کد خبر: 920300
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
پژوهشگر تاریخ معاصر ایران :
پژوهشگر تاریخ معاصر ایران گفت:چرا برخی‌ به میز‌های خود چسبیده‌اند و سن‌ خود را قبول ندارند؟چرا متوجه نیستند که دیگر کار اجرایی مناسب سن ما نیست و توانایی نداریم؟

محمدمهدی عبدخدایی در همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران در سالن استاد شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز اظهار کرد: اگر بدانیم اقتصاد آمریکا بر چه مبنایی استوار است، دیگر زیر بار استبداد آمریکا نمی‌رویم و این نشانگر این است که تاریخ علم‌آموز و تجربه‌آفرین است.

وی با اشاره به کتب مختلف نوشته شده در رابطه با مشروطیت گفت: هشت سال در زندان بودم و وقت زیادی برای کتاب خواندن داشتم.

مبارز سیاسی و از زندانیان قبل از انقلاب، با تاکید به پیدا کردن ریشه‌های اصلی ایجاد مشروطه ابراز کرد: احمد کسروی در رابطه با روان‌شناسی مشروطیت کتاب نوشته است، در مورد سعدی و حافظ اظهارنظر کرده است و حتی در زمینه تاریخ آمریکا، تاریخ ۱۸ ساله آذربایجان و ۱۵ ساله خوزستان نیز چیزهایی نوشته است.

وی ادامه داد: کسروی نابغه هم باشد و با سنی که درگذشته است، نمی‌توانسته تا این میزان تحقیق داشته باشد و در همه موارد اظهارنظر کند.

پژوهشگر تاریخ معاصر ایران خاطرنشان کرد: این فرد در خصوص هریک  از دانشمندان ظهور یافته، از دیدگاه خود کتاب نوشته است.

وی با تاکید به اینکه در واقعه‌نگاری امانت لازم است، گفت: واقع‌نگر باید امین بوده و آنچه را دیده است، مطلب بنویسد ولی آقای کسروی یک ناسیونالیست متعصب و مشاور رضاخان بود و نشریه پرچم را چاپ می‌کرد.

پژوهشگر تاریخ معاصر ایران با بیان اینکه کسروی هیچ‌گاه به آذربایجان اعتنایی نداشت ولی کتاب در این رابطه داشته است، بیان داشت: سینه‌ام پر از سخن است و می‌خواهم حرف بزنم تا از هیچ‌کسی بت نسازیم.

وی بیان کرد: از خداوند می‌خواهم ایران را در برابر ترامپ دیوانه پیروز نگه دارد و به دولتمردان بصیرت اداره کشور را داده و به منویات رهبری عمل کنند.

پژوهشگر تاریخ معاصر ایران ادامه دهد: وضعیت ایجاد شده در کشور گویی در جهتی است که مسوولان نمی‌توانند کاری کنند همچنان که کاری انجام نمی‌دهند و ساکت نشسته‌اند.

عبدخدایی ابراز کرد: چرا برای فوتبال از کارشناسان خارجی استفاده می‌کنیم ولی اقتصاد کشور تا آن اندازه مهم نیست که  از کارشناسان درجه یک ایرانی استفاده شود؟

وی ادامه داد: چرا برخی‌ به میز‌های خود چسبیده‌اند و سن‌ خود را قبول ندارند و متوجه نیستند که دیگر کار اجرایی مناسب سن ما نیست و توانایی نداریم.

 اضافه می‌شود، احمد کسروی متولد سال 1269 شمسی است. او در جوانی آراء تجددطلبانه پیدا کرد و در زمان وزارت داور در عدلیه‌ رژیم رضاشاه، مدتی به عنوان دادستان تهران به کار مشغول شد.

کسروی از سال 1311ش به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در مسیر ترویج افکار خود پرداخت. سال 1312 شمسی در اوج اختناق رضاشاهی ماهنامه « پیمان» را انتشار داد.

به دلیل جهت‌گیری ضداسلامی و به ویژه ضد شیعی آراء کسروی، رژیم رضاشاه که هر نوع امکان فعالیت فرهنگی اصیل را از بین برده بود به او اجازه‌ فعالیت و ترویج آراء خود را داد.

کسروی گرایش شدید ناسیونالیستی داشت و به بیماری لاعلاج روشنفکران این دروه در خصوص به اصطلاح «اصلاح زبان فارسی» از کلمات عربی مبتلا بود.

کسروی در مسیر ترویج آراء خود به تألیف و انتشار کتب مختلف نیز پرداخت. وی اگرچه فردی سکولار بود و نقش چندانی برای دین در امر حکومت قائل نبود، داعیه‌ نحوی رفرماسیون مذهبی! به ویژه علیه شیعه و روحانیت اصیل آن را داشت.

کسروی به عنوان یک روشنفکر التقاطی یا به اصطلاح دینی به ترویج نحوی آیین مذهبی ابداعی خود به نام «پاک‌دینی» پرداخت.

در نهایت روز 20 اسفند 1324 خورشیدی احمد کسروی به دست گروه فدائیان اسلام به قتل رسید و جان خود را بر سر عناد با مذهب تشیع و توهین‌های مکرر به مقدسات آن از دست داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر