کد خبر: 903766
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
با كاهش نرخ سود تسهيلات از 5/9 به ۸ درصد
کاهش 7 تا 12میلیون تومانی سود تسهیلات 80 میلیونی مسکن...
هادی غلامحسینی

در حالي كه مقام‌هاي وزارت راه‌و‌شهرسازي از افزايش وام خريد مسكن خبر داده بودند، گويا شوراي پول و اعتبار با اين موضوع موافقت نكرده اما با تصميم شوراي پول و اعتبار نرخ سود تسهيلات صندوق پس‌انداز مسكن يكم، مبلغ اقساط ماهانه و مجموع سود پرداختي كاهش خواهد يافت.
به گزارش «جوان»، بازار مسكن در شرايطي وارد ششمين سال ركود خود شده است که افزايش تسهيلات خريد مسكن از محدوده 25ميليون تومان به مرز 100ميليون تومان در دولت يازدهم نتوانسته بازار را از ركود خارج كند و اتفاقاً كارشناسان براين باورند كه اگر دولت در بازار مسكن مداخله نكند، اين بازار با تخليه حباب قيمتي مسكن به تعادل خواهد رسيد. در همين راستا گويا اين بار شوراي پول و اعتبار به درخواست دولت براي افزايش ميزان تسهيلات خريد مسكن روي خوشي نشان نداده اما با كاهش نرخ سود تسهيلات صندوق پس‌انداز يكم، موافقت كرده است.
براساس تصميم شوراي پول و اعتبار نرخ سود تسهيلات صندوق پس‌انداز مسكن يكم، در مناطق شهري با 1/5واحد كاهش از 9/5درصد به 8درصد و در بافت فرسوده از 8 به ۶درصد رسيد كه با اين تصميم مبلغ سود پرداختي ماهانه و همچنين كل مبلغ سود پرداختي در پايان ۱۲سال دستخوش تغيير خواهد شد.
بر اين اساس ميزان اقساط تسهيلات پرداختي در مناطق شهري با نرخ سود 8درصد ماهانه ۶۷هزار تومان نسبت به قبل كم مي‌شود. در واقع رقم ماهانه اقساط براي پرداخت تسهيلات ۸۰ميليوني از ۹۳۳هزار تومان به حدود ۸۶۶هزار تومان مي‌رسد. با اين حساب ميزان سود پرداختي در مجموع نيز كاهش خواهد يافت و تفاوت سود پرداختي در پايان دوره حدود ۱۰ميليون تومان خواهد بود.
درخصوص زوجين نيز تا پيش از اين متقاضيان وام مسكن صندوق يكم در تهران براي وام ۱۶۰ميليون توماني ماهانه يك‌ميليون و ۸۶۰هزار تومان اقساط مي‌پرداختند كه با سود ۸درصد، اقساط جديد يك‌ميليون و ۷۳۰هزار تومان خواهد بود كه حدود ۱۳۰هزار تومان كاهش مي‌يابد. جمع مبلغ سود وام مسكن زوجين نيز در پايان دوره با نرخ 9/5درصد حدود ۱۱۰ميليون تومان خواهد بود كه با كاهش نرخ به 8درصد در بازپرداخت ۱۲ساله ساده سود تسهيلات به كمتر از ۹۰ميليون تومان كاهش مي‌يابد.
اقساط تسهيلات در بافت فرسوده نيز براي وام انفرادي ۸۰ميليون توماني تا ۷۸۰هزار تومان در ماه تنزل مي‌يابد و مجموع سود پرداختي با نرخ سود جديد نيز در مقايسه با نرخ سود قبلي حدود ۱۲ميليون تومان كمتر خواهد شد. اقساط ماهانه وام ۱۶۰ميليون توماني زوجين در بافت فرسوده نيز يك‌ميليون و ۵۶۰هزار تومان خواهد شد كه مقايسه اين رقم با اقساط وام نرخ ۸درصد حاكي از كاهش حدود ۱۷۰هزار توماني قسط ماهانه است. همچنين كل سود اين تسهيلات با نرخ ۶درصد با بازپرداخت ۱۲ساله به شيوه ساده ۶۴ميليون و ۸۰۰هزار تومان است كه در مقايسه با وام ۸درصدي حدود ۲۶ميليون تومان كاهش مي‌يابد.

ابلاغ مصوبه كاهش نرخ سود وام مسكن به بانك‌ها تا پايان ارديبهشت‌

در اين بين، معاون وزير راه‌و‌شهرسازي از ابلاغ مصوبه كاهش نرخ سود وام مسكن به بانك‌ها تا پايان ارديبهشت‌ امسال خبر داد.
هوشنگ عشايري گفت: در سي و نهمين جلسه از ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار كه با حضور شخص رئيس‌جمهور برگزار شد با پيشنهاد وزارت راه‌و‌شهرسازي براي تقليل سود بانكي تسهيلات خريد مسكن در بافت فرسوده موافقت و قرار بر اين شد تا در شوراي عالي پول و اعتبار مطرح شود. وي افزود: با توجه به آنكه پس از نوروز 97 هنوز مصوبه اين مورد از سوي شوراي عالي ابلاغ نشده بود، نامه‌اي با امضاي جناب آقاي آخوندي به رئيس‌جمهور ارسال و خواستار پيگيري اين مسئله شديم. در اين راستا رئيس‌جمهور نيز به بانك مركزي ابلاغ كردند تا مسئله موردنظر را در دستور كار شوراي عالي پول و اعتبار قرار داده و مشكلات آن برطرف شود.
وي با بيان اينكه موافقت اين شورا براي كاهش نرخ سود تسهيلات در بافت فرسوده اعلام شده ولي به صورت رسمي به بانك‌ها ابلاغ نشده است، تصريح كرد: با توجه به مذاكرات انجام گرفته، ابلاغيه رسمي اين دستور تا پايان ارديبهشت‌ به بانك‌ها ارسال و به محض اين اتفاق اجرايي خواهد شد. وي بيان كرد: به دنبال چگونگي اجراي مدل عرضه در مناطق ناكارآمد هستيم تا ببينيم به جز خريداران مي‌توانيم شرايط استفاده سازندگان از صندوق پس‌انداز يكم را فراهم كنيم يا خير.

تأثير منفي گزینه وام بانكي در قيمت مسكن

هر كالايي بهاي مشخصي دارد، اما وقتي تسهيلات بانكي براي خريد كالايي تعريف شود، قيمت كالا تغيير مي‌كند زيرا علاوه بر قيمت كالا، قيمت وام بانكي نيز مطرح است. از ابتداي دولت يازدهم تاكنون وام خريد مسكن از محدوده ٢٥ميليون تومان به مرز ١٠٠ميليون تومان براي هر فرد رسيده است. اگرچه افزايش تسهيلات خريد مسكن به بهانه تقويت قدرت خريد مردم و خروج مسكن از ركود انجام گرفته است، اما عملاً مسكن در شش سال گذشته در ركود بوده است. اين در حالي است كه به نطر مي‌رسد، آپشن وام مسكن مانع از كاهش قيمت مسكن و تخليه حباب قيمتي مسكن شده است. با درآمد يك تا ٢ميليون تومان در ماه بسياري از نيروي كار و نان‌آور ٢٤ميليون خانوار قيمت‌هاي كنوني مسكن بسيار گران به شمار مي‌آيد.
از همين رو است كه عمده معاملات مسكن حول واحدهاي كوچك و ارزان مي‌چرخد، بدين ترتيب رشد وام مسكن عملاً آپشني بوده كه در جهت حفظ يا افزايش قيمت مسكن عمل كرده است در اين ميان كاهش نرخ سود تسهيلات مسكن مي‌تواند روند خريد مسكن توسط متقاضيان مصرفي را تسريع كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار