کد خبر: 903359
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹

اولين رصدخانه سيار در كشور توسط يك محقق و علاقه‌مند به نجوم با هدف ترويج اين علم و فراهم آوردن امكان رصد در مناطق مختلف كشور طراحي و ساخته شده است.
اولين رصدخانه سيار كشور با همكاري انجمن نجوم و سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح و به همت كاظم مهرابي منجم طي مدت يكسال و نيم ساخته و همزمان با برنامه‌هاي هفته جهاني نجوم (از 31 فروردين تا 7 ارديبهشت) رونمايي شده است.
مهرابي در اين خصوص گفت: رصدخانه‌هاي ثابت در مناطق مرتفع و براي جلوگيري از آلودگي‌هاي نوري معمولاً دور از شهرها ساخته مي‌شوند، همين امر باعث مي‌شود بسياري از علاقه‌مندان و دانش‌آموزان در مناطق محروم نتوانند به رصدخانه‌ها دسترسي داشته باشند.
مجري طرح رصدخانه سيار افزود: بنابراين گسترش ديد آسمان براي رصد پديده‌هاي مختلف در تمام نقاط كشور از جمله رويت هلال ماه و تهيه گزارش كامل علمي از اين رويدادها براي ارتقاي همكاري‌هاي بين‌المللي و افزايش توان رصدي محققان يكي از اهداف ما در ساخت اين رصدخانه بوده است. وي اضافه كرد: ترويج علم و بردن رصدخانه به‌عنوان ابزار آشنايي با آسمان به ميان مردم و علاقه‌مندان هدف ديگر از اين امر به شمار مي‌آيد.
مهرابي با اشاره به مراحل ساخت اين رصدخانه گفت: رصدخانه داخل يك خودروي ايراني طراحي شده و براي جلوگيري از لرزش‌ها هنگام حركت و آسيب نرسيدن به تجهيزات رصدي داخل خودرو لرزشگير داخل آن تعبيه شده است.
مهرابي در مورد ابزار رصدي گفت: اين رصدخانه به يك تلسكوپ 16اينچي (قطر آينه اصلي تلسكوپ) مجهز است؛ همچنين امكان رصد خورشيد را نيز در طول روز فراهم مي‌آورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار