کد خبر: 917099
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷
سیمای حقیقی مسئله حجاب (۳)
شک نیست که هر چیزی که موجب تحکیم پیوند خانوادگی و سبب صمیمیت رابطه زوجین گردد برای کانون خانواده مفید است و در ایجاد آن باید حداکثر کوشش مبذول شود، و بالعکس هر چیزی که باعث سستی روابط زوجین و دلسردی آنان گردد باید با آن مبارزه کرد.
تلخیص: محمد صادق عبداللهی

جوان آنلاین: در قسمت‌های پیشین سلسله مطالب "سیمای حقیقی حجاب" ذکر گردید که جوان آنلاین در نظر دارد به مناسبت فرا رسیدن هفته عفاف و حجاب خلاصه فصل سوم کتاب مسئله حجاب از استاد شهید مرتضی مطهری که در بردارنده "فلسفه‌ی پوشش در اسلام" است را به صورت خلاصه در سلسله مطالبی منتشر سازد. در دو قسمت گذشته به "معنای لغوی حجاب و ریشه آن" و "تاثیر پوشش بر آرامش روانی جامعه" اشاره گردید. در ادامه خلاصه بخش سوم از این فصل، که به تاثیر پوشش بر استحکام پیوندهای خانوادگی اشاره دارد، از نظر می‌گذرد.

۲. استحکام پیوند‌ خانوادگی

شک نیست که هر چیزی که موجب تحکیم پیوند خانوادگی و سبب صمیمیت رابطه زوجین گردد برای کانون خانواده مفید است و در ایجاد آن باید حداکثر کوشش مبذول شود، و بالعکس هر چیزی که باعث سستی روابط زوجین و دلسردی آنان گردد باید با آن مبارزه کرد. اختصاص یافتن استمتاعات و التذاذهای جنسی به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج مشروع، پیوند زن و شوهری را محکم می‏‌سازد و موجب اتصال بیشتر زوجین به یکدیگر می‏‌شود.

فلسفه پوشش و منع کامیابی جنسی از غیر همسر مشروع، از نظر اجتماع خانوادگی این است که همسر قانونی شخص از لحاظ روانی عامل خوشبخت کردن او به شمار برود؛ در حالی که در سیستم آزادی کامیابی، همسر قانونی از لحاظ روانی یک نفر رقیب و مزاحم و زندانبان به شمار می‌‏رود و در نتیجه کانون خانوادگی بر اساس دشمنی و نفرت پایه گذاری می‌‏شود.

علت اینکه جوانان امروز از ازدواج گریزانند و هر وقت به آنان پیشنهاد می‌‏شود، جواب می‏‌دهند که حالا زود است، ما هنوز بچه‏‌ایم، و یا به عناوین دیگر از زیر بار آن شانه خالی می‏‌کنند همین است؛ ازدواج در قدیم پس از یک دوران انتظار و آرزومندی انجام می‏‌گرفت و به همین دلیل زوجین یکدیگر را عامل نیکبختی و سعادت خود می‏‌دانستند، ولی امروز کامجویی‌های جنسی در غیر کادر ازدواج به حد اعلی فراهم است و دلیلی برای آن اشتیاق‌ها وجود ندارد.

تفاوت آن جامعه که روابط جنسی را محدود می‏‌کند، با اجتماعی که روابط آزاد در آن اجازه داده می‌‏شود این است که ازدواج در اجتماع اول پایان انتظار و محرومیت، و در اجتماع دوم آغاز محرومیت و محدودیت است. در سیستم روابط آزاد جنسی پیمان ازدواج به دوران آزادی دختر و پسر خاتمه می‏‌دهد و آن‌ها را ملزم می‌‏سازد که به یکدیگر وفادار باشند و در سیستم اسلامی به محرومیت و انتظار آنان پایان می‌‏بخشد.

سیستم روابط آزاد اولًا موجب می‏‌شود که پسران تا جایی که ممکن است از ازدواج و تشکیل خانواده سر باز زنند و فقط هنگامی که نیروهای جوانی و شور و نشاط آن‌ها رو به ضعف و سستی می‏‌نهد اقدام به ازدواج کنند و ثانیاً پیوند ازدواج‌های موجود را سست می‌‏کند و سبب می‏‌گردد به جای اینکه خانواده بر پایه یک عشق خالص و محبت عمیق استوار باشد و هر یک از زن و شوهر همسر خود را عامل سعادت خود بداند بر عکس به چشم رقیب و عامل سلب آزادی و محدودیت ببیند و چنانکه اصطلاح شده است یکدیگر را «زندانبان» بنامند.

بعضی‌ها مانند برتراند راسل پنداشته‌‏اند که جلوگیری از معاشرت‌های آزاد صرفاً به خاطر اطمینان مرد نسبت به نسل است؛ برای حل اشکال، استفاده از وسائل ضد آبستنی را پیشنهاد کرده‌‏اند؛ درصورتی که مسأله، تنها پاکی نسل نیست؛ مسأله مهم دیگر ایجاد پاک‌ترین و صمیمی‌ترین عواطف بین زوجین و برقرار ساختن یگانگی و اتحاد کامل در کانون خانواده است. تأمین این هدف وقتی ممکن است که زوجین از هرگونه استمتاع از غیر همسر یا همسران قانونی چشم بپوشند، مرد چشم به زن دیگر نداشته باشد و زن نیز درصدد تحریک و جلب توجه کسی جز شوهر خود نباشد و اصل ممنوعیت هر نوع کامیابی جنسی در غیر کادر خانواده حتی قبل از ازدواج هم رعایت گردد.

به علاوه، زنی که تا اینجا پیش رفته است که به پیروی از امثال راسل و تقلید از صاحبان مکتب «اخلاق نوین جنسی» با داشتن همسر قانونی عشق خود را در جای دیگر جستجو می‏‌کند و با مرد مورد عشق و علاقه خود همبستر می‏‌شود، چه اطمینانی هست که به خاطر همسر قانونی که چندان مورد علاقه‌‏اش نیست وسائل ضد آبستنی به کار برد و از مرد مورد عشق و علاقه خود آبستن نشود و فرزند را به ریش همسر قانونی نبندد؟ قطعاً چنین زنی مایل است که فرزندی که به دنیا می‏‌آورد از مرد مورد علاقه‏‌اش باشد نه از مردی که فقط به حکم قانون همسر اوست و الزاماً به حکم قانون نباید از غیر او آبستن شود. همچنان مرد نیز طبعاً علاقه‏‌مند است که از زن مورد عشق و علاقه‏‌ا‌ش فرزند داشته باشد نه از زنی که با زور قانون به او پیوند کرده‌‏اند. دنیای اروپا عملًا نشان داده است که با وجود وسائل ضد آبستنی آمار فرزندان غیرمشروع وحشت‌‏آور است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر