کد خبر: 923026
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
دکتر بهار حافظی :
برای اینکه دولت ها و ارائه دهندگان خدمات و سازمان های بیمه گر بتوانند از منابع محدود موجود، بالاترین کارایی و اثربخشی و عدالت در خدمات را به دست بیاورند باید مسلح به دانش و تجربه جدیدی بنام «علم اقتصاد سلامت» باشند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،مدیر گروه اقتصاد و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهراظهار داشت :مدتی است که رشته های میان رشته ای در کانون توجه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری  و دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته و عزمی جدی در تعریف ، تصویب و حمایت از این رشته ها توسط مسئولان آموزش عالی کشور دیده می شود .

دکتر بهار حافظی  گفت :برخی از این رشته ها به لحاظ ضرورت ، اهمیت و نیاز جامعه از جایگاه ویژه ای برخوردارند که از آن جمله می توان به تلفیق رشته های علوم انسانی با پزشکی اشاره کرد . برای مثال علم اقتصاد و دانش سلامت و ارتباط این دو با یکدیگر ، رشته ای جذاب و پرکاربرد به نام «اقتصاد سلامت» را در فرهنگنامه تحصیلات تکمیلی ثبت کرده است .

وی ابراز داشت : اکنون وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی در واحد خمینی شهر این رشته را در مقطع دکتری ارائه می کنند و در 3 دانشگاه تابع وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نیز این رشته با عنوان « اقتصاد بهداشت » اجرا می شود.

دکترحافظی به تشریح اهمیت و جایگاه این رشته تحصیلی پرداخت و اذعان نمود :اساساً علم اقتصاد علم تصمیم گیری و انتخاب برای رسیدن به اهداف فراوان با در نظر گرفتن منابع محدود است. در حوزه سلامت، استفاده کارا و اثربخش از منابع محدود برای تقاضاهای پرشمار خدمات مراقبت از سلامت، دولت و پزشکان و سایر ارائه دهندگان خدمات سلامت را در مقابل تصمیم های سخت بخصوص از منظر فرد بیمار و جامعه قرار می دهد. برای اینکه دولت ها و ارائه دهندگان خدمات و سازمان های بیمه گر بتوانند از منابع محدود موجود، بالاترین کارایی و اثربخشی و عدالت در خدمات را به دست بیاورند باید مسلح به دانش و تجربه جدیدی بنام «علم اقتصاد سلامت» باشند.

وی افزود :علم اقتصاد سلامت به مفاهيم و مهارت‌هايي مي‌پردازد كه دانش آموختگان آن قادرند راه‌حل‌هاي قابل قبول براي جوامعي كه منابع محدود و تقاضاهاي نامحدود دارند پيدا كنند و در تدوين و بازنگري سياست‌ها به منظور افزايش كارايي و توزيع مجدد منابع خدمات سلامت به كار برند. اين كار با استفاده از روش تحليل هزينه ها و نتايج  برنامه‌هاي بهداشتي و درماني انجام مي‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد :هدف كلي درس عملي اقتصاد سلامت براي كاربرد در « بررسي مشكلات و نيازهاي سلامتي جامعه و تدوين راهبردهاي تامين، حفظ و ارتقاي سلامت جامعه » توسط همه دست اندرکاران بخش سلامت شامل دولت و جامعه پزشکان و پیراپزشکان و بیمارستان ها و سایر مراکز خدمات بهداشتی و درمانی و موسسات تجهیزات پزشکی و بهداشتی و دارویی و بالاخره سازمان های بیمه گر است. دانش آموختگان این رشته باید هزينه اقتصادي مشكلات و نيازهاي حل نشده سلامت جامعه را محاسبه کرده و به روش‌هاي مختلف، مشكلات، برنامه‌ها و راهبردهاي حل مشكلات سلامت جامعه را تحليل هزينه کنند و متغيرهاي اقتصادي  اجتماعي موثر در جمعيت هاي مختلف را شناسايي و معرفي كرده و راه حل ارائه دهند.

وی اعلام نمود :چه تفاوتی بین رشته « اقتصاد سلامت » که در دانشگاه های تابع وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ارائه می شود با رشته « اقتصاد بهداشت »‌ که در دانشگاه های وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تدریس می شود ، وجود دارد ؟

دکترحافظی بااشاره به دیدگاه اقتصاد بهداشت گفت : بیشتر مدیریت بهداشت اقتصاد بهداشت معطوف به جامعه بوده در صورتیکه اساس « اقتصاد سلامت » تصمیم گیری و اختصاص منابع موجود برای استفاده بهتر و کاراتر از آنها در ارائه خدمات سلامت جامعه است. بنابراین می توان گفت در این زمینه یک نوع تفاوت دیدگاهی وجود دارد.

وی ابراز داشت : در هر جامعه ای منابع عظیم مالی چه از طرف دولت و یا خانواده ها برای سلامت هزینه می گردد. دانش آموخته رشته اقتصاد سلامت در مورد بکار گیری صحیح و درست آن بگونه ای که اثر بخشی این هزینه ها در بالاترین سطح کارایی باشد تخصص می یابد. شناخت و تحلیل های واقع بینانه از شرایط سلامت جامعه از یکطرف و جامعه ارائه دهندگان خدمات مراقبت سلامت از طرف دیگر به دانش آموختگان قدرت تحلیل درست و انتخاب سیاست های مناسب جهت بالابردن شاخص های بهبود سلامت را داده و در بخش کاربردی مانند بیمارستان ها بخوبی از عهده تخصیص منابع جهت هر چه بهتر ارائه خدمات سلامت بر خواهند آمد.

مدیر گروه اقتصاد و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر در پایان بیان نمود :مزیت اول دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر استفاده از کادر علمی مجرب در دو دیدگاه اقتصادی و همچنین سلامت است که هر دوجنبه علمی اقتصاد و سلامت را پوشش می دهد. کتابخانه تخصصی و همچنین مجله تخصصی اقتصاد برای چاپ مقاله ها، وجود رشته های مرتبط و امکان تعامل و تضارب افکار و اندیشه های دانشجویان و اساتید این رشته ها با یکدیگر ، محوطه ها و فضای بزرگ دانشگاه و همچنین نزدیکی به مرکز استان اصفهان از جمله مزایای تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر می باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار