کد خبر: 903192
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
جشنواره جهاني فجر ميزبان فيلمساز معتقد به تئوري توطئه
اليور استون به عنوان فيلمساز معتقد به تئوري توطئه كه به تنهايي توانسته تا حدودي در اين دوره از جشنواره جهاني فجر اين رويداد هنري ايران را از انزوا و سردي خارج كند، امروز قرار است در كاخ جشنواره جهاني فجر حاضر شود.
جواد محرمي

جشنواره جهاني فجر كه همواره و در 40 سال گذشته از جريان‌سازي و تأثيرگذاري بر سينما چه در ايران و چه در جهان بي‌نصيب بوده و در همين دوره نيز با سردي و كسالت در حال برگزاري است به مدد دعوت از اليور استون فيلمساز سينماي مستقل امريكا توانسته تا حدودي در رسانه‌ها خبرساز شود. اليور استون فيلمساز مطرح امريكايي كه طبق گفته رضا ميركريمي دبير جشنواره جهاني فجر جمعه شب وارد ايران شده و به اصفهان سفر كرده است، امروز به كاخ جشنواره مي‌آيد تا پس از آن طبق برنامه اعلام شده چهارشنبه، پنجم ارديبهشت ماه نشست خبري داشته باشد. جشنواره جهاني فيلم فجر در اين دوره نيز به دليل ضعف نگاه و جهان‌بيني متناسب با نام اين رويداد هرگز در انتخاب آثاري كه ضدجريان يا مستقل قلمداد مي‌شوند موفق عمل نكرده است. دليل اين مسئله البته اين است كه ذهنيت مديران و دبير جشنواره اساساً سينما و فيلمساز مستقل در عرصه جهاني را به رسميت نمي‌شناسد چراكه همين حالا فيلمسازان زيادي در سرتاسر جهان وجود دارند كه به دليل نفوذ جريان‌ها قدرت اجازه و امكان ديده شدن پيدا نمي‌كنند. جريان اصلي جشنواره‌هاي جهاني امروزه در اختيار حدود 10رويداد غربي در جهان است. كن، اسكار، ونيز، برلين و مونترال جزو اين دسته محسوب مي‌شوند و اساساً آثاري كه به لحاظ مضمون با ديدگاه‌ها و اهداف اين زنجيره هنري در يك راستا ارزيابي نشوند، حتي اگر به لحاظ هنري حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشند به طور كلي با بايكوت خبري مواجه مي‌شوند.
درباره فيلمسازان نابغه جهاني البته اتفاق ديگري هم رقم مي‌خورد. جذب اين افراد به سود ايدئولوژي مسلط جهاني راهكاري است كه برخي مواقع رقم خورده اما اليور استون تا حدودي استقلال خود را از جريان حاكم و اصلي هنر سينما در غرب حفظ كرده است. او در دهه 80 قرن بيستم و بيش از 20 سال پيش از جنبش موسوم به وال استريت در امريكا با فيلم سينمايي وال استريت پشت پرده اقتصاد سرمايه‌داري را نمايان ساخته بود.
از اين نظر استون را بايد فيلمسازي قلمداد كرد كه به نوعي به تئوري توطئه اعتقاد دارد. استون به لحاظ فكري دهه‌ها از برخي سينماگران هم عصر خود جلوتر است، البته در كارنامه استون فيلم هاليوودي مطابق جريان هم ديده مي‌شود. او در سال 2004 فيلم اسكندر را درباره اسكندر مقدوني ساخت. اين فيلم دوران كودكي و آموزش ديدن اسكندر به دست ارسطو را نشان مي‌دهد و سپس نبردهاي اسكندر با داريوش سوم و نابود ساختن امپراتوري هخامنشيان و همچنين پس از آن حملات اسكندر به هند و مرگش را نشان مي‌دهد. اين فيلم به مزاق برخي ايراني‌ها خوش نيامد و آن را يك پروپاگاندا براي تمدن غرب و اسطوره‌سازي ديگري از شخصيت‌هاي تاريخي اين تمدن ارزيابي كردند اما روايت او درباره قتل جان اف كندي و نيز ماجراي نيكسون رؤساي جمهور امريكا تا حدودي مستقل قلمداد مي‌شوند، هر چند آنچه معلوم است اينكه او در ساخت اين آثار آنطور كه بايد از آزادي عمل برخوردار نبوده و نتوانسته به طور كامل قرائت خود را از اين وقايع به تصوير بكشد. استون خود يكي از كهنه‌سربازاني است كه در جريان جنگ ويتنام حضور داشته و از ارتش فرار كرده است. فيلم جوخه درباره جنگ ويتنام يك اثر ضدجنگ از ساخته‌هاي او در اين رابطه است.
استون كه جايزه اسكار در كارنامه‌اش دارد كارگاه «كارگرداني» را در پنجمين روز جشنواره جهاني فيلم فجر امروز در پرديس سينمايي چارسو برگزار مي‌كند.
او تاكنون بيش از 20 فيلم بلند ساخته است كه در ميان آنها مي‌توان از «جوخه»، «متولد چهارم ژوئيه»، «جي اف كي»، «قاتلين بالفطره»، «نيكسون» و «اسنودن» و برخي از مهم‌ترين فيلم‌هايي كه او فيلمنامه‌نويسي آنها را برعهده داشته است «قطار سريع‌السير نيمه شب»، «صورت زخمي» و «كونان بربر» نام برد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار