کد خبر: 901503
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان گفت : یکهزار و 600 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای ساخت سد فینسک در این استان در بودجه سال جاری تصویب شد.

ایرج حیدریان افزود : هزینه احداث سد فینسک و بند انحرافی کاورد در قانون بودجه سال 97 کل کشور با لحاظ هزینه های کارفرمایی و تملک، این مقدار اعتبار برآورد شده است.
وی اظهارداشت : احداث این سد به منظور تنظیم 63.10 میلیون متر مکعب آب در سال به منظور تامین بخشی از نیاز آب آشامیدنی سمنان، مهدیشهر و سرخه به میزان 7.5 میلیون متر مکعب در سال، حق آبه کشاورزی پایین دست به میزان 0.81 میلیون متر مکعب در سال و نیاز زیست محیطی به میزان 2.23 میلیون متر مکعب در سال است.
وی خاطرنشان کرد : منطقه مورد مطالعه در فاصله 70 کیلومتری شمال شرق شهر سمنان قرار دارد و تامین و تنظیم آب، توسط احداث سد مخزنی فینسک و بند انحرافی کاورد در شهرستان مهدیشهر انجام می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان ادامه داد : آب ذخیره شده پشت مخزن سد فینسک از طریق سامانه آبگیری، توسط یک خط لوله تا نزدیکی بند انحرافی کاورد منتقل و سپس با آب بند انحرافی کاورد وارد یک حوضچه ذخیره در تراز ارتفاعی حدود 1640 می‌شود.
حیدریان تصریح کرد : سد فینسک یک سد مخزنی سنگریزه‌ای با هسته رسی و حجم مخزنی 11.78 میلیون متر مکعب است، همچنین طول تاج آن 433 متر و حجم کل خاکریزی در آن نیز یک میلیون و 882 هزار متر مکعب است.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگی اختصاص دارد.
شهر سمنان بیش از 190 هزار نفر جمعیت دارد.
کمبود آب یکی از چالشهای اساسی استان سمنان است که برای رفع این معضل باید علاوه بر فرهنگ سازی و ضرورت استفاده بهینه ، تدابیری بیشتری از سوی مسوولان امر اتخاذ شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار