کد خبر: 911165
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
انتفاضه سبز

تحریم بازی با اسرائیل و لغو مسابقه رسمی آرژانتین با این کشور خشم صهیونیست‌ها را برانگیخته است. آنها آن‌قدر از بابت لغو این مسابقه عصبانی هستند که حتی در اقدامی مضحک از فیفا خواستند تا آرژانتین را از جام‌جهانی اخراج کند که طبیعتا این خواسته مضحک و بی‌دلیل با بی‌توجهی محض و سکوت فیفا مواجه شد!

مبارزه منفی با اسرائیل در جبهه ورزش تنها توسط ورزشکاران ایرانی صورت نمی‌گیرد. سال‌هاست که چهره‌های ورزشی سرشناس دنیا به بهانه‌های مختلف، به بیان مواضع خود علیه این رژیم کودک‌کش می‌پردازند و به هر شکل ممکن اعتراض خود را به جنایت‌های صورت گرفته علیه آنها بیان می‌کنند. تعدادی از این واکنش‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

  رونالدو و فریاد همیشگی

کریستیانو رونالدو مرد سال فوتبال جهان کفش‌های طلای خود را برای حمایت از کودکان فلسطینی فروخت و درآمد آن را صرف ساخت مدرسه و مرکز خیریه در غزه کرد. این خبر مدتی به مهم‌ترین خبر رسانه‌های جهان تبدیل شده بود. او در پایان بازى پرتغال با رژیم صهیونیستی، حاضر به تعویض پیراهنش با بازیکن تیم مقابل نشد. او در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره ورزشی مبنی‌بر اینکه «شما در خاک اسرائیل هستید یا فلسطین؟» گفت: «من در خاک فلسطینم.» اما تنها این نبود که ستاره رئال مادرید عقیده‌اش را جار زد. رونالدو بارها و بارها پرچم فلسطین را دست گرفته و با فلسطینی‌ها همدردی کرده و نشان داده که آرمان آنها برایش مهم است.

  تشکر ستاره الجزایری از رونالدو

سفیان فغولی، بازیکن مسلمان و ستاره تیم ملی الجزایر هم ازجمله کسانی بود که اعتراضش را به کشتار مردم بی‌گناه در غزه نشان داد. «فغولی» به همراه دیگر بازیکنان تیم ملی الجزایر در جام‌جهانی 2014 تمام پاداش 9میلیون یورویی فیفا را به مردم غزه اهدا کرد. فغولی در یکی از پست‌هایش از کریس رونالدو بازیکن تیم ملی پرتغال تشکر کرده و نوشته: «کریس، دوست عزیزم! از تو تشکر می‌کنم که از مردم فلسطین حمایت کردی. این کار تو سرمشق بزرگی برای دیگران است. »

  حمله کانتونا و نامه‌اش به پلاتینی

اریک کانتونا، بازیکن اسبق منچستریونایتد و تیم ملی فرانسه، همراه با جمعی دیگر از چهره‌های بین‌المللی فوتبال همچون ادن هازارد، فردریک کانوته، ابو دیابی و دیدیه دروگبا، نامه‌ای را امضا کردند که خواهان آزادی محمود سرسک، بازیکن فلسطینی اسیر شده توسط اسرائیل بود که در اعتراض به بازداشت خود اعتضاب غذا کرده بود.

 در این نامه که برای میشل پلاتینی، رئیس وقت یوفا ارسال شده بود تاکید شد که اسرائیل باید بابت جنایت‌های خود توسط یوفا تعلیق شود. کانتونا در این نامه تاکید کرده بود که عدالت باید برای اسرائیل هم مانند کشورهای دیگر رعایت شود و آنها باید بهای نژادپرستی، زیرپا گذاشتن حقوق بشر و رفتار خشونت‌آمیز سازمان یافته با معترضان را بدهند!

  نامه هازارد به یوفا

ادن هازارد، ستاره بلژیکی تیم فوتبال چلسی در سال‌های گذشته به برگزاری جام‌ملت‌های اروپا زیر 21 سال در فلسطین اشغالی واکنش نشان داد. او و 62 نفر دیگر در طوماری خواستار تغییر میزبان مسابقات بودند. دلیل این مخالفت، حملات نظامیان رژیم صهیونیستی به غزه در طول برگزاری مسابقات بود. آنها این موضوع را خلاف ارزش‌های ورزشی می‌دانستند.

  توئیت فردیناند

فردیناند، مدافع انگلیسی و مشهور تیم فوتبال منچستریونایتد نیز در جریان حملات نظامی رژیم‌صهیونیستی به غزه، در صفحه توئیتر خود نوشت: «آیا جام‌جهانی واقعا مهم‌تر از فلسطین است؟ عشق، سلامت و ایمنی این مردم، همه لغو شده است.»

  حمایت ستاره «ان ‌اف ‌ال»

مایکل بنت، بازیکن لیگ فوتبال آمریکایی«ان اف ال» آمریکا در حمایت از ملت مظلوم فلسطین از همراهی بازیکنان لیگ در سفر به فلسطین اشغالی خودداری کرد. بنت، قرار بود جزء 11 بازیکن لیگ «ان ‌اف ‌ال» در سفر «حسن‌نیت» که بانی آن رژیم صهیونیستی است، به فلسطین اشغالی برود اما او به علت نگرانی از اینکه این اقدام مهر تاییدی بر سیاست‌های این رژیم به‌ویژه در مورد فلسطین باشد، تصمیم گرفت به این سفر نرود. مایکل بنت بازیکن لیگ «ان اف ال» در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در سفری که دولت اسرائیل برای لیگ «ان اف ال» تدارک دیده، شرکت نخواهد کرد.» بنت با اشاره به رنج مردم فلسطین در اسرائیل گفت که می‌خواهد صدای افراد خاموش باشد. کنی استیلز، بازیکن دیگر لیگ فوتبال آمریکایی نیز از تصمیم هم‌تیمی خود (مایکل بنت) حمایت کرد و گفت همراه او خواهد بود.

  مسی و شکایت از روزنامه فرانسوی

درحالی که همه گمان می‌برند تنها رونالدو با فلسطینی‌ها همدردی می‌کند اما این‌گونه نیست و مسی هم از فلسطینی‌ها دفاع می‌کند. بعد از اینکه روزنامه‌ای فرانسوی به دروغ اعلام کرد که مسی یک میلیون دلار به اسرائیل کمک کرده، ستاره آرژانتینی ضمن شکایت از این روزنامه تاکید کرد از این رژیم هیچ‌حمایتی به عمل نمی‌آورد.  مسی تصریح کرد: «نمی‌توان با دولتی که کودکان را می‌کشد، همدردی کرد. من هرگز به رژیم صهیونیستی کمک نکرده‌ام و کمک‌های من فقط برای توسعه بیمارستان‌ها، مدارس و مردم فقیر جهان اختصاص دارد.»

  خودداری بوفون از به‌رسمیت شناختن بازیکن اسرائیلی

جانلوئیجی بوفون دروازه‌بان شناخته شده ایتالیایی در آغاز یک مسابقه فوتبال از دست دادن با کاپیتان اسرائیلی تیم حریف خودداری کرد. این اتفاق جنجال بسیاری به‌پا کرد اما بوفون هیچ‌وقت بابت آن عذر نخواست یا از تصمیمش عقب‌نشینی نکرد.

  سلتیک و حمایت همیشگی

طرفداران باشگاه سلتیک اسکاتلند سال‌هاست با پرچم‌های فلسطین در مسابقات اروپایی حاضر می‌شوند و جریمه نقدی یوفا را پرداخت می‌کنند اما از کارشان دست نمی‌کشند. یوفا سال‌هاست که از سلتیک خواسته تا طرفداران خود را از ورود به ورزشگاه با پرچم فلسطین منع کند اما پاسخی دریافت نکرده است.

روزنامه فرهیختگان

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار