کد خبر: 907927
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
سفیر سابق ایران در عراق نتایج انتخابات اخیر را تحلیل کرد
نخستین انتخابات پارلمانی عراق پس از داعش روز 22‌اردیبهشت‌ماه برگزار شد و با توجه به آرای ائتلاف‌های مختلف در عراق می‌توان گفت که هیچ حزبی به‌تنهایی نمی‌تواند دولت آینده را تشکیل دهد
جوان آنلاین: نخستین انتخابات پارلمانی عراق پس از داعش روز 22‌اردیبهشت‌ماه برگزار شد و با توجه به آرای ائتلاف‌های مختلف در عراق می‌توان گفت که هیچ حزبی به‌تنهایی نمی‌تواند دولت آینده را تشکیل دهد؛ بنابراین نیاز است احزاب برای تشکیل کابینه آینده با یکدیگر ائتلاف کنند و بر سر گزینه مورد نظر برای انتخاب نخست‌وزیر به توافق برسند.

اما پیروزی جریان ضد آمریکایی در انتخابات عراق نشان داد که تلاش آمریکا برای ایجاد اختلاف میان احزاب شیعی با شکست روبه‌رو شده است و پیروزی فتح و سائرون می‌تواند یک جریان ضد آمریکایی و دستاوردی برای حشد الشعبی عراق باشد.
موضوعی که «حسن کاظمی قمی» سفیر سابق ایران در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» بر آن تاکید کرد و درخصوص نتایج انتخابات عراق و روند تحولات سیاسی این کشور، گفت: انتخابات عراق یک نماد دموکراسی و مردم‌سالاری در این کشور به حساب می‌آید. اگر یک مقایسه‌ای بین عراق و کشورهای عربی پیرامون خودش داشته باشیم، بیانگر این است که عراق جدید و حکومتش بر پایه مردم‌سالاری شکل می‌گیرد و این در نوع خودش مثال‌زدنی است.

اعتماد مردم به جریان مقاومت
سفیر سابق ایران در عراق با توجه به اینکه مجلس نمایندگان نقش اساسی را در تعیین حاکمیت این کشور دارد، افزود: بر این اساس می‌توان گفت که این انتخابات از اهمیت راهبردی برخوردار است. این انتخابات که در بین یک رقابت جدی بود از اخلاق انتخاباتی هم برخوردار بود.
وی با اشاره به اینکه برنده این انتخابات مردم عراق هستند، ادامه داد: در‌عین‌حالی که دولت توانست آن را در یک فضای امنیتی مدیریت کند این انتخابات نشان داد که بیشترین رأی را مردم به جریاناتی دادند که نسبت به مقاومت و مقابله با آمریکا بیشترین موضع‌گیری را دارند. برای نخستین‌بار در این انتخابات گرو‌ه‌های جهادی و مقاومت توانستند آرای بیشتری را کسب کنند و این نشانگر اعتماد مردم به جریان مقاومت بود.

ضد آمریکایی بودن سائرون و فتح
وی با بیان اینکه شاهد حضور گروه‌های جهادی و مقاومت در پارلمان هستیم، ادامه داد: همانطوری که کمیساریای عالی انتخابات نتایج انتخابات را اعلام کرد ائتلاف‌ها از یک رقابت جدی برخوردار بودند و سائرون و فتح که منتسب به جریان مقاومت هستند در صدر لیست‌ها دیده می‌شوند. ویژگی ائتلاف سائرون و فتح این است که از مهم‌ترین جریان‌های اسلامی و
ضد آمریکایی‌اند.قمی با بیان این‌که گام بعدی پس از انتخابات موضوع تشکیل پارلمان و تشکیل دولت در عراق است، اضافه کرد: بر اساس قانون اساسی عراق مجلس نمایندگان پس از انتخابات می‌تواند به‌سرعت شکل گیرد اما برای تشکیل دولت فراکسیون اکثریت که در پارلمان تشکیل می‌شود، نخست‌وزیر را به رییس‌جمهوری معرفی می‌کند.

شکل‌گیری دولت از سوی فراکسیون اکثریت پارلمان
این کارشناس امور منطقه غرب آسیا، یادآور شد: بر این اساس می‌توان گفت که لیست‌های اعلام شده قاطع نیست و لیست‌های انتخابات در رایزنی‌های خود یک فراکسیون اکثریت را شکل می‌دهند. به این خاطر قابل پیش‌بینی است که لیست‌های برنده برای شکل‌گیری فراکسیون اکثریت گفت‌وگوهای خود را شروع کنند. اگر می‌بینیم که سائرون در لیست برنده دارای برنامه‌ریزی و مذاکره است این امر در لیست‌های دیگر انتخاباتی هم دیده می‌شود که در حال رایزنی با هم هستند و این احتمال وجود دارد که مشابه آن را ارائه دهند. در نتیجه آنچه می‌تواند سرنوشت دولت را مشخص کند، تشکیل فراکسیون اکثریت پارلمان است.

لیست برنده‌ای که فراکسیون اکثریت را تشکیل دهد وجود ندارد
قمی ادامه داد: از این جهت به‌طور قطعی می‌شود اذعان کرد که هیچ لیست برنده‌ای در انتخابات که فراکسیون اکثریت را تشکیل دهد وجود ندارد. توافقی که میان گروه‌های مختلف صورت می‌گیرد مهم است. فراکسیون اکثریت و انتخاب نخست‌وزیر زمان‌بر خواهد بود و این قابل پیش‌بینی است. مجلس می‌تواند هر چه سریع‌تر تشکیل شود و مجلس آینده نشان می‌دهد که نزدیکی بیشتری با مقاومت خواهد داشت و در حاکمیت ملی و استقلال گام‌های جدی برمی‌دارد.
سفیر سابق ایران در عراق، افزود: آمریکا و متحدانش در تلاش بودند که نتایج این انتخابات به نفع بیگانه بیرون آید ولی با «نه» مردمی روبه‌رو شدند که پاسخی قاطع به آمریکا بود و آمریکا در این انتخابات شکست خورد. باید دانست که عراق نسبت به مسائل ملی و نیروهای بیگانه ایستادگی بیشتری از خودش نشان خواهد داد و انتظار می‌رود که دولت پیش رو به بهبود اوضاع و خدمات و معیشت مردم شکل گیرد.

امکان جدایی کمونیست‌ها از سائرون
این کارشناس امور مسائل غرب آسیا درتحلیل دیدگاه‌های گروه صدر و ائتلاف با کمونیست‌ها، گفت: این‌ها با واقعیت همخوانی ندارد. در لیست سائرون بخش قابل ملاحظه جریانات جهادی و مقاومت هستند که از ابتدای شکل‌گیری عراق و مقاومت نقش‌آفرین بودند. تکنوکرات‌ها که در لیست سائرون هستند، جنگ سالارانی‌اند که بهتر می‌توانند امورات جامعه را انجام دهند و این نخستین‌بار نیست که تکنوکرات‌ها در انتخابات شرکت می‌کنند و در همه دوره‌ها حضور داشتند و بیشتر آن‌ها از طائفه شیعی هستند. شعارهای انتخاباتی جریان کمونیست‌ها نشان می‌دهد که بر مصالح ملی تکیه دارند و همانگونه که خودشان اعلام کردند با جریان مقتدی ائتلاف کردند نه اتحاد. این ممکن است که در شرایطی از همدیگر جدا شوند و در جریان توافقات سیاسی این امر امکا‌ن‌پذیر است.
وی ادامه داد: در انتخابات دوره قبل شاهد این بودیم که به برخی از لیست‌های پیروز برخی اتهامات همچون ارتباط با ایران عنوان شد. لیستی که در این دوره مثل دوره قبل متهم به رابطه با ایران بود همچنان پیروز انتخابات شدند. تعامل جمهوری اسلامی ایران با همه جریان‌های سیاسی برقرار است و علاوه‌بر این با حاکمیت عراق و پارلمان این کشور در چهارچوب قانون دارای رابطه و تعامل هستیم.
 قمی در خصوص اینکه از میان نامزدهای احتمالی نخست‌وزیری عراق چه کسی انتخاب خواهد شد، گفت: این‌که چه کسی نخست‌وزیر آینده عراق می‌شود فراکسیون اکثریت تصمیم می‌گیرد و باید دید فراکسیون به چه شکلی صورت می‌گیرد. انتخاب آن‌ها بر اساس شاخصه‌هایی است که نخست‌وزیر دارد و در‌حال‌حاضر نمی‌توان فرد خاصی را معرفی کرد.

 

منبع: صبح نو

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار