کد خبر: 918830
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
گفت و گوی «جوان آنلاین» با ابراهیم رزاقی، کارشناس اقتصادی راجع به گرانی نان؛
چند وقتی است که زمزمه گرانی نان به گوش می‌رسد و نانوایان سنگکی پیشنهاد افزایش ۱۰ درصدی قیمت این کالا را به دولت داده و برای تعیین تکلیف قیمت آن منتظر مانده‌اند. اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی با بیان اینکه رقم پیشنهادی نانوایان سنگکی افزایش قیمت نان سنگک از ۸۰۰ تومان به ۱۲۰۰ تومان است، گفته: این افزایش قیمت بدون تغییر وزن چانه و ثابت نگه داشتن آن بر ۵۵۰ تا ۵۶۰ گرم است تا برای نانوایان نیز توجیه اقتصادی داشته باشد.»
سرویس اقتصادی جوان آنلاین؛ مهسا گربندی: چند وقتی است که زمزمه گرانی نان به گوش می‌رسد و نانوایان سنگکی پیشنهاد افزایش ۱۰ درصدی قیمت این کالا را به دولت داده و برای تعیین تکلیف قیمت آن منتظر مانده‌اند.

اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی با بیان اینکه رقم پیشنهادی نانوایان سنگکی افزایش قیمت نان سنگک از ۸۰۰ تومان به ۱۲۰۰ تومان است، گفته: این افزایش قیمت بدون تغییر وزن چانه و ثابت نگه داشتن آن بر ۵۵۰ تا ۵۶۰ گرم است تا برای نانوایان نیز توجیه اقتصادی داشته باشد.»

هنوز از یاد‌ها نرفته است که آذرماه ۹۳ دستور افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان از سوی دولت صادر شد و این افزایش قیمت هیچ تغییری در کیفیت نان نداشت! و به نظر می‌رسد که این بار نیز با گران شدن نان، کیفیت آن هیچ تغییری نخواهد کرد!

واکنش مردم به گران شدن نان!
 
از سوی دیگر، اما اعلام خبر افزایش قیمت نان اعتراض گسترده مردم را به ویژه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مختلف در برداشته است.

طنین در یکی از صفحات اینستاگرامی که در آن موضوع گرانی نان به بحث گذاشته شده است، نوشته: «اگر با گرانی نان دردی از اقتصاد ما درمان می‌شد با آن موافقت می‌کردم. ولی این گرانی‌ها یعنی منفعت بیشتر برای وارد کننده‌های خاص؛ و فقط برای مردم بار گرانی خواهد داشت. حتی باز اگر با گرانی این کالای مهم شاهد ارتقای کیفیت در سبد تغذیه عمومی خانوار‌ها بودم کمی قابل تحمل‌تر می‌شد، ولی مطمئن هستم که این افزایش قیمت با همان کیفیت قبلی یا کمتر از آن خواهد شد.»

امیرحسین نیز یکی دیگر از کاربرانی است که در این بحث شرکت کرده و در این رابطه نوشته: «چه مردم صبوری هستیم ما. فقط مانده که نان را گران کنند تا دیگر حتی نتوانیم نان بخوریم. مگر حقوق‌هایمان زیاد شده که نان را گران کرده‌اند؟ چرا هر بار کالا‌های اساسی را گران می‌کنند؟ آن وقت دولتمردان با افتخار صحبت از تورم تک رقمی می‌کنند؟ این است تورم تک رقمی؟!»

کاربر دیگری با نام آصف با انتقاد از گرانی نان نوشته: «خودرو‌های بی کیفیت، گرانی سکه و دلار، افزایش اجاره بها، گران شدن لبنیات و حبوبات، ورشکست شدن موسسات مالی و اعتباری و سرگردانی مردم برای گرفتن پول هایشان، مسکن مهر‌هایی که به دست صاحبانش نرسیده، وعده‌های بی عمل دولتی‌ها و هزاران مشکل دیگر که دولت بر سر مردم خراب کرده است. حالا صحبت از گرانی نان است. فقط مانده که نان مردم را ببرند که مثل اینکه این کار را هم دارند انجام می‌دهند!»

بلایی که گرانی نان بر سر اقشار ضعیف جامعه می‌آورد

دکتر ابراهیم رزاقی، کارشناس اقتصادی در رابطه با گرانی‌های اخیر و زمزمه افزایش قیمت نان به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «جهش قیمت‌ها مانند شیر و گوشت در جامعه اتفاق افتاده و مسئله خیلی مهمی است، اما گرانی نان اصلی‌تر از همه این هاست، زیرا که قوت غالب سفره اکثر مردم است.»

وی ادامه می‌دهد: «سوالی که باید پرسید این است که آیا دولت گرانی‌های اخیر جامعه را نمی‌بیند؟ یا می‌بیند و توجهی نمی‌کند. به طور یقین می‌توان گفت که مسئولان دولتی از فشار اقتصادی بر اقشار ضعیف و متوسط جامعه بی خبر نیستند و متاسفانه هیچ اقدام مناسبی از سوی آن‌ها برای کنترل قیمت‌ها دیده نمی‌شود.»

دکتر رزاقی با اشاره به اینکه نگاه مسئولان به مردم نگاه از بالا به پایین است، اظهار می‌دارد: «می دانیم که بالاترین سود در واردات و دلالی است. تولید کننده علاقه‌ای نداره به سمت تولید برود و استثمار رو به معنای واقعی حاکم می‌کنند. از طرفی باید گفت که بر اساس آمار اعلام شده ۶۰ درصد از حقوق بگیران زیر فقر هستند و تعداد زیادی از بازنشستگان نیز وضعیت زندگی مناسبی ندارند. متاسفانه تورم بسیار بالاست و مواد غذایی و امکانات حیاتی مردم در حال گران شدن است.»

نیاز به یک دولت جهادی انقلابی داریم

این کارشناس اقتصادی به ضعیف‌تر شدن قشر ضعیف جامعه اشاره می‌کند و می‌گوید: «در گرانی‌های اخیر، تولیدکنندگان می‌گویند که قیمت‌ها گران شده و ما هم قیمت کالاهایمان را بالا می‌بریم و به این ترتیب فشار زیادی را متحمل نمی‌شوند، اما این کارگران و حقوق بگیران و قشر ضعیف جامعه هستند که با ثابت بودن حقوق هایشان باید کالا‌های مصرفی و ضروری مورد نیاز خود را با قیمت بالاتر تهیه کنند. همچنین باید گفت که قوت اصلی فقرا نان است و متاسفانه این افراد که پیش از این مجبور بودند برای مدیریت اقتصادی خانواده و رساندن خرج زندگی از هزینه‌های درمان و خرید داروی خودشان صرف نظر کنند حالا باید به فکر این باشد که نان را هم از سفره کم یا حذف کنند!»

ابراهیم رزاقی با ذکر این مسئله که مردم به سمت فقیر شدن می‌روند و مجلس و دولت نسبت به آن اهمیتی نمی‌دهند، می‌گوید: «باید افرادی که ساده زیست و متعهد هستند در راس کار‌ها قرار بگیرند و تنها این افراد هستند که می‌توانند فضای حاکم را تغییر دهند. در این صورت شاهد توانمندتر شدن اقشار ضعیف جامعه خواهیم بود. همچنین به دلیل اینکه جنگ اقتصادی در کشورمان رخ داده است باید افراد سودجو و فاسد از طریق دادگاه‌های نظامی محاکمه شوند؛ و در شرایط بعدی انبار‌ها را مورد توجه قرار بدهند و برای اقشار ضعیف جامعه یارانه در نظر گرفته شود تا از پس هزینه‌های بالا رفته بربیایند.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این موضوع که سیاست‌های لیبرالی فقرا را قلع و قمع کرده است، می‌گوید: «در اوایل انقلاب به فقرا امکانات دادیم و نگذاشتیم که فاصله طبقاتی بیشتر شود. این نشان می‌دهد که مدیریت کردن این مسئله خیلی کار پیچیده‌ای نیست، اما برای اینکار نیاز به یک دولت جهادی انقلابی داریم!»

سفره‌های کوچک افراد کم‌درآمد، کوچک‌تر می‌شود

نان، قوت لایموت اکثریت جامعه به خصوص طبقه متوسط به پایین جامعه است و افزایش قیمت آن نباید به‌گونه‌ای باشد که سفره‌های کوچک افراد کم‌درآمد را کوچک‌تر کند؛ و این در حالی است که ۸۰ درصد مردم کشور هر روز نان مصرف می‌کنند.

متاسفانه گرانی نان فشار سنگینی را بر خانواده‌های قشر متوسط و ضعیف جامعه وارد می‌کند. ولی مشخص نیست که چه زمانی قرار است دولت توجه بیشتری به این قشر از جامعه داشته باشد؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
0
0
با اندوه فراوان باید گفت انقلاب از اهداف و مبانی راهبردی خود که رسیدگی به امور مستعفین و اقشار پایین جامعه بود،‌ دور افتاده و با افتادن عنان قدرت و اداره کشور بدست عده‌ای لیبرال و نئولیبرال، عملا،‌ آنها فشار را بر گلوی این اقشار بیشتر و بیشتر کرده‌اند!‌ آیا ۱۰۰۰ میلیاردیها میدانند که برخی اقلام تا ۵ برابر و بیشتر افزایش قیمت داشته؟!! گوشت،‌ لبنیات، تخم مرغ، میوه و اخیراُ مرغ هم از سبد غذایی اقشار «به استضعاف کشانده شده»‌پر کشید! گویا اعتقاد دارند که «هیچ مستضعفی در ایران نباید زنده بماند»!!!
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
0
0
دولت...تخریب امید....با مدیران ... و...اکثر ملت را...از خط فقر..،به.
.....زیر خط قبر....برده!!!
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
0
0
اقاي رزاقي ان زماني كه دلار هشت يا نه هزارتوماني را تبليغ ميكردي مردم فقير در كجاي ذهنت قرار داشتن مسؤلان به حرفهاي اقتصادانهاي بيسوادي مثل جنابعالي گوش دادن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار