کد خبر: 918319
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان با اشاره به سنتی بودن حدود 60 درصد کانالهای آب این بخش گفت : بهسازی کانال های انتقال آب بهترین راهکار کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است.

سیدحسن میرعماد افزود : کانال های سنتی انتقال آب عامل اصلی مصرف بالای آب در بخش کشاورزی است.
وی با بیان این که بر اساس برآوردها حدود 87 درصد آب تولیدی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود، بیان کرد : بیشترین هدر رفت آب این بخش در کانالهای سنتی است که باید برای آن طرح های بهسازی تعریف شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی سمنان با اشاره به وجود هشت هزار و 300 کیلومتر کانال انتقال آب در مزارع کشاورزی استان، خاطرنشان کرد : از این میزان تاکنون در 2 هزار و 200 کیلومتر بهسازی کانالها اجرا شده و 6 هزار و 100 کیلومتر باقی مانده است.
میرعماد ادامه داد : اعتبارات مربوط به بهسازی کانال های انتقال آب استانی است که باید برای تحقق هدفگذاری ویژه در بهسازی کانال به صورت ویژه تقویت و یا از اعتبارات ملی برای آن استفاده بیشتری شود.
وی به 2 روش بتنی کردن کانال و انتقال آب از طریق لوله به مزارع برای بهسازی کانالهای سنتی اشاره و اضافه کرد : اولویت این نهاد برای بهسازی این کانال ها انتقال آب از طریق لوله به مزارع است زیرا نفوذ آب در زمین و تبخیر در این روش به کمترین حد یعنی صفر می رسد.
وی تصریح کرد : استفاده از لوله برای انتقال آب به مزارع در برخی مناطق که از آب سطحی برای کشاورزی استفاده می کنند کمتر امکان پذیر است زیرا انتقال آب بار رسوبی به همراه دارد، در برخی مواقع امکان گرفتگی لوله ها رخ می دهد که کار را برای بهره برداران مشکل می کند.
میرعماد سیلابی شدن را دیگر مشکل اجرای طرح های انتقال آب از طریق لوله به مزارع کشاورزی ذکر کرد و گفت : این مساله اجرای طرح انتقال آب با لوله را در حوالی حبله رود در گرمسار و سد شاهچراغی در دامغان با مشکل مواجه می کند.
وی به تدوین سند بهره وری آب بخش کشاورزی استان اشاره کرد و افزود : این سند به عنوان نقشه راه با تمرکز بر استفاده از روش های کاهش مصرف آب همراه با افزایش بهره وری ابلاغ شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد : 60 تا 70 درصد از آب استفاده شده در بخش کشاورزی از چاه هاست، این بخش از آب به خاطر شوری و کیفیت، در بخش های دیگر قابل استفاده نیست و فقط قابلیت مصرف در بخش کشاورزی دارد.
استان سمنان 198 هزار هکتار زمین زراعی و باغ دارد که 87 درصد از آب تولیدی استان را مصرف می کند که بر اساس برنامه ملی باید به 78 درصد کاهش یابد.
بر اساس سند ملی بهره وری آب، مصرف آب بخش کشاورزی در سمنان که اکنون 941 میلیون مترمکعب است باید با تمرکز بر افزایش بهره وری به 654 میلیون مترمکعب کاهش یابد، حدود 90 درصد آب تولیدی این استان از منابع زیرزمینی و چاه هاست، در حالی که این رقم اگر به مرز 60 درصد برسد شرایط بحرانی آب تلقی می شود.
کمبود تولید آب در استان سمنان 150 میلیون مترمکعب در سال است که با 22 درصد صرفه جویی در بخش کشاورزی قابل جبران است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر