌مصرف‌ها بیایند و با این کار تا ۱۲ درصد کاهش مصرف خواهیم داشت. وی افزود: همچنین یک سیستم تعرفه‌ای تشویقی برای کسانی که کمتر از الگوی مصرف، به مصرف آب و برق می‌پردازند در نظر گرفته شده تا این عده از مردم، با رعایت مسائل صرفه‌جویی، عایدات مالی داشته باشند. وزیر نیرو از تغییر ساختار فعلی تعرفه‌گذاری آب و برق خبر داد و گفت: تعرفه جدید آب و برق آماده ارسال به دولت است.
مذاکرات با روس‎ها برای احداث ۳۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید برق هسته‎ای
وی همچنین برنامه‌هایی برای ارتقای ظرفیت برق هسته‌ای در ایران در نظر گرفته شده که از جمله این برنامه‌ها، آغاز مذاکرات ایران و روسیه به منظور احداث ۳۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق هسته‌ای در ایران است. وزیر نیرو همچنین اعلام کرد: صادرات برق ایران پس از برطرف‌شدن مشکل خاموشی‌ها، به کشور‌های همسایه عراق، افغانستان و پاکستان آغاز شد و در عین حال در مواقع نیاز، امکان واردات برق نیز وجود دارد. «رضا اردکانیان» در نشست خبری هفته دولت، در زمینه صادرات برق افزود: ایران اکنون به تعهدات خود در مبادلات انرژی با کشور‌های همسایه می‌پردازد.
وزیر نیرو در مورد مطالبات از عراق اضافه کرد: رقم قابل ملاحظه‌ای مطالبات انباشت شده وجود دارد، در عین حال طرف عراقی پرداخت مطالبات برقی ایران را شروع کرده است و امیدواریم این امر سرعت پیدا کند. وی اضافه کرد: علاوه بر صادرات، هم اکنون امکان واردات برق از ترکمنستان و ارمنستان در مواقعی که نیاز باشد، فراهم است.
برنامه دولت برای کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی مصرف آب و برق
وی گفت: ایران در پیک (اوج مصرف) سال ۹۸ به میزان ۶۰ تا ۶۱ هزار مگاوات برق نیاز خواهد داشت و با توجه به ظرفیت فعلی، بیش از ۸۰۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیاز داریم که ۴۰۰۰ مگاوات از آن را با راه‌اندازی ۲۵ نیروگاه جدید تأمین خواهد شد. اردکانیان ضرورت مدیریت مصرف آب و برق را مورد تأکید قرار داد و افزود: براساس پیش‌بینی ۱۲ برنامه در مدیریت مصرف در نظر گرفته شده که شامل بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خانگی می‌شود و در این برنامه تلاش می‌شود به سمت اصلاح تجهیزات مصرفی برویم و از تجهیزات کاهنده استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تعرفه پرمصرف‌ها را تغییر خواهیم داد و یک دسته بندی سه گانه در بخش مصرف درنظر گرفته شده که یک گروه شامل مردمی می‌شود که صرفه‌جویی می‌کنند، قرار است در بخش آب و برق سیستم تشویقی برای این مشترکان در نظر گرفته شود.
وزیر نیرو اضافه کرد: دسته دوم، مشترکان خوش‌مصرف که سعی می‌شود بر تعداد این گروه اضافه کنیم، گروه سوم هم بد‌مصرف‌ها محسوب می‌شوند. به گفته وی، گروه سوم تعدادشان کم، اما مصرفشان بالاست و وزارت نیرو درصدد است تا تعرفه را اصلاح کند، هرچند که به عنوان شیوه تأمین منابع مالی دیده نشوند، بلکه عامل مثبتی برای حرکت بدمصرف‌ها به خوش‌مصرفی باشد.
وزیر نیرو در ارتباط با آب‌های ژرف افزود: سرفصلی تحت عنوان آب‌های نامتعارف وجود دارد که شامل باروری ابرها، شیرین کردن آب دریا و استفاده از بخار آب می‌شود. وی گفت: مطالعات آب‌های ژرف را وزارت نیرو از چندی قبل شروع کرد و در این زمینه باید با کمک کارشناسان بخش، آب‌های ژرف کشور را پهنه‌بندی کنیم. به گفته اردکانیان، تاکنون تصمیم گرفته شده که در منطقه سیستان یک چاه حفر شود و درباره توسعه‌یافتن آن یا توقف، باید تصمیم‌گیری شود.
وی اظهار داشت: بر اساس قراردادی که در این زمینه به امضا رسید، باید چاهی به عمق ۲ هزار متر حفر شود که این کار صورت گرفته و نمونه‌هایی برداشته شده که دو نوع آزمایش کیفی و ایزوتوپی روی این نمونه‌ها صورت می‌گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار