کد خبر: 903207
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
وزیر خارجه ایران تأکید كرده كه اروپاییان به جای پیگیری زیاده‌خواهی‌های امریکا، كاری كنند كه ایالات متحده به تعهدات خود در برجام پایبند بماند.

به گزارش «جوان»، شبكه سی‌بی‌اس متن كامل گفت‌وگوی محمدجواد ظریف را منتشر كرد كه جزئیات بیشتری از ‌این گفت‌وگو در آن آمده است. ظریف گفته كه در صورت خروج امریکا از توافق هسته‌ای‌، ایران در این توافق نخواهد ماند زیرا به گفته او «اگر منافع این توافق برای ایران شروع به كاهش یافتن بكند، دیگر هیچ دلیلی ندارد كه ایران در توافق بماند.» ‌او گفته است:‌« برای ما داشتن یك توافق یك طرفه قابل قبول نیست.» دیروز «باربارا اسلاوین‌» خبرنگار وبگاه «المانیتور‌» نیز در توئیتر خود نوشت‌: «ظریف به جمعی از خبرنگاران گفت که در صورت خارج شدن امریکا از برجام حتی اگر دیگر شرکا باقی بمانند، بسیار غیرمحتمل است که ایران در آن باقی بماند». وزیر خارجه ایران همچنین تأکید کرده كه در صورتی که ترامپ تصمیم به بازگرداندن تحریم‌‌‌‌ها بگیرد، ایران آماده اقدام است. وی گفت: «بدیهی است بقیه دنیا نمی‌توانند از ما بخواهند به صورت یکجانبه و یک‌سویه توافقی را اجرا کنیم که نقض شده است.»

اگر اروپا می‌خواهد كاری كند

ظریف در بخش دیگری از گفت‌وگو با سی‌بی‌اس گفته كه ترامپ این را به صراحت گفته كه تلاش خواهد كرد شركای اقتصادی ما را از تعامل با ایران بازدارد و «این نقض صریح توافق است. »‌وزیر خارجه ایران درباره تلاش متحدان اروپایی امریکا برای رفع نگرانی ترامپ از طریق مذاکرات در رسیدن به توافق گفته که ایران چنین توافقی را قبول نخواهد کرد. او می‌گوید: «به نظر من اگر اعضای اروپایی توافق هسته‌ای یعنی سه كشور اروپایی می‌خواهند كاری كنند، آنها باید توافق را پایدار كنند و به منظور پایدار كردن توافق، نباید زیاده‌خواهی‌های ایالات متحده را پیگیری كنند بلكه باید امریکا را به تعهداتی كه در برجام داده، متعهد كنند.» ‌او با اشاره به تلاش رهبران اروپایی برای متقاعد كردن ترامپ به حفظ برجام كه در سفر این هفته مركل و ماكرون انجام خواهد شد، گفته است:« حفظ این توافق از مسیر پایبند كردن امریکا می‌گذرد در غیر این صورت، نشانه‌ای برای جامعه بین‌المللی خواهد بود كه شما نمی‌توانید با امریکا به توافقی برسید و آن را قبول كنید و انتظار رعایت آن (از طرف امریکا ) را داشته باشید. در بخشی از این گفت‌وگو، از مواضع پیشین پمپئو درباره لزوم حمله به ایران و حمایت او از «تغییر رژیم» در ایران از ظریف سؤال شد. بر اساس گزارش فارس وزیر خارجه ایران گفت: «به نظر من، امریکا هرگز ایده تغییر رژیم در ایران را ر‌‌‌ها نکرده است و حالا آنها با صراحت بیشتر دارند این موضوع را اعلام می‌کنند اما موضوع آن است که آنها به دیکتاتور‌‌‌هایی در منطقه ما عادت کرده‌اند که به حمایت آنها متکی بوده‌اند.» ‌وی می‌افزاید:‌«همانطور که رئیس‌جمهور ترامپ اخیراً گفت که آنها بدون حمایت امریکا بیش از دو هفته دوام نخواهند آورد و این نوع رژیمی است که آنها بدان خو و عادت کرده‌اند. برای آنها(امریکایی‌ها) این موضوع که در 40 سال اخیر قادر به تأثیرگذاری بر تصمیم مردم ایران نبوده‌اند، چیز بسیار جدیدی است.» ‌او درباره تغییر رژیم در ایران گفته است:‌« این یک توهم است حالا این موضوع تأسف‌برانگیز خواهد بود اگر کسی در کاخ سفیدچنین توهمی را به عنوان یک گزینه احتمالی بررسی کند. از نظر من، این موضوع برای امریکا خطرناک، هدر دادن وقت و هزینه خواهد بود.» خبرنگار از ظریف درباره رئیس‌جمهور امریکا كه گفته خواهان بازگرداندن نظامیان امریکایی از سوریه به خانه است، پرسیده:‌« نظر شما در این باره چیست؟»
وزیر خارجه ایران می‌گوید: «از نظر من، از همان ابتدا حضور نظامیان رئیس‌جمهور امریکا در سوریه، غیرقانونی، مغایر با همه قوانین بین‌‎المللی بوده و هیچ اساس و پایه قانونی نداشته است و حضور آنها ثبات‌زدا بوده است. سیاست امریکا در سوریه به ویژه در چند ماه اخیر، کوته‌نظرانه بوده و سبب تشدید تنش‌های قومی در سوریه بوده است و به واکنش‌های منطقه‌ای منجر شده که واکنش‌‌‌‌هایی خطرناک هستند. به نظر من هر چه زودتر آنها به حضور نظامیان خود پایان دهند، برای منطقه و حتی برای خود امریکا بهتر است». خبرنگار امریکایی سؤال کرد: «آیا ایران درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه ساکت خواهد بود؟»وزیر خارجه ایران جواب داد: «نه ما سکوت نمی‌کنیم و سکوت نخواهیم کرد اما امریکا نمی‌تواند بگوید که آنها در این باره خط قرمز دارند.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
0
0
اگر هجنان تیم امور خارجه مفلوک ما با ریاست ظریف ساده لوح و دیگران مانند عراقجی و قاسمی . ... باشد فاتحه ایران خانده شده است. ایکاش امور خارجه ما این جند جمله انگلیسی که ظریف بلد است را نداشت ولی در عوض ان شعور سیاسی و روابط بین الملل را بلد میبود. بیشتر این بدبختی های کنونی و التماس کردن امریکا و اروبا بواسطه همین افراد نادان سیاسی فعلی وزارت امور خارجه مان هستند. حتی اینها مفهوم نوشتاری جملات انگلیسی را نمیفهمند والا نباید قطعنامه اینهمه راه درو داشته باشد و به راحتی بتوانند ان را نادیده بگیرند. البته از دولت روحانی بهتر از این امور خارجه انتظاری نبود و نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار