کد خبر: 916505
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
سال گذشته ۶۲۸ سایت و کانال قمار و شرط‌بندی ۲۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته‌اند حالا پلیس فتا شاخ‌های اینستاگرام را احضار کرده است
زهرا چيذری
چیزی شبیه به افراد معتاد شاخ‌های اینستاگرام هم تشنه جلب توجهند و برای چند لایک بیشتر هر کاری می‌کنند، اما ماجرا به همین جلب توجه و داشتن فالوور‌ها و لایک‌های بیشتر ختم نمی‌شود. شاخ‌های اینستاگرام با راه انداختن صفحات قمار و پوکر دامی بر سر راه فالوور‌های خود پهن کرده‌اند تا جایی که به گفته رئیس پلیس فتا سال گذشته ۶۲۸ سایت و کانال قمار و شرط بندی ۲۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته‌اند. کار به جایی رسیده که پلیس ناگزیر است این شاخ‌ها را بشکند! حالا آنطور که سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ می‌گوید بیش از ۳۰ درصد پرونده‌های مربوط به شاخ‌های اینستاگرام که از سوی فتا ناجا اعلام می‌شود، مربوط به تهران بزرگ است و تاکنون یک سوم این پرونده‌ها به نتیجه رسیده و مسئول یا مدیر صفحه به فتا احضار شده و اقدامات لازم در مورد آن‌ها انجام شده است.
فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در کنار همه امکاناتی که برای مخاطبان خود ایجاد کرده‌اند، یک ویژگی خاص برای افراد کمی مشهورتر و چهره‌های هنری و ورزشی ایجاد کرده است. این افراد و چهره‌ها با صفحات اینستاگرام و کانال‌های تلگرامی عملاً برای خودشان رسانه‌های شخصی دست و پا کرده‌اند. در کنار این‌ها برخی از این جوانان برای لایک بیشتر و چهره شدن در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام به رفتار‌های عجیب و غریبی روی می‌آورند تا فالوور‌های بیشتری داشته باشند و لایک بیشتری بگیرند. برخی از پست‌هایی که در صفحات اینستاگرامی سلبریتی‌ها و چهره‌های مشهور این فضا‌ها گذاشته می‌شود، تبلیغاتی است که بابت آن‌ها پول‌های زیادی رد و بدل می‌شود؛ این پشت پرده‌ای است که بسیاری از فالوور‌های این صفحات از آن بی‌خبرند. ماجرا، اما به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ چراکه بسیاری از این شاخ‌ها که به حوزه قمار و راه‌اندازی صفحات پوکر وارد شده‌اند. جالب‌تر از همه اینکه برخی از این شاخ‌ها آن سوی مرز‌های کشور زندگی می‌کنند!

تجارت شاخ‌ها با لایک و فالوور

اینستاگرام یکی، دو سالی است به‌عنوان شبکه اجتماعی پرمخاطب (به دلیل عکس‌محوری) به محل توجه و تمرکز ایرانیان تبدیل شده است. این شبکه اجتماعی با توجه به مخاطبان خاص خود که اغلب از گروه جوانان هستند این امکان را به بسیاری از تجارت‌ها می‌دهد تا به آسانی به مخاطبان هدف خود دسترسی داشته باشند و بتوانند به سادگی با پست‌هایی که به صفحات پربازدید می‌دهند و مبلغش را هم می‌پردازند تبلیغات هدفمندی را دنبال کنند.
بر این اساس اینستاگرام به یک تجارت یا صنعت تبدیل شده، بنابراین رد و بدل شدن مبالغی هر چند هنگفت، اگر توجیه اقتصادی داشته باشد، چندان دور از ذهن نیست. در کشورمان، اما صفحات برخی از این شاخ‌ها دامی است برای کشاندن فالوور‌ها به قمارخانه‌های آنلاینی که شبانه‌روز در صفحات اینستاگرامی باز است و درگاه‌های بانکی کشورمان هم به این قمارخانه‌های آنلاین خدمات می‌دهد و به گفته رئیس پلیس فتا این امر موجب شده تا پول‌های کثیف قمار وارد شبکه بانکی شود.
پولشویی مجازی
سردار کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس فتای کشور درباره پیج‌های متخلف اینستاگرامی می‌گوید: در حوزه اینستاگرام ۵۱ هزار پیج تحت شناسایی و رصد قرار گرفتند که عمدتاً فیلم‌های مبتذل و مستهجن را منتشر می‌کنند و با توجه به بررسی‌های انجام شده این افراد در حال ردیابی و شناسایی بوده و فعالیت مجرمانه آن‌ها بررسی می‌شود.
به گفته وی عمده این افراد در کشور ترکیه ساکن هستند، ولی با توجه به مستندسازی و رصد انجام شده، گزارش‌های تخلفات آن‌ها تهیه شده و به زودی برخورد قانونی و مناسب با این افراد انجام خواهد گرفت و حتی برای تعدادی از این افراد که در حوزه قمار فعالیت می‌کنند اعلان وانتد از سوی اینترپل صادر شده است.
هادیان‌فر با بیان اینکه در سال گذشته طرح‌های مختلفی در پلیس فتا با هدف مبارزه با فساد و فحشا، شرط‌بندی و قمار و فروش اطلاعات به کاربران به اجرا درآمده است، می‌افزاید: در سال گذشته با ۶۲۸ سایت و کانال فعال در حوزه قمار و شرط‌بندی برخورد شد و این در حالی است که گزارشات به دست آمده نشان می‌دهد که این سایت‌ها و کانال‌ها بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته تراکنش مالی داشته‌اند.
وی با انتقاد از فعالیت psd‌ها که واسطه بین شرکت‌ها و بانک‌ها هستند و درگاه‌های الکترونیکی برای برخی شرکت‌ها فراهم می‌کنند، تأکید می‌کند: متأسفانه سه سال پیش به واسطه فقدان نظارت لطمه بزرگی از یکی از شرکت‌ها خوردیم و لذا توصیه می‌کنیم در این حوزه بسیار جدی‌تر عمل کنیم؛ چراکه بحث پولشویی از طریق این مورد بسیار جدی است و متأسفانه احتمال مخلوط شدن پول نجس قمار با پول مردم در بانک‌ها وجود دارد.
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ نیز با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد پرونده‌های مربوط به شاخ‌های اینستاگرام که از سوی فتای ناجا اعلام می‌شود، مربوط به تهران بزرگ است، می‌گوید: تاکنون یک سوم این پرونده‌ها به نتیجه رسیده و مسئول یا مدیر صفحه به فتا احضار شده و اقدامات لازم در مورد آن‌ها انجام شده است.
به گفته وی وقتی صفحات شاخ‌های اینستاگرام توسط فتای ناجا شناسایی می‌شوند، مدیران این صفحات در هر کدام از استان‌ها که باشند به آن استان اعلام می‌شود، استان نیز طی هماهنگی با مرجع قضایی و اخذ مجوز قضایی اقدامات لازم را انجام می‌دهد، در مواردی هم که از مسئولیت فتا خارج باشد، حتماً با استفاده و همکاری پلیس امنیت اخلاقی موارد اعلام شده بررسی و به شدت با آن‌ها برخورد می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
0
0
حرکت بسیار زشتی بود حالا یه دختر هفده هجده ساله سر جوونی یه کاری کرده برید در خونش یه شوکولات بدید دستش بگید دفعه آخرت باشه خودش رو جمع می کنه ور داشتید طرف رو خرکش بردید جای بابک زنجانی و ح.ف و ج و ... نشوندید که این مفسد فی الارضه . جمع کنید بابا هر چی دزده داره راست راست می چرخه به ریش همه می خنده چهارتا بچه رو کردید تو گونی که چی؟
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
0
0
به این ها شاخ شکستن نمیگویند. اگر توان دارید بروید شاخ اختلاص گران را بشکنید . این حرکات منفعتی برای مملکت که ندارد هیج و بالعکس نظام را ضعیف میکند . بجای این همه هزینه بروید جند تا شغل ایجاد کنید تا جوانان بدبخت تر نشوند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار