کد خبر: 904510
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵

بومي‌سازي كاتاليست مانع خروج يك ميليارد دلار ارز از كشور شد

مديرعامل شركت طراحي مهندسي و تأمين قطعات و مواد شيميايي صنايع پتروشيمي (اسپك) با بيان اينكه اكنون 90درصد از كاتاليست‌هاي مورد استفاده در توليد بنزين
يورو 4 و 5 بومي‌سازي شده است، گفت: با بومي‌سازي كاتاليست‌ها از خروج يك ميليارد دلار ارز از كشور جلوگيري مي‌شود.
جليل سبحاني در نشست خبري با تشريح دستاوردهاي صنعت نفت ايران اظهار داشت: اكنون در مجموع «كاتاليست» و «ابزار دقيق» به 80درصد توان ساخت داخل رسيده‌ايم، اما متأسفانه تنها 30درصد اين ظرفيت استفاده مي‌شود. مديرعامل شركت طراحي مهندسي، تأمين قطعات و مواد شيميايي صنايع پتروشيمي (اسپك) با اشاره به انحصار توليد شماري از كاتاليست‌هاي پالايشي به امريكا ادامه داد: يك كاتاليست در انحصار شركت يو. او. پي امريكا بود كه به علت تحريم و فروش نرفتن آن، در پالايشگاه‌هاي كشور با مشكل مواجه شده بود، اما در نهايت ما توانستيم آن را در داخل كشور توليد كنيم.

نرخ خريد تضميني محصولات كشاورزي با ۷ماه تأخير ابلاغ شد

سرانجام دولت بعد از هفت ماه تأخير، نرخ خريد تضميني محصولات كشاورزي را ابلاغ كرد و همانگونه كه رئيس سازمان برنامه پيشتر گفته بود، نرخ خريد تضميني گندم همان هزار و 300تومان سال گذشته باقي ماند.
نرخ خريد بايد در آغاز سال زراعي اعلام مي‌شد، اما دولت با نقض قانون خريد تضميني، نرخ خريد اين محصولات را هفت ماه ديرتر از موعد قانوني آن اعلام كرده است. بر همين اساس چندي قبل محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور اعلام كرد: دولت فعلاً توان پرداخت بيش از هزار و 300تومان را براي گندم ندارد. با اين حال برخي كارشناسان و مسئولان اظهار اميدواري كردند و با توجه به اينكه وزارت جهاد كشاورزي مخالف اين قيمت است، نرخ گندم در اعلام رسمي قيمت‌ها تغيير كند، اما در ليست اعلام شده از سوي دولت نرخ گندم همان هزار و 300 تومان سال گذشته است.

بازنشستگي ۱۲مدير دولتي با پاداش نجومي بالاي ۶۰۰ميليون در سال ۹۶

بعد از مصوبه مجلس شوراي اسلامي در بودجه ۹۷ درخصوص تعيين سقف پاداش پايان خدمت، حدود ۱۲نفر از مديران ارشد از دو وزارتخانه‌ و يك نهاد ارشد دولتي در پايان سال ۹۶ با حقوق بالاي ۶۰۰ميليون تومان بازنشست شدند.
اين در حالي است كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بهمن سال 96 در قالب بودجه سنواتي مصوب كردند، سقف پاداش پايان خدمت در دستگاه‌هاي اجرايي هفت برابر حداقل حقوق مي‌باشد، به اين ترتيب هر مدير يا كارمندي كه در سال 97 بازنشست شود نمي‌تواند پاداش پايان خدمت بيش از 260ميليون تومان دريافت كنند. به گزارش «تسنيم» همچنين تعدادي از مديران در دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هاي ديگر نيز با حقوق‌هاي بالاي 300ميليون و كمتر از 600ميليون در پايان سال 96 بازنشست شده‌اند. براساس اطلاعات موجود و اعلام برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تعدادي از اين بازنشست‌شده‌ها بعد از شروع سال 97 مجدداً به‌صورت قراردادي در دستگاه‌هاي اجرايي مشغول به كار شده‌اند.

افزايش ۷ درصدي قيمت آب و برق از اول ارديبهشت

با مصوبه دولت، تعرفه مصرف آب و برق از ابتداي ارديبهشت ۷درصدي افزايش يافت.
به گزارش «جوان»، هيئت‌وزيران در جلسه پنجم ارديبهشت 1397 به پيشنهاد وزارت نيرو و به استناد مواد (1) و (3) قانون هدفمندكردن يارانه‌ها - مصوب 1388- به وزارت نيرو اجازه داد تا متوسط تعرفه‌هاي برق را از ابتداي ارديبهشت امسال بدون تغيير ساختار تعرفه‌ها به ميزان 7 درصد افزايش دهد. براساس اين مصوبه، مبلغ ثابت ماهانه يا آبونمان برق كه براي جبران بخشي از هزينه‌هاي توزيع برق اخذ مي‌شود، براي همه مشتركان با قدرت 30كيلووات و بيشتر 99هزار ريال در ماه و تمامي مشتركان با قدرت كمتر از 30كيلووات 11هزار ريال در ماه است.
هيئت‌وزيران همچنين تصويب كرد، نرخ تعرفه آب از ابتداي ارديبهشت بدون تغيير ساختار تعرفه‌ها به ميزان 7درصد افزايش يابد، همچنين به منظور جبران بخشي از هزينه‌هاي تأمين، توزيع آب، جمع‌آوري و دفع فاضلاب، مبلغ ثابت ماهانه يا آبونمان آب و فاضلاب براي كاربري‌هاي مختلف، 10هزار ريال در ماه به ازاي هر واحد تعيين شد. براساس اين مصوبه، تعرفه «آب آزاد و بنايي» شهري و روستايي، معادل نرخ بالاترين طبقه مصرف مصوب در بخش خانگي تعيين مي‌شود.

تجارت ترجيحي با تركيه به ضرر صنعت نساجي

رئيس اتاق ايران و چين گفت: وقتي تعرفه ترجيحي پارچه و لباس براي تركيه گذاشتيم، نمي‌توانيم كالاي خودمان را بفروشيم چون قيمت تمام شده پارچه ما گران‌تر است، در اين صورت كارخانه‌هاي كوچك و متوسط توليد پارچه ضرر مي‌كنند.
اسدالله عسگر اولادي رئيس اتاق ايران و چين در مصاحبه با راديو گفت: بايد دولت در اين قسمت تجديدنظر كند، براي اينكه بتوانيم گاز و نفت خود را به تركيه بفروشيم، در مقابلش تعرفه ترجيحي براي همه اقلام كالاهاي مصرفي گذاشته‌ايم از جمله پارچه.
وي افزود: اين تعرفه فقط به نفع منافع عده خاصي است كه در كار واردات هستند و به دولت مي‌گوييم كه جلوي اين منافع را از بن ببندد و منافع فردي و جانبي را در نظر نگيريم.

بخشودگي جرايم بيمه‌اي كارفرمايان براي حمايت از توليد ملي

مديرعامل تأمين اجتماعي گفت: در سال جاري براي كمك به رونق اقتصادي و حمايت از كالاي ايراني قانون بخشودگي جرايم بيمه‌اي كارفرمايان به اجرا در مي‌آيد.
سيدتقي نوربخش در جمع كارگران نمونه كشوري اظهار داشت: كارگاه‌هاي توليدي در صورت جذب نيروي جديد زير 34سال و داراي مدرك تحصيلي كارشناسي و بالاتر با لحاظ شرايط قانوني معيني از معافيت حق بيمه سهم كارفرما برخوردار خواهند بود.
وي گفت: سازمان تأمين اجتماعي افتخار دارد 14ميليون نفر از جمعيت كشور را كه عموماً از جامعه شريف كارگران هستند، تحت پوشش قرار دهد. مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي گفت: در سال 96 حدود 74هزار ميليارد تومان براي خدمت‌رساني به جامعه تحت پوشش اين سازمان هزينه شده است كه 52هزار ميليارد تومان از اين مبلغ براي پرداخت مستمري بازنشستگان اختصاص يافته است. مبلغ پرداختي بابت مستمري بازنشستگان تأمين اجتماعي در سال 92 به حدود22هزار ميليارد تومان مي‌‌رسد كه اين مبلغ در سال جاري نسبت به آن سال رشد 120درصدي را نشان مي‌دهد. در اين سال‌ها مستمري بازنشستگان تأمين اجتماعي 110درصد رشد داشته و افزايش مستمري‌ها در همه سال‌ها بيشتر از نرخ تورم بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار