کد خبر: 920095
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶
کره‌شمالی: امریکا حسن نیت ما را با تحریم جواب داد
مذاکرات امریکا با کره‌شمالی خیلی زودتر از آنچه به نظر می‌رسید در حال دچار شدن به سرنوشت برجام است. دونالد ترامپ در نامه‌ای پاسخ نامه رهبر کره‌شمالی را داد. «ری یونگ هو» وزیر خارجه کره‌شمالی هم در ملاقاتی کوتاه در سنگاپور با «مایک پمپئو» همتای امریکایی سلام و احوالپرسی کرد، ولی «ری» تحریم‌های جدید امریکا علیه کشورش را نگران‌کننده خواند
مذاکرات امریکا با کره‌شمالی خیلی زودتر از آنچه به نظر می‌رسید در حال دچار شدن به سرنوشت برجام است. دونالد ترامپ در نامه‌ای پاسخ نامه رهبر کره‌شمالی را داد. «ری یونگ هو» وزیر خارجه کره‌شمالی هم در ملاقاتی کوتاه در سنگاپور با «مایک پمپئو» همتای امریکایی سلام و احوالپرسی کرد ولی «ری» تحریم‌های جدید امریکا علیه کشورش را نگران‌کننده خوانده و گفته که واشنگتن اقدامات مبتنی بر حسن نیت پیونگ‌یانگ را با تحریم کردن جواب می‌دهد.
در جلوی لنز دوربین‌ها، همه چیز همان طوری پیش می‌رود که رئیس‌جمهور امریکا می‌خواهد. «ری یونگ هو» و «مایک پمپئو» وزیران خارجه کره‌شمالی و امریکا، دیروز در سنگاپور دیداری کوتاه با یکدیگر داشتند که از چشم تیزبین دوربین‌ها پوشیده نماند. ساعاتی قبل از این خوش و بش، سفیر امریکا در سنگاپور هم نامه دونالد ترامپ به کیم جونگ اون را به وزیر خارجه کره‌شمالی تحویل داد تا فاصله جواب نامه‌ای که اون اواخر هفته قبل برای ترامپ فرستاد، بیش از چند روز طول نکشد. هنوز از محتوای نامه ترامپ به اون چیزی به بیرون درز نکرده ولی همین پنج‌شنبه بود که «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید گفت: ترامپ نامه‌ای جدید از رهبر کره‌شمالی دریافت کرده که طرف کره‌ای در آن نتایج دیدار خود با ترامپ در سنگاپور را پیگیری کرده است. ترامپ در توئیتر از اون به خاطر بازگرداندن بقایای نظامیان امریکایی کشته شده در جنگ دو کره و «نامه فوق‌العاده»‌اش تشکر و ابراز امیدواری کرد که «به زودی» بار دیگر با رهبر کره‌شمالی دیدار کند. دیروز هم مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا هرچند گفت: شاید روند پایان برنامه اتمی کره‌شمالی، زمانبر باشد ولی گفت که «خوش‌بین» است که این مسئله در بازه زمانی مشخص شده رهبران دو کشور انجام شود.

واشنگتن فشار‌ها را حفظ می‌کند
با وجود این خوش‌بینی‌ها، ظاهراً روند مذاکرات دو طرف چندان خوب پیش نمی‌رود. شاید سفر این هفته «ری یانگ- هو» وزیر خارجه کره‌شمالی به تهران که برخی منابع آگاه آن را فاش کرده‌اند، نشانه‌ای از سرخوردگی زودهنگام پیونگ‌یانگ از مذاکرات با امریکا باشد. روز جمعه تقریباً به فاصله یک روز بعد از تشکر توئیتری ترامپ از کره‌ای‌ها، اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرد که یک شخص و سه شرکت را در ارتباط با کره‌شمالی تحریم کرده است. در این تحریم ها، نام بانک روسی «آگروسویوز» دیده می‌شود که به اتهام تسهیل نقل و انتقال مالی برنامه هسته‌ای کره‌شمالی، از سوی امریکایی‌ها تحریم شده است. «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری امریکا با اشاره به تحریم‌های جدید گفته که ایالات متحده به کار خود در اجرای تحریم‌های سازمان ملل و امریکا و بند آوردن جریان درآمد‌های غیرقانونی کره‌شمالی ادامه می‌دهد: «تحریم‌های ما تا زمان خلع سلاح اتمی نهایی و کاملاً راستی‌آزمایی‌شده کره‌شمالی، بر سر جای خود باقی خواهد بود.» مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا هم که برای شرکت در نشست آسه‌آن به سنگاپور رفته، در حاشیه این نشست گفته، حفظ فشار اقتصادی و سیاسی علیه کره‌شمالی ضرورت دارد و امریکا نسبت به انحراف و تخطی کره‌شمالی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بسیار جدی است. واکنش وزیر خارجه کره‌شمالی به شرایط جدید، قابل توجه است. «ری یانگ هو» ضمن نگران کننده خواندن رویکرد امریکا هر چند تأکید کرد که پیونگ‌یانگ «در تعهد و عزم خود برای اجرای بیانیه مشترک واشنگتن- پیونگ‌یانگ به شیوه‌ای مسئولانه و با حسن نیت» قاطع است ولی گفت: «آنچه در این میان نگران‌کننده است، اقدامات پی‌درپی و نهادینه شده در امریکا برای بازگشت به گذشته است.» «ری» گفته که کره‌شمالی اقدامات خود را با حسن نیت انجام داده ولی امریکا این حسن‌نیت را با تحریم پاسخ داده است: «ما اقدامات مبتنی بر حسن نیت را آغاز کردیم و در ضمن، آزمایشات هسته‌ای و آزمایشات موشکی خود را به تعویق انداختیم و مرکز آزمایش هسته‌ای خود را نیز از بین بردیم... با این وجود امریکا به جای پاسخ دادن به این اقدام، صدای خود را برای حفظ تحریم‌ها علیه جمهوری دموکراتیک خلق کره بلندتر کرده است.»

بی اعتمادی دو طرفه
ظاهراً بی‌اعتمادی، وضعیتی یک‌طرفه نیست که صرفاً توصیف کننده احساس کره‌ای‌ها به امریکا باشد. مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا دیروز در یک کنفرانس خبری در سنگاپور گفت: گزارش‌هایی را دیده که نشان می‌دهد به کره‌شمالی‌ها اجازه کار کردن و فعالیت در قلمرو روسیه داده شده است. یک گزارش سازمان ملل هم که احتمالاً امریکایی‌ها از آن بی‌اطلاع نیستند، نشان می‌دهد کره‌شمالی فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف نکرده است. در این گزارش محرمانه سازمان ملل که ۱۴۹ صفحه است و جمعه شب میان اعضای شورای امنیت منتشر شده، آمده که کره‌شمالی برنامه‌های اتمی و موشکی خود را متوقف نکرده و به تخطی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در افزایش نقل و انتقال‌های غیرقانونی و گسترده محصولات نفتی از طریق کشتی به کشتی و نقل و انتقال زغال سنگ در دریا در سال ۲۰۱۸ و فروش سلاح به مجموعه کشور‌های آفریقایی و نیز حوثی‌ها ادامه داده است. در گزارش سازمان ملل همچنین ادعا شده کره‌شمالی به صورت نظامی با سوریه همکاری دارد و تلاش کرده تا به حوثی‌های یمنی سلاح بفروشد.
کارشناسان مدعی‌اند، همکاری ممنوع شده نظامی با سوریه بدون تردید ادامه دارد. آن‌ها می‌گویند تکنیسین‌های کره‌شمالی در جریان سفر سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ خود به سوریه در برنامه موشک بالستیک و سایر فعالیت‌های ممنوعه در این کشور دخیل بودند. در ادامه گزارش سازمان ملل همچنین ادعا شده که کارشناسان در حال بررسی اقدامات از سوی وزارت تجهیزات و توسعه تجارت ارتش کره‌شمالی در تأمین تسلیحات متعارف و موشک بالستیک برای گروه حوثی‌های یمن هستند. بنا بر این گزارش، کره‌شمالی در فاصله اکتبر ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۸، بیش از ۱۰۰میلیون دلار پارچه و محصولات نساجی به چین، هند، مکزیک، سریلانکا، تایلند، ترکیه و اروگوئه صادر و تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار