کد خبر: 907130
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰

روزنامه جوان در تاریخ 97/1/21 گزارشی تحت عنوان «صادرکنندگان ارز» منتشر نمود‌. در بخش پایانی این گزارش عنوان گردیده بود، 25 درصد پتروشیمی کشور متعلق به شستاست و از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست شده بود در رابطه با رفتار ارزی خود «در عرضه منظم ارز به بازار کشور» توضیح دهند؛ به‌رغم اینکه بیش از یک ماه از انتشار گزارش می‌گذرد، وزارت کار که متولی مجموعه سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی است، در خصوص آن گزارش توضیحاتی ارائه داده است که طبق ماده 23 قانون مطبوعات در روزنامه درج می‌شود.

در این جوابیه آمده است:
بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به پایان سال 95، مبلغ صادرات محصولات پتروشیمی در گروه تاپیکو با عنایت به میانگین نرخ ارز در بازار آزاد بالغ بر 325 میلیون دلار و کل صادرات این گروه بالغ بر 575 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که طبق آمار رسمی گمرک ج. ا. ا میزان صادرات محصولات پتروشیمی در سال 95 بالغ بر 16/479 میلیون دلار و کل صادرات غیرنفتی به میزان  44/042 میلیون دلار می‌باشد. لذا سهم این هلدینگ از صادرات محصولات پتروشیمی 2درصد و از کل صادرات غیر نفتی کشور  1/3 درصد است. لازم به یادآوری است کل عایدات ارزی این هلدینگ به فروش نرسیده و بخشی در حدود 300 میلیون دلار صرف نیاز‌‌ها و مصارف ارزی از جمله خرید کاتالیست، مواد اولیه، تجهیزات و... می‌شود. این موضوع موجب کاهش سهم واقعی تاپیکو در بازار ارز نسبت به ارقام مطرح شده می‌گردد.
وزن تاپیکو در بین شرکت‌های حاضر در صنایع «شیمیایی» و «فرآورده‌های نفتی» حاضر در بازار سرمایه از منظر 1- فروش 2- سود خالص و 3- ارزش سهام به ترتیب به میزان 6/2 درصد، 3/7 درصد و 7/9 درصد می‌باشد.
با عنایت به موارد مطروحه و تعیین وزن تاپیکو از منظر مهم‌‌ترین معیارهای ارزیابی و رتبه بندی شرکت‌‌ها در بین شرکت‌های حاضر در صنایع «شیمیایی» و «فرآورده‌های نفتی» بدیهی است نگارنده گزارش در مورد وزن 25 درصدی این شرکت در صنعت پتروشیمی و تلقی نمودن تاپیکو (تنها هلدینگ تخصصی شستا در حوزه پتروشیمی و نفت و گاز) به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیگران بازار ارز به صورت معنادار بیش برآورد و بزرگ‌نمایی نموده است. در بخشی از گزارش به نبود «گزارش مستند و مستدل‌» مبنی بر تزریق ارز اشاره شده است. در این خصوص لازم به ذکر است سهام این هلدینگ از تاریخ 92/4/18 تاکنون در بازار بورس اوراق بهادار تهران معامله شده و براساس ضوابط بازار سرمایه صورت‌های مالی پس از تأیید حسابرس مستقل و بازرس قانون (سازمان حسابرسی) در سامانه کدال افشای عمومی می‌گردد. لذا با مراجعه به یادداشت 39 و 40 صورت‌های مالی، کل منابع و مصارف ارزش گروه تاپیکو به صورت کاملاً شفاف قابل‌ملاحظه می‌باشد. روزنامه جوان پاسخ این جوابیه را در شماره آتی خود انعکاس خواهد داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار