نقطه شروع اين ماجرا به زماني برميگردد كه فرجيدانا، وزير علوم وقت براي اين دو دانشگاه يك سرپرست مشترك تعيين كرد. با بركناري فرجي دانا اين مسئله هم از دستور كار وزارت علوم خارج شد. فرهادي نيز كه به عنوان دومين وزير علوم دولت يازدهم بر اين سمت تكيه زده بود، شهريورماه 94 با انتصاب اخباري به عنوان رئيس دانشگاه علمي كاربردي، به ظاهر حكم به مختومه شدن مسئله ادغام داد اما اين نقطه پايان ماجرا نبود.
ادغام بدان معنا نيست!
كمتر از يكسال بعد، بركناري اخباري از اتفاقهاي تازهاي پرده برداشت. رسانهها نيز با گمانهزني پيرامون اين موضوع عدم همراهي اخباري با سياستهاي وزارت علوم در رابطه با ادغام را پررنگترين دليل اين بركناري عنوان نمودند. پس از آن با بيراهه خواندن طرح ادغام اين دو دانشگاه از سوي اخباري اين گمانهها به يقين نزديك شد. البته اين بركناري نيز بيحاشيه نبود. اخباري به ديوان عدالت اداري شكايت كرد و دستور توقف فرايند انتخاب رئيس جديد را گرفت كه البته مسئولان وزارت علوم آن را به نحوي متفاوت تفسير كرده و نسبت به آن توجه چنداني نداشتند. فرهادي اولين فردي بود كه در سخنان خود كمي صراحت لهجه به خرج داد و فارغ از مخفي كاريهاي معاونان خود، تلويحاً به اين ادغام اشاره كرد. فرهادي در مصاحبهاي تصريح كرد ادغام بدان معنا در دستور كار نيست ولي ممكن است چتر واحدي بالاي سر اين دو دانشگاه قرار گيرد تا در دو حوزه متفاوت فعاليت كنند. اظهارات فرهادي از تفاهمهاي پشت پرده حوزه رياستي وزارت علوم پيرامون اين دو دانشگاه حكايت داشت كه به دور از فضاي رسانهاي در حال پيگيري بود.
سخنان فرهادي موجب شد تا معاونانش نيز كمي تعارف را كنار بگذارند و شفافتر به اين موضوع بپردازند.
دانشگاهها را به هم نزديك ميكنيم
در نهايت وزيرعلوم، دهم ارديبهشت در حاشيه اجلاس سراسري رؤساي دانشكده و آموزشكدههاي سراسر كشور دانشگاه فني و حرفهاي در دانشكده فني شهيد رجايي در جمع خبرنگاران در پاسخ به ادغام دانشگاه فني و حرفهاي و دانشگاه جامع علمي كاربردي گفت: در شرايط فعلي اين دو دانشگاه به عنوان دو دانشگاه مستقل فعاليت خود را ادامه ميدهند اما دانشگاه جامع متكي به نهادهاي بخش خصوصي است و هر دو دانشگاههايي فعال در زمينه اشتغال هستند، لذا تلاش ميكنيم اين دو دانشگاه را به هم نزديك كنيم ولي فعلاً برنامهاي براي ادغام اين دو دانشگاه وجود ندارد.
منصور غلامي درباره تعطيلي برخي از واحدهاي دانشگاه جامع توضيح داد: مراكز جامع علمي كاربردي حذف نميشوند بلكه سازماندهي خوبي براي اين مراكز انجام ميشود؛ چراكه برخي از اين مراكز از مهارت آموزي خارج شده و حتي در سطح دكتري پذيرش دانشجو داشتند كه اين فعاليت در قالب برنامههاي اين دانشگاه نبوده است. در دانشگاه جامع هم مباحث علمي، فني و فناوريهاي جديد به افرادي كه شاغل هستند آموزش داده ميشود اما اين اطمينان وجود دارد كه هيچ واحدي كه شرايط لازم را داشته باشد و براساس دستورات عمل كند حذف نميشود. وي ادامه داد: تلاش ما اين است كه دو دانشگاه فني و حرفهاي و علمي كاربردي را از نظر اهداف و امور اجرايي به يكديگر نزديكتر كنيم تا از امكانات و ظرفيتهاي يكديگر استفاده كنند و اثرگذاري بيشتري داشته باشند. وزير علوم يادآورشد: اگر در برنامهريزيها و سياستگذاريهاي خود به اين نتيجه برسيم كه از نظر كارشناسي به طور كامل يا بخشهايي از اين دو دانشگاه فني و حرفهاي و علمي كاربردي به يكديگر بيشتر نزديك هستند، براي ادغام آنها اقدام خواهيم كرد.
آسيبهايي كه بايد در نظر گرفت
وزير علوم افزود: ما در دانشگاه علمي كاربردي بايد به مباحث علمي، فني و فناوريهاي جديد وارد شويم و اين مأموريت را بايد به كساني كه در صحنه عمل و در محيطهاي كار فعاليت ميكنند، انتقال دهيم. در واقع هدف از تأسيس اين دانشگاه اين نيست كه دانشآموزان را از دبيرستان جذب كند و فقط بدون توجه به اشتغال آنها اين افراد را مورد آموزش قرار دهد.
درهرصورت به عقيده برخي كارشناسان با توجه به ماهيت متفاوت تأسيس دو دانشگاه مورد نظر، عملكرد آنها و روند متفاوت جذب دانشجو در آنها، اين ادغام اشتباه و غيرمنطقي است و در آينده باعث خسارتهاي قابلتوجهي ميشود. فارغ از نظرات كارشناسي موجود مبني بر اشتباه بودن اين ادغام و آسيبهاي آن، اوضاع به وجود آمده و نابسامانيهاي طولانيمدت در اين دو دانشگاه، چرا وزارت علوم در زمينه آينده اين دو دانشگاه هنوز با قاطعيت صحبت نميكند و تلاش براي ادغام اين دانشگاهها در سكوت رسانهاي انجام ميشود؟