کد خبر: 917388
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷
اژه‌ای: سلطان سکه با بانک‌مرکزی همکاری داشت و سال ۹۲ گفتند خودمان به او دلار داده‌ایم!
سخنگوی قوه‌قضائیه با بیان اینکه برخی بازداشتی‌های سکه و ارز ادعا می‌کنند با هماهنگی بانک مرکزی و برای کنترل بازار ارز‌ها را خرید و فروش یا وارد یا خارج می‌کردند، گفت: سلطان سکه (حمید مظلومین) سال ۹۲ هم دستگیر و محکوم شد
نیره ساری
سخنگوی قوه‌قضائیه با بیان اینکه برخی بازداشتی‌های سکه و ارز ادعا می‌کنند با هماهنگی بانک مرکزی و برای کنترل بازار ارز‌ها را خرید و فروش یا وارد یا خارج می‌کردند، گفت: سلطان سکه (حمید مظلومین) سال ۹۲ هم دستگیر و محکوم شد، اما بانک مرکزی رسماً به دادسرا و دادگاه نامه نوشت و اعلام کرد این فرد با ما همکاری می‌کند و خودمان به او و پسرش دلار دادیم.
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در صد و بیست و هشتمین نشست خبری خود با خبرنگاران توضیحاتی را درباره تخلفات ارز، سکه، واردات برخی کالا‌ها از جمله تلفن همراه و ورود برخی خودرو‌ها به صورت غیرقانونی ارائه کرد.
وی اظهار داشت: رئیس قوه‌قضائیه به دادستان تهران دستور داد تا چند شعبه ویژه با بازپرس‌های ویژه برای ارز، سکه و... اختصاص داده شود، همچنین به رئیس کل دادگستری دستور دادند به محض آمادگی در دادسرا بدون فوت وقت قضات شجاع، مطمئن و آشنا به مسائل ارزی و ثبت سفارش و در صورت لزوم توجیه مضاعف به کار گرفته شوند تا به موارد با سرعت و خارج از نوبت رسیدگی کنند.

اذعان دولت به تخلف در زمینه وارد کردن غیرقانونی خودرو‌های لوکس
محسنی اژه‌ای در خصوص وارد کردن ماشین‌های لوکس به صورت غیرقانونی گفت: دولت اذعان دارد که از ناحیه برخی مسئولان دولتی و غیردولتی در زمینه وارد کردن غیرقانونی خودرو‌های لوکس تخلف صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در رابطه با بحث سکه و ارز کسانی که ثبت سفارش کردند، نسبت به ثبت سفارش خود، ارزی دریافت کردند، اما در خصوص موضوع ثبت سفارش خود هیچ‌گونه سابقه فعالیت نداشتند. مثل دو شرکت که دو برادر هستند، بیست و چند میلیون یورو را برای وارد کردن کاغذ روزنامه گرفتند، در‌حالی‌که ربطی به آن‌ها نداشته و اصلاً موضوع فعالیتشان نبوده است. یک موضوع مهم‌تر این است که این مسئله را در سال ۹۱ و ۹۲ داشتیم و همین الان اتفاق افتاده که چگونگی آن قابل تحقیق است. افرادی در بازار که نه صراف هستند و نه کارشان این است، در خرید و فروش عمده ارز دخالت داشتند و به صورت بسیار گسترده و عمده سکه خرید و فروش می‌کردند. برخی از این‌ها بر‌اساس تحقیقات میدانی که اواخر سال گذشته شروع شد، به افرادی برخوردند که دیدند این‌ها در بازار صرافی ندارند، اما مبالغ سنگینی را در طول شبانه‌روز و هفته خرید و فروش می‌کنند و در ورود و خروج ارز و سکه نقش دارند. برخی از این‌ها با حکم قضایی و توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند.
سلطان سکه سال ۹۲ هم دستگیر شد، اما بانک مرکزی رسماً گفت: «خودمان به او دلار دادیم».
سخنگوی قوه‌قضائیه افزود: برخی از این‌ها ادعا می‌کنند با هماهنگی بانک مرکزی و برای کنترل بازار ارز‌ها را خرید و فروش یا وارد یا خارج می‌کردند. اینکه این مسئله چقدر مورد تأیید است هنوز معلوم نیست؟ وی گفت: متأسفانه در سال‌های ۹۱ و ۹۲ هم افرادی دستگیر شدند. از جمله کسی که در همین موضوع هم دستگیر شده و نیروی انتظامی گفته دو تن سکه داشته است.
این فرد حمید مظلومین و پسرش محمدرضا مظلومین نام دارد که آن موقع هم دستگیر شدند و حکم گرفتند و رسماً بانک مرکزی به دادسرا و دادگاه گفت: این‌ها با نظر و هماهنگی ما بوده است و ما این دلار‌ها را در اختیارشان قرار دادیم. با آن توضیحی که آن زمان نماینده مرکزی و حراست داد، دادگاه اعلام کرد که جرمی از این بابت مرتکب نشدند. وی افزود: یکی از بحث‌ها این است که این مسئله مورد تأیید بانک مرکزی هست یا خیر. در ارتباط با یکی از افرادی که تا روز دستگیری به گفته خودش ۳۶ مورد هر دفعه بین ۴ تا ۷ میلیون دلار گرفته، یکی از افراد بانک مرکزی گفته که این امر با هماهنگی ما بوده است. از این فرد دو تن سکه گرفته نشده، اما اسناد و مدارکی که به دست آمده مشخص شده، این فرد و پسرش بیش از دو تن خرید و فروش کرده‌اند. وی تأکید کرد: در این پرونده پدر بازداشت و پسر آزاد است.

توضیحات درباره پخش مستند بیراهه
محسنی اژه‌ای در رابطه با مستندی که از صدا‌و‌سیما در مورد یکی از محتویات اینستاگرام نمایش داده شد، گفت: وقتی خود را در دیدار همگان قرار می‌دهد خلاف شرع و قانون است و باید با آن برخورد شود. اگر صدا و سیما برای انذار با نیروی انتظامی و برای جلوگیری از آسیب‌های آینده این اقدام را انجام داده و اسم نبرده و تصویری را نشان نداده است چه اشکالی دارد؟ آن‌هایی که می‌گویند اشاعه فحشا بوده آیا آن فحشا نیست که آن فرد خود را در معرض دیگران قرار می‌دهد؟!
وی در رابطه با پرونده ریخته‌گران و مجموعه آن از صدور حکم دادگاه بدوی خبر داد و عنوان کرد:۴۱ نفر در این دادگاه محکوم شده‌اند و هنوز هم متهمان دیگری دارد، اما تاکنون مبالغ قابل توجهی رد مال صورت گرفته و همچنین محکومیت‌های حبس تا ۱۵ سال و محرومیت‌هایی هم اعمال شده است که به دلیل قطعی نشدن از بیان جزئیات معذوریم.

در پرونده ثامن‌الحجج یک میلیون و ۲۶۷ هزار حساب سپرده داشتند
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگاری در رابطه با ابهامات مربوط به پرونده مؤسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج مانند فرار متهم ردیف سوم یا نقش بانک مرکزی در این پرونده گفت: در پرونده ثامن‌الحجج یک میلیون و ۲۶۷ هزار حساب سپرده داشتند که قریب به اتفاق موارد، بسیاری تسویه شده و حدود ۵ هزار مورد باقی مانده است و بانک مرکزی از دیروز قرار بود مبالغ یک میلیاردی را پرداخت کند. در جریان ابهامات و سؤالات دادگاه نیستم، علت طولانی شدن این پرونده هم همین است و شاید دو، سه جلسه دیگر از جلسات رسیدگی باقی مانده باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که کریمی قدوسی اعلام کرده است ۱۳ نفر از سوی عربستان سعودی مأمور اخلال در بازار بوده‌اند، آیا چنین چیزی صحت دارد، افزود: اینکه سعودی‌ها و امریکایی‌ها به همراه اسرائیل علیه ایران اقداماتی دارند، بحثی نیست، اما در مورد ۱۳ نفر و صحت آن اطلاعی ندارم.

شکایت از رئیس بانک مرکزی واصل شده است
سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین در مورد شکایت از رئیس بانک مرکزی به واسطه تلاطم در بازار ارز گفت: این شکایت واصل شده و در حال رسیدگی است، اما به قرار منجر نشده است و اطلاعی از احضار این فرد ندارم، البته به صورت معمول این افراد احضار می‌شوند. سخنگوی قوه‌قضائیه درخصوص دریافت ارز دولتی از سوی برخی نهاد‌ها مثل شرکت‌های زیر‌مجموعه شستا گفت: الان ۶۷ شرکت در حال بررسی هستند که تخلفی داشته‌اند، اما چقدرش هنوز مشخص نشده که در حال بررسی هستیم. اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که امروز برخی رسانه‌ها خبر از دستگیری یک بدهکار بانکی داده‌اند، گفت: این فرد از چند وقت پیش هم در بازداشت بوده است. ایشان تعهد داد که برود و پول‌ها را برگرداند و بدهی را پس بدهد، اما پول‌ها را پس نداد و دوباره از چندی قبل بازداشت شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار