کد خبر: 908598
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳
سعيد احمديان

ديروز در حالي همه حواس‌ها به قرعه استقلال و پرسپوليس در يک‌چهارم نهايي ليگ قهرمانان بود که افشاي پيشنهاد 5 ميلياردي امير قلعه‌نويي به سپاهان کمتر مورد توجه قرار گرفت. رقمي که نشان مي‌دهد مسئولان باشگاه سپاهان همانطور که شنيده مي‌شد برخلاف يكي، دو فصل اخير که سياست رياضت اقتصادي را در هزينه‌هاي تيمداري در پيش گرفته بودند، براي فصل جديد دوباره به همان سياست گذشته‌شان بازگشته‌اند. آنها براي عقد قرارداد با قلعه‌نويي اين‌بار با گشاده‌دستي وارد بازار نقل و انتقالات شده‌اند تا مانند ابتداي دهه 90 با قراردادهاي ميلياردي يکي از تيم‌هاي پرخرج فوتبال ايران باشند.
البته ناکامي‌هاي چند فصل اخير زردپوشان و دور شدن سپاهان از جمع مدعيان در سياست جديد مديران اصفهاني تأثيرگذار بوده است. در چنين شرايطي رويکرد جديد باشگاه سپاهان در فصل نقل و انتقالات بايد مورد توجه جدي نهادهاي نظارتي و بازرسي قرار گيرد، به خصوص که هزينه‌هاي چندصد ميلياردي از بيت‌المال در فوتبال يکي از دغدغه‌هاي اهالي فوتبال و نمايندگان مجلس در سال‌هاي اخير بوده، هزينه‌هايي که خروجي آن پرونده قطور فساد در فوتبال است که توسط نمايندگان مجلس تهيه شد.
در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد عملکرد باشگاه‌هاي صنعتي چون باشگاه سپاهان بايد به دقت زير ذره‌بين قرار گيرد. بديهي است که در سال‌هاي جاري همواره همه نگاه‌ها به دو تيم استقلال و پرسپوليس بوده و مديران سرخابي پايتخت درباره قراردادهاي ميلياردي‌شان مورد بازخواست قرار گرفته‌اند، اما در مقابل کمتر کسي سراغ مسئولان باشگاه صنعتي رفته است. حياط خلوت باشگاه‌هاي صنعتي تا جايي است که در بخش‌هاي مختلف پرونده فساد در فوتبال که توسط نمايندگان مجلس گذشته تهيه شده، کمتر اشاره‌اي به حيف و ميل بيت‌المال و فساد در تيم‌هاي صنعتي کشور شده است. باشگاه‌هايي که با توجه به اين حاشيه امن بدون اينکه زير ذره‌بين نهادهاي قضايي و بازرسي باشند در حال فعاليت هستند. اين عدم بازرسي و نظارت دقيق در استفاده از بودجه‌هاي دولتي سبب شده تا امسال باشگاهي مانند سپاهان با بودجه‌اي کلان وارد بازار نقل و انتقالات شود و در اولين قدم هم با مربي‌اي قرارداد ببندد که پيشنهادي 5 ميلياردي روي ميز مديريت اين تيم گذاشته، رقمي که بيشتر از دو برابر بودجه سالانه‌اي است که کميته ملي المپيک براي کشتي در نظر گرفته است!
با چنين شروعي از سوي سپاهان در بازار نقل و انتقالات به نظر مي‌رسد اين تيم اصفهاني با تأييد مسئولان بالادستي در کارخانه فولاد مبارکه، دغدغه‌اي برای خرج كردن پول در فصل جاري ندارد و شاید به همین دلیل است که چند بازيکن نامدار استقلال و پرسپوليس با پيشنهادهاي اغواکننده سپاهان براي فصل آينده روبه‌رو شده‌اند تا در ليگ هجدهم در اصفهان توپ بزنند. به طور قطع چنين رويکردي در بازار نقل و انتقالات سبب افزايش بي‌ضابطه صفرهاي قرارداد بازيکنان مي‌شود و زمينه را براي رشد غيرمنطقي رقم قراردادها آماده مي‌كند. در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد عملکرد مالي باشگاه‌هاي صنعتي‌ مانند سپاهان، ذوب‌آهن، سايپا، پيکان و فولاد هم بايد مانند باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس‌ زير ذره‌بين نهادهاي قضايي و نظارتي قرار گيرد.
همچنين وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مالک اين باشگاه‌ها بايد مورد سؤال جدي نمايندگان مجلس و نهادهاي بازرسي قرار بگيرد. با انتصاب محمد دادکان رئيس سابق فدراسيون فوتبال به عنوان مشاور ورزشي وزير صنعت که يكي از مخالفان قراردادهاي ميلياردي شناخته مي‌شود، اين اميدواري به وجود آمده بود که دوران حيف و ميل صنعتي‌ها از جيب بيت‌المال در فوتبال به پايان رسيده است، اما با ورود عجيب باشگاه سپاهان به فصل نقل و انتقالات و امضاي قراردادي نزديک به 5 ميليارد‌ با امير قلعه‌نويي گويا اين اميدها در حال رنگ باختن است.
به همين خاطر ضروري است همانطور که مجلس طرح تحقيق و تفحص از استقلال و پرسپوليس را در برنامه خود قرار داده، براي بررسي کارنامه مالي و هزينه‌هاي باشگاه‌هاي صنعتي هم کميته تحقيق و تفحصي تشکيل شود. اقدامي که مي‌تواند به شفافيت مالي فوتبال کمک کند و جلوي حيف و ميل و گشاده‌دستي‌هايي را که تيم‌هاي صنعتي از جيب کارگران کارخانه‌ها براي بستن قراردادهاي ميلياردي با فوتباليست‌ها مي‌کنند، بگيرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار