کد خبر: 903422
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان آذربایجان‌شرقی:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان آذربایجان‌شرقی بر استفاده از ظرفیت حقوق شهروندی در رفع مشکل دریاچه ارومیه تاکید کرد.

داوود بهبودی  در همایش حقوق شهروندی در نظام اداری اظهار کرد: از زمان فرآیند ابلاغ حقوق شهروندی در سال ۹۵ توسط رئیس جمهور، قدم اول برداشته شد و آغاز رسمی آن انجام گرفت و بعد از آن ابلاغ  رسمی عزم و اراده در توسعه مسیر صورت گرفت.

وی افزود: طبیعی است چنین موضوع مهمی مانند حقوق شهروندی بعضاً با چالش‌هایی در اقتصاد، سیاست و فرهنگ و اجتماع داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خاطرنشان کرد: لازمه نهادینه‌سازی چنین برنامه‌ای یک طرح مدون است که البته تهیه آن سنگین و اجرای آن سنگین‌تر است.

وی افزود: با توجه به اینکه تمام پهنه کشور و افرادی که دل در گرو رشد و توسعه کشور دارند اعم از محافل دانشگاهی و دانشجویی و دوستداران حقوق شهروندی این پروسه را با جان و دل انجام می‌دهند و ما نیز این شاخصه را بیش از پیش تقویت می‌کنیم.

بهبودی با اشاره به اینکه از  طریق حقوق شهروندی لازمه نیل به جریان توسعه میسر خواهد شد، یادآور شد: حقوق شهروندی می‌تواند امیدآفرینی، نشاط و سرمایه اجتماعی را به جامعه تزریق کند.

وی با تاکید به اینکه استان آذربایجان‌شرقی جزو استان‌هایی است که پیام حقوق شهروندی را خوب دریافت کرده و همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مدنی برای اجرای حقوق شهروندی اقدامات لازم را انجام می‌دهند، تصریح کرد: از جمله اقدامات انجام گرفته برای تحقق حقوق شهروندی در استان تشکیل و ایجاد فضای عرصه آموزشی برای رابطین و شکل‌گیری بانک اطلاعاتی آنها، تهیه تعداد متعدد جزوه آموزشی و تالیف هشت عنوان کتاب است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ادامه داد: برگزاری ۸۱ دوره آموزشی در ۷۴ دستگاه اجرایی، برپایی برنامه و کارگاه برای بالغ بر ۲۶۵ هزار نفر ساعت کلاس و دوره برای شهروندان از دیگر برنامه‌های استان برای تحقق حقوق شهروندی است.

وی خاطرنشان کرد: البته در جلسات متعددی با دستگاه‌های اجرایی جهت نهادینه‌سازی، کارهای زیادی انجام شده است به طوریکه برای استقرار برنامه عملیاتی، توانستیم سیستم خودارزیابی در فرمانداری و سازمان‌ها مورد نظر انجام گیرد همچنین در تمام دستگاه‌ها منشور حقوق شهروندی تهیه شده است‌. 

بهبودی اضافه کرد: میز خدمت در ۵۷ دستگاه استان ایجاد شده و در کنار این کارها اعتبارات متمرکزی برای مناسب‌سازی فضای اداری خاص برای معلولان انجام گرفته است. 

وی ایجاد بخش‌های ملاقات عمومی و تسهیل امور در خصوص اجرای حقوق شهروندی در استان را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: علاوه بر برنامه‌هایی اجرایی  برنامه‌های تولیدی به مدت ۱۰ ساعت از رسانه ملی با عنوان حقوق شهروندی تهیه و تولید شده است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برنامه‌هایی توسط آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها را از جمله دیگر برنامه‌ها برای تحقق حقوق شهروندی در جامعه دانست و ابراز کرد: در عرصه نشریات هشت عنوان کتاب ترجمه شده و البته نشریه‌های زیادی برای حقوق شهروندی بین والدین با فرزندان در حال طراحی است. 

وی اذعان داشت: اگر حجم کارهای انجام شده را سازماندهی کنیم کفه سنگینی در انجام کارها برای تحقق این حقوق در جامعه خواهیم دید به طوریکه ما فقط یک سال به صورت موثر فرصت انجام کارهایی برای تحقق حقوق شهروندی در جامعه داشتیم.

بهبودی با تاکید به اینکه اگر بخواهیم به حقوق شهروندی توجه کنیم یکی از شاخص‌های قابل توجه که توسعه و چالش‌هایی برای شکوفایی اقتصادی محسوب می‌شود «بهبود فضای کسب و کار» است، افزود: باید این شاخص توسعه توسط نهادهای غیر دولتی به صورت ساده‌تر استفاده شود و برای تحقق آن نباید از ظرفیت فضای دانشگاه و دانش‌آموزی و تشکل‌های مدنی غافل شد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در جامعه هتک حرمت، تعارض و خشونت دیده می‌شود، توضیح داد: باید این مشکلات و آسیب‌ها با ایجاد حساسیت و چالش‌ها مدیریت شده تا با این اداره صحیح، اصلاح موانع انجام گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان متذکر شد: حتی در حل موضوعات و مشکلات در زمینه محیط زیست و دریاچه ارومیه می‌توان از ظرفیت حقوق شهروندی بهره برد. 

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در قالب تفاهم‌نامه و پروژه باید برنامه‌های عملیاتی از طرف دولت با همکاری استان انجام گیرد تا بیش از سال گذشته و حتی بهتر پیش رفت، چراکه ما نیاز به استفاده از ظرفیت دولتمردان داریم. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر