کد خبر: 907620
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
رئیس دانشگاه تبریز:
رئیس دانشگاه تبریز گفت: در آخرین رتبه‌بندی لایدن؛ دانشگاه تبریز با 35 رتبه رشد نسبت به سال گذشته جایگاه572 جهان و پنجم دانشگاه‌های جامع ایران را در سال 2018 به‌دست آورد.

محمدرضا پورمحمدی  اظهار داشت: در رتبه‌بندی لایدن در سال 2018 تعداد 23 دانشگاه از ایران در جمع 938 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته که دانشگاه تبریز رتبه 572  دنیا را به‌دست آورده است.

وی تصریح کرد: دانشگاه تبریز در رتبه‌بندی لایدن در سال ۲۰۱7 در  رتبه 607 دنیا را کسب کرده بود که امسال با 35 پله رشد در جایگاه 572 جهان گرفته است.

رئیس دانشگاه تبریز یادآور شد: رتبه‌بندی لایدن یکی از رتبه‌بندی‌های جهانی معتبر کاملاً عینی است که همه ساله بر اساس اطلاعات سه سالۀ دانشگاه‌ها مستخرج از پایگاه وبگاه علوم (web of Science) دانشگاه‌های معتبر جهان را بر اساس دو شاخص تأثیر و مشارکت و شاخص‌های متنوع هر کدام از آنها را رتبه‌بندی می‌کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اعلام اینکه لایدن یکی از نظام‌های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر ساله دانشگاه‌های دنیا را بر اساس شاخص‌های معتبر علم سنجی در 9 شاخص و بر اساس داده‌های ماخوذ از پایگاه (web of Science)  رتبه‌بندی می‌کند، گفت: بر این اساس دانشگاه تبریز رتبه 572 دنیا، 194 آسیا، پنجم دانشگاه‌های جامع و نهم کل دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرده است.

پورمحمدی با اشاره به رتبه‌های دانشگاه در حوزه‌های موضوعی از نظر شاخص تاثیر جهانی، افزود: در حوزه ریاضی و علوم رایانه رتبه 272 ، علوم فیزیکی و مهندسی رتبه 273، علوم حیاتی و زمین رتبه 493 و علوم زیست پزشکی و سلامت رتبه  881 جهان را کسب کرده است.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به رتبه‌های دانشگاه در آسیا در حوزه‌های موضوعی از نظر شاخص تاثیر اضافه کرد: در حوزه موضوعی ریاضی و علوم رایانه رتبه 121، علوم حیاتی و زمین رتبه 129، علوم فیزیکی و مهندسی رتبه 134 و زیست پزشکی و علوم سلامت رتبه 288 آسیا را کسب کرده است.

پورمحمدی خاطرنشان ساخت: دانشگاه تبریز این موفقیت را بر اساس انتشار 2هزار و یک(2001) مدرک در بین سال‌های 2013 تا 2016 به‌دست آورده است.

وی یادآور شد:کل استنادات دریافتی در این دوره 7 هزار و 999 مورد ارزیابی شده  و میانگین استناد دریافتی هر مقاله چهار مورد محاسبه شده و بر این اساس (4/0 درصد) از مقالات انتشار یافته توسط محققان دانشگاه تبریز جزو انتشارات یک درصد برتر، (9/2 درصد) جزو انتشارات پنج درصد برتر، (8/6 درصد) جزو مجلات 10 درصد برتر و (9/44 درصد) جزو انتشارات 50 درصد برتر حوزه‌های مختلف علمی ارزیابی شده است.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به جایگاه این دانشگاه از نظر تولید آثار مشارکتی با محققان داخلی و خارجی گفت: 5/64 درصد از آثار تولیدی توسط محققان دانشگاه تبریز حاصل مشارکت با محققان خود دانشگاه تبریز، 9/24 درصد با محققان بین‌المللی، یک درصد با صنعت، 1/13 درصد با محققانی از فواصل نزدیک (با فاصله کمتر از 100 کیلومتر ) و 4/14 درصد حاصل مشارکت با محققانی از فواصل دور (با فاصله بیش از 5 هزار کیلومتر با دانشگاه تبریز) بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 2۰۱۸، دانشگاه‌های دنیا در 9 شاخص در قالب دو معیار کلی مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی در لایدن مورد رتبه‌بندی قرار گرفتند، یادآور شد: در معیار مرجعیت علمی (تاثیر علمی) از شاخص‌هایی چون مقالات یک درصد برتر، مقالات پنج درصد برتر، مقالات 10 درصد برتر و مقالات 50 درصد برتر بهره گرفته شده و در معیار دیپلماسی علمی نیز از شاخص‌هایی چون همکاری علمی، همکاری بین‌المللی، همکاری صنعتی، همکاری علمی با فاصله جغرافیایی کمتر از 100 کیلومتر و همکاری علمی با فاصله جغرافیایی بیشتر از 5 هزار کیلومتر استفاده شده است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: ایران همچون سال‌های گذشته در بین کشورهای اسلامی رتبه نخست به لحاظ تعداد دانشگاه برتر در این رتبه‌بندی را در اختیار خود دارد.

به گفته وی در سال 2018 دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، پزشکی تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، شیراز، تبریز، پزشکی شهید بهشتی، علوم تحقیقات تهران، شهید بهشتی، صنعتی خواجه نصیر، اصفهان، گیلان، کاشان، پزشکی اصفهان، پزشکی شیراز، پرشکی تبریز، پزشکی مشهد، بوعلی سینا و شهید باهنر کرمان در این لیست رتبه‌بندی حضور دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر