کد خبر: 901549
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
بر اساس یافته‌های دفتر مطالعات پایه منابع آب، میانگین ریزش‌های جوی از اول مهر ۹۶ تا ۲۲ فروردین سال آبی ۹۶-۹۷ نسبت به درازمدت ۴۹ ساله ۴۸ درصد کاهش یافته است.
 
فارس: دفتر مطالعات پایه منابع آب وابسته به شرکت مدیریت منابع آب ایران در گزارشی درباره وضعیت بارندگی کشور اعلام کرد: ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول سال آبی و زراعی جاری یعنی مهر ماه ۹۶ تا ۲۲ فروردین ۹۷ بالغ بر ۱۰۱ میلی‌متر ثبت شده است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت که ۱۹۳ میلی‌متر بوده، نشانگر کاهش ۴۸ درصدی است.

همچنین این میزان بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی قبل که ۲۰۳ میلی‌متر ثبت شده بود ۵۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. حجم کل بارش‌ها از اول مهر ۹۶ تا پایان ۲۲ فروردین ۹۷ معادل ۱۶۶.۴ میلیارد متر مکعب بوده است.

بر اساس این گزارش میزان بارندگی در ۶ حوزه آبریز اصلی در کشور نشان می‌دهد بیشترین بارش‌ها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه بوده است که به ۲۰۲ میلی‌متر رسیده و نسبت به سال آبی قبل ۲۹ درصد رشد و نسبت به میانگین درازمدت ۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

بیشترین کاهش بارندگی در حوزه مرزی شرق کشور بوده است که ۱۸ میلی‌متر بارندگی ثبت شده که این رقم نسبت به سال قبل ۶۸ درصد کاهش و نسبت به میانگین درازمدت ۴۹ ساله ۷۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در حوزه آبریز دریای خزر در این مدت ۲۵۱ میلی‌متر بارندگی ثبت شده که نسبت به سال قبل ۶ درصد کاهش و نسبت به میانگین درازمدت ۱۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بارندگی در حوزه آبریز خلیج فارس و دریای عمان ۱۴۴ میلی‌متر ثبت شده که نسبت به سال قبل ۵۸ درصد و نسبت به میانگین درازمدت ۵۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بارش‌ها در حوزه فلات مرکزی ایران در این مدت ۵۲ میلی‌متر بارندگی ثبت شده که نسبت به سال قبل ۶۳ درصد و نسبت به میانگین درازمدت ۵۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بارندگی در حوزه آبریز قره‌قوم ۸۱ میلی‌متر بارندگی ثبت شده که نسبت به سال قبل ۵۲ درصد و نسبت به میانگین درازمدت ۴۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

کمترین بارندگی در مناطقی مانند مسیل‌های جنوبی، کل و مهران در دریای خلیج فارس و دریای عمان، بندرعباس سدیج، رودخانه‌های بلوچستان صفر میلی‌متر ثبت شده و در حوزه فلات مرکزی هامون و جازموریان صفر میلی‌متر، در کویر ابرقو، سیرجان، کویر لوت یک میلی‌متر، در کویر مرکزی ۲ میلی‌متر، در منطقه پترگان و خواف دو میلی‌متر و در قره‌قوم سه میلی‌متر بارندگی تاکنون ثبت شده است.

طبق گفته کارشناسان کاهش بارندگی در کشور و ادامه خشکسالی ایجاب می‌کند که کشاورزان نسبت به صرفه‌جویی در مصرف آب و مسئولان دولتی نسبت به برنامه‌ریزی برای حفظ زندگی کشاورزان، دامداران و نیاز آبی صنایع کشور برنامه‌ریزی داشته باشند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بی اعتماد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
وقتی مسپولین انقدر دروغ میگند که اعتبارشان نزد مردم ازبین میره ومرد م برسانه بیگانه \ ناه میبرند توقع داره خدا بمون رحم کنه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار