کد خبر: 919416
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸
معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی:
معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی گفت: در مسابقات قرآن و عترت دانش‌آموزان ۱۶ نفر از پسران استان به رتبه کشوری دست یافتند و نتایج دختران نیز امروز اعلام خواهد شد.

طاهر علمی  در جلسه مشترک شورای معاونان اداره‌کل و مدیران و روسای آموزش و پرورش و نواحی مناطق آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در مسابقات قرآن و عترت دانش‌آموزان ۱۶ نفر از پسران استان به رتبه کشوری دست یافتند و نتایج دختران نیز امروز اعلام خواهد شد.

وی با تاکید به اهمیت و جایگاه مشاوره در مدارس ابراز کرد: ارتقاء فعالیت، فرآیند یادگیری و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله زیرشاخه‌های مشاوره بوده که باید جایگاه و استقبال گرم از آن در مدارس صورت گیرد.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان با اشاره به بازدید از ۳۰۰ مدرسه در سطح استان توضیح داد: در این بازدیدها متوجه شدیم که در برخی از مدارس فضای مشاوره مناسب نبوده و شرایط خوبی برای مشاوره را ندارد.

علمی اضافه کرد: اداره‌کل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی دارای ۹ مرکز و ۲۳ هسته است ولی متاسفانه برخی شهرستان‌های استان هنوز هسته‌ای تشکیل نداده‌اند.

وی با تاکید به اینکه کاهش خشونت، اضطراب و مواردی از این قبیل در بین دانش‌آموزان با حضور مشاور حل می‌شود، گفت: وجود هسته مشاوره موضوعی است که بسیار مورد تاکید وزارتخانه و استانداری آذربایجان‌شرقی است.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان هدایت تحصیلی را دیگر فعالیت زیرشاخه‌ای مشاوره برشمرد و یادآور شد: با توجه به هاشورخوردگی برخی هدایت تحصیلی طرح انتخاب رشته مجدد تبیین شده است که طبق آن می‌توان از دانش‌آموز امتحان مجدد گرفت و طبق نمره آن دانش‌آموز را هدایت تحصیلی کرد.

علمی ادامه داد: گاهاً در هدایت تحصیلی دانش‌آموز مکلف به انتخاب رشته‌ای می‌شود که شاید آن رشته در منطقه‌ آنها تعریف و وجود نداشته باشد، از این‌رو مشاور متناسب با همان رشته می‌تواند یک رشته دیگر تعریف کند.

وی خاطرنشان کرد: باید به ساماندهی نیروی انسانی مشاوره در مدارس اهتمام ورزید چراکه مدارس براساس فرم، یک پانزدهم دانش‌آموزان ساعت مشاوره می‌دهند و باید این میزان رعایت شود.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان افزود: با توجه به کمبود نیروی انسانی مشاوره در مدارس باید مدیران نسبت به جابه‌جایی و انتصاب دقت کنند.

علمی با تاکید به اهمیت درس تفکر و درس زندگی در پل ارتباطی بین مشاور و دانش‌آموز بیان کرد: مشاوران در مدارس باید این درس را انتخاب کرده و از دو ساعت تا ۱۰ ساعت آن را تدریس کنند چراکه در برخی مدارس مشاهده شده که اصلا مشاوره در طول سال درسی برنمی‌دارد و واقعاً معلوم نیست از چه طریقی می‌خواهد با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنند.

وی با اشاره به پرهیز از جذب نیروی مشاوره خارج از ضوابط بیان کرد: مشاور و وجود آن در مدارس اهمیت زیادی داشته و باید فضای مناسب و اتاق مناسب برای مشاوره دانش‌آموزان در مدارس فراهم آورده شود چراکه گاهاً زیرپله، اتاق کوچک و تاریک و غیره را در مدارس به اتاق مشاوره اختصاص می‌دهند.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان، برگزاری همایش استانی دانش‌آموزان همیار مشاور، توجه به فوریت‌های اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و گفت: راه‌اندازی آب‌گرم در وضوخانه مدارس، تشویق دانش‌آموزان برای شرکت در نماز جماعت، افزایش سرانه فضای پرورشی و نمازخانه از دیگر برنامه‌های مورد تاکید دستگاه تعلیم و تربیت است.

علمی با تاکید به اینکه شورای قرآن و عترت یک امتیاز است که باید هر ماه تشکیل شده و از امتیاز آن بهره‌مند شد، توضیح داد: اگر امروز در مسابقات قرآن رتبه کسب می‌کنیم به برکت همین شوراها و وجود دارالقرآن‌های سطح استان است.

وی داشتن برنامه سالانه پرورشی در مدارس، اهمیت گفتمان دینی همچنین برنامه امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر برنامه‌های مورد توجه دانست و افزود: با توجه به اهمیت حجاب و عفاف در دستگاه‌ها، این موضوع در اداره‌کل آموزش و پرورش نیز مورد اهمیت واقع شده است.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان متذکر شد: آموزش طرح نوین، توانمندسازی مدیران برای افزایش انگیزه نماز بین دانش‌آموزان، ترویج شیوه‌نامه ندای رحمت، راه‌اندازی هیات‌های مذهبی دانش‌آموزان، توجه به مجلات تربیت از برنامه‌های اولویت‌دار است.

علمی با بیان اینکه سامانه اوقات فراغت فراهم شده و باید با قدرت ادامه داده شود، افزود: باید اردوها در سامانه ثبت شود و این رویه نیز در همه مدارس مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه ساماندهی نیروی انسانی را یادآور شد و گفت: هیچ‌گونه تغییر در معلمان پرورشی ایجاد نشده و مشابه سال گذشته است.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: طبق ابلاغیه، هر زمان جمعیت دانش‌آموزی به سقف ۱۵۱ نفر رسید، مربی پرورشی به معاون پرورشی تغییر می‌یابد.

علمی خاطرنشان کرد: اهمیت افزایش نمازخانه‌ها بسیار مهم بوده و در کنار خیران سعی بر افزایش مکان‌های فرهنگی و پرورشی در کنار مکان آموزشی داریم چراکه ایجاد پرورش در کنار آموزش از جمله مهم‌ترین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر