کد خبر: 906503
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس با حضور معاون اول روحانی
اسحاق جهانگیری در ادامه حمایت‌های خود از دلار 4200 تومانی، روز گذشته در مجلس حاضر شد و در جلسه غیرعلنی توضیحاتی درباره آخرین وضعیت ارز داد.
 

جوان آنلاین: اسحاق جهانگیری در ادامه حمایت‌های خود از دلار 4200 تومانی، روز گذشته در مجلس حاضر شد و در جلسه غیرعلنی توضیحاتی درباره آخرین وضعیت ارز داد. به گزارش «وطن‌امروز»، دولت از چند هفته گذشته که احتمال خروج آمریکا از برجام افزایش پیدا کرد عملا برای ارز حالت فوق‌العاده در نظر گرفت و خرید و فروش ارز را بشدت محدود کرد. دولت در این مدت نتوانسته بسیاری از ابهامات طرح ضربتی ارزی خود را شفاف کند، مثلا معلوم نیست چرا دلار 4200 تومان اعلام می‌شود اما نرخ یورو بیش از 7 هزار تومان در بازار آزاد و جداول رسمی قیمت‌گذاری می‌شود. اگر نرخ یورو را 7 هزار تومان در نظر بگیریم نرخ دلار 6 هزار تومان خواهد بود اما دولت اصرار دارد که دلار 4200 تومان است و به نظر می‌رسد این نرخ‌گذاری جنبه علمی نداشته باشد. با حضور پررنگ اسحاق جهانگیری در موضوع ارز که شنیده شده به دستور روحانی بوده است، دلار 4200 تومانی به دلار جهانگیری معروف شد اما با توجه به عرضه محدود این ارز مشکلات فراوانی بر سر راه تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار گرفت. ابهامات زیاد دلار 4200 تومانی، جهانگیری را به مجلس کشاند تا در جلسه غیرعلنی، نمایندگان مجلس را از جزئیات طرح دولت با خبر کند. بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس در حاشیه نشست علنی پارلمان در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی از جلسه غیرعلنی صبح دیروز نمایندگان با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی که درباره وضعیت بازار ارز بود، پرداخت و اظهار داشت:‌ آقای جهانگیری در نشست غیرعلنی پارلمان، مبنای محاسباتی تعیین نرخ 4200 تومان برای ارز را تشریح کرد.  وی افزود: بحث بعدی درباره نیازمندی‌های ارزی کشور اعم از صادرات، واردات، نیازهای تولیدکنندگان و داروهای بیماران و ارز دانشجویی بود.  وی افزود: آقای جهانگیری و سیف در این جلسه به نمایندگان مجلس قول دادند که هیچ‌گونه نگرانی درباره تأمین ارز این گروه‌ها وجود ندارد، درباره صادرات نیز آقای لاریجانی به صورت جدی نسبت به موضوع حساسیت نشان دادند مبنی بر اینکه حتماً باید مشوق‌های صادراتی به تجار اختصاص یابد.  نعمتی تصریح کرد:‌ در نشست غیرعلنی مجلس، آقایان جلالی، پورابراهیمی و 4 نفر دیگر از نمایندگان مجلس دغدغه‌های خود را درباره وضعیت بازار ارز بیان کردند که از جمله آنها حل مشکلات تولیدکنندگان بود که آقای سیف و جهانگیری برای حل این دغدغه قول دادند.  سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس همچنین با اشاره به انتقاد نمایندگان مبنی بر ناهماهنگی در ستاد اقتصادی دولت، گفت: آقای جهانگیری قول داد هماهنگی بیشتری در این زمینه ایجاد کند، در مجموع با توجه به توضیحات معاون اول رئیس‌جمهور و همچنین رئیس کل بانک مرکزی و اظهارات نمایندگان مجلس، وفاق بین دولت و مجلس ایجاد و مقرر شد کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس و همچنین مرکز پژوهش‌های پارلمان از طرف آقای لاریجانی مأ‌مور شوند که گزارشات این جلسه و گزارشات جلساتی را که با نخبگان اقتصادی کشور می‌گذارند جمع‌بندی کرده و در اختیار معاون اول رئیس جمهور قرار دهند، همچنین مقرر شد آقای جهانگیری نیز جلساتی را با حضور نخبگان اقتصادی برگزار کند که نگرانی‌های جامعه درباره بازار ارز رفع شود.
دستور رهبری
اکبر رنجبرزاده، عضو هیات‌رئیسه مجلس به نقل از جهانگیری از دستور رهبر انقلاب به دستگاه‌ها درباره تنظیم بازار ارز خبر داد. او به تسنیم گفت: آقای جهانگیری گفت عواملی در داخل و خارج کشور مصمم هستند در بازار ارز اختلال ایجاد کنند که تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی‌های دقیق با آنها مقابله کنیم. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به برنامه‌های دولت برای مقابله با جنگ ارزی اشاره و تأکید کرد: معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد که دولت برنامه‌‌هایی برای کنترل بازار ارز پیش‌رو دارد که اجرای آنها نیازمند هماهنگی‌هایی بین همه قواست که دستور مقام معظم رهبری را در این زمینه گرفته‌ایم و پیشنهاداتی خدمت ایشان ارائه شده و ایشان هم به دستگاه‌های مربوط ابلاغ کرده‌اند تا همکاری‌های لازم را با دولت در جهت تنظیم بازار ارز و ثبات در این بازار و تأمین ارز مورد نیاز کشور در موضوع صادرات و واردات و دیگر مسائل با دولت داشته باشند.
دفاع جهانگیری از نرخ 4200 تومانی
نماینده مردم بویراحمد گفت: معاون اول رئیس‌جمهور در نشست غیرعلنی مجلس به دفاع از تعیین نرخ 4200 تومانی برای دلار پرداخت و آن را عامل ایجاد ثبات در بازار دانست. غلام‌محمد زارعی با اشاره به نشست غیرعلنی دیروز مجلس،‌ گفت: در این جلسه که با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد مشکلات اقتصادی کشور و بحث بازار ارز و افزایش قیمت‌ها در این بازار مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی افزود: در این نشست معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد تعیین نرخ 4200 تومانی برای دلار موجب ایجاد تثبیت در بازار ارز می‌شود و می‌تواند به حفظ و صیانت از اقتصاد کشور کمک کند. نماینده مردم بویراحمد در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: جهانگیری به دفاع از نرخ 4200 تومانی برای دلار پرداخت و عنوان کرد تعیین نرخ برای دلار می‌تواند مشکلاتی را که برای اقتصاد ما وجود دارد بلااثر کند.
 لزوم همفکری و رایزنی برای تعدیل التهابات بازار
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز (دیروز) درباره مسائل مربوط به ارز و همچنین موضوعات مهم اقتصادی و نحوه کمک به صادرکنندگان بحث و تبادل نظر شد. علی لاریجانی، رئیس مجلس اظهار داشت: از ساعت 9 صبح جلسه‌ای با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و ستاد اقتصادی دولت درباره وضعیت اقتصادی کشور و همچنین مسائل مربوط به ارز داشتیم. وی افزود: در این جلسه همچنین درباره موضوع مهم صادرات و نحوه کمک به این حوزه و صادرکنندگان و همچنین نیازهای کشور بحث و تبادل نظر شد. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: بحث‌های مفصلی درباره موارد ذکر شده انجام شد و در این رابطه کمیسیون اقتصادی مجلس و همچنین مرکز پژوهش‌ها و نمایندگان نظرات خود را ارائه کردند.
 حداکثر ارز خروجی همراه مسافر کاهش یافت
در همین حال بر اساس اعلام گمرک، خروج ارز، اسناد بانکی و اوراق همراه مسافر مجموعا تا سقف 5 هزار یورو از مرزهای هوایی و تا سقف 2 هزار یورو از سایر مرزها مجاز است. به گزارش تسنیم، علی معقولی، مدیرکل مرکز واردات گمرک ایران دستورالعمل جدید ارز همراه مسافر را ابلاغ کرد و به این ترتیب با توجه به نامه 11 اردیبهشت معاون ارزی بانک مرکزی درباره اصلاحیه  دستورالعمل ارز همراه مسافر  خروج ارز، اسناد بانکی و اوراق همراه مسافر، مجموعا تا سقف 5 هزار یورو از مرزهای هوایی و تا سقف 2 هزار یورو از سایر مرزها مجاز است. قبلا حداکثر ارز همراه مسافران 10 هزار یورو بود که با بخشنامه جدید به نصف کاهش یافته است.

 سیف: استعفا نکردم
ولی‌الله سیف هم دیروز در مجلس حاضر شد و توضیحاتی درباره ارز به خبرنگاران ارائه داد. رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال مبنی به اینکه آیا خبر استعفای شما از ریاست بانک مرکزی صحت داشت؟ گفت: به هیچ عنوان چنین موضوعی صحت ندارد و از این موضوع تعجب می‌کنم که چرا برخی افراد مباحث اینچنینی را مطرح می‌کنند. ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه ارزی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برقراری ارتباط با بانک‌های مرکزی اروپایی و ارتباط با بانک‌های بزرگ اروپایی برای بانک مرکزی و نظام بانکی کشور از بحث‌های اساسی است که در مذاکره با 5 کشور دنبال می‌کنیم. سیف ادامه داد: درباره نیازهای متفرقه‌ای که وجود دارد 33 مورد شناسایی شده و کمیته فعالی در بانک مرکزی با حضور دستگاه‌های دیگر تشکیل شده و هر نوع نیازی که به عنوان نیاز واقعی و منطقی شناسایی شود تامین ارز خواهد شد. وی با بیان اینکه تعادل لازم را در منابع و مصارف ارزی کشور داریم و از این بابت جای نگرانی نیست، گفت: صحبت‌هایی درباره دلار 6 هزار و 800 و 7 هزار تومانی شنیده می‌شود اما حجم بسیار کوچکی است که در پستوها مبادله می‌شود.

 

منبع‌: وطن امروز

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار