کد خبر: 901463
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
مقام معظم رهبري در روز اول سال مجدداً تأكيد كردند كه در ايران كسي به دليل داشتن عقيده مخالف تحت تعقيب قرار نمي‌گيرد و...
دکتر عبدالله گنجی

مقام معظم رهبري در روز اول سال مجدداً تأكيد كردند كه در ايران كسي به دليل داشتن عقيده مخالف تحت تعقيب قرار نمي‌گيرد و البته اين مهم در قانون اساسي جمهوري اسلامي آورده شده است. پس از سخن رهبري برخی انكارها درباره آن در فضاي مجازي از سوی ضد انقلاب، روشنفكران و كساني كه با نظام درگير هستند ارائه شد. اما واقعاً در ايران آزادي عقيده وجود دارد؟ در لغت‌نامه دهخدا عقيده عبارت است از: هر چيزي كه شخص بدان باور دارد، آنچه به آن گرويده مي‌شود.

«عقيده آزاد است» مثالي است كهن و قديمي در نزد عوام و خواص ايراني و از آن اصل آزادي انديشه و دين اراده مي‌شود.

به صورت طبيعي عقيده –به معني باور- با هنجار و ضد هنجار، فعل و افعال، تصميم و اقدام متفاوت است. از نگاه رهبري: «در كشور كساني هستند كه نه امام را قبول دارند و نه رهبري را و نه انقلاب را. باوري براي خودشان دارند. نظام وظيفه دارد امنيت و حقوق اينها را محترم بشمارد. » بنابراين نه تنها نظام با عقايد ديگر برخورد نمي‌كند بلكه محترم هم مي‌شمارد. البته بايد توجه كرد، اظهار نظر يك فرد منتسب به انقلاب درباره يك عقيده يا حتي مذهب، يا واكنش تند فلان جوان به عقايد يك فرد يا گروه ربطي به حاكميت ندارد و نبايد آن را به حاكميت ارجاع نمود.

اما تا كنون كسي سندي ارائه نكرده است كه فردي به خاطر عقيده‌اي به دادگاه رفته باشد و كيفرخواست وي مشحون از باور وي باشد، زيرا باوري كه به فعل تبديل نشود، مسئله‌اي را براي حاكميت ايجاد نمي‌كند. شايد آنچه باور برخورد نظام اسلامي با عقايد ديگر را برجسته نموده است، به دلايل ذيل باشد.

1- دشمن در ساليان گذشته تلاش نموده است قرائت واگرا از شيعه ارائه دهد، يا تقابل شيعه – سني را سامان دهد، يا استفاده‌هايي از بهايي‌ها و يا برخي از اعضاي اقليت‌هاي مذهبي بنمايد. برخورد با برخي از كساني كه در خدمت دشمن قرار مي‌گيرند در فضاي رسانه‌اي و مجازي با عنوان برخورد با مذهب يا عقيده بازتاب داده مي‌شود، مثلاً فلان بهايي در خدمت صهيونيست‌هاست اما وقتي يقه او گرفته مي‌شود «برخورد با بهاييان» به عنوان علت برخورد، رسانه‌اي مي‌شود، حال آنكه جرم او هيچ ربطي به باور وي ندارد و در هيچ دادگاهي به او نمي‌گويند به جرم اينكه بهايي هستيد بايد فلان حكم را تحمل نماييد.

2- برخورد با فعل انجام مي‌شود نه باور. اصولاً باور جنبه عيني و ملموس پيدا نمي‌كند كه بشود با آن برخورد كرد. طرف عضو پژاك است، وقتي با او برخورد مي‌شود برخورد با يك قوم معرفي مي‌شود. ديگري به اسم عرفان به دهها زن و حتي مرد تجاوز مي‌كند اما وقتي برخورد با او صورت مي‌گيرد، برخورد با يك عقيده معرفي مي‌شود. حتي ممكن است فردي براي اثبات عقيده خود يا ترويج و معرفي آن دست به اقدامات غيرقانوني يا اغفال ديگران بزند كه باز اينجا حاكميت وظيفه ورود دارد و ربطي به عقيده آن فرد ندارد.

3- نكته‌اي كه در ايران مهم است اينكه ممكن است فردي عقيده‌اي دارد كه با عقيده اكثريت مطلق جامعه ضديت دارد يا عقيده وي معارض و نافي عقيده اكثريت است. آيا مي‌توان به وي اجازه داد عقيده اكثريت را نفي كند يا به آن بتازد؟ فرض كنيد فرد يا گروهي به اين باور و عقيده برسند كه نبوت يك حقيقت الهي نيست، آيا مي‌توانند اين عقيده را در جامعه‌اي كه حدود صددرصد آن موحد هستند ترويج داد؟ آيا مي‌شود عقيده‌اي را برگزيد كه «سب» عقيده جامعه اكثريت باشد. بنابراين مرز آزادي عقيده اگر بخواهد در قالب «فعل» مرزهاي عقيدتي اكثريت را خدشه‌دار كند، طبيعتاً توسط اكثريت يا حاكميت برآمده از اراده اكثريت با پاسخ مواجه خواهد شد. اما اگر در ذهن و باور فرد باقي بماند هيچ تهديدي نبايد متوجه وي باشد.

هيچ پرونده‌اي در جمهوري اسلامي به خاطر عقيده تشكيل نشده است. اما براندازي در پشت يك عقيده يا همكاري با براندازان و دشمنان با برجسته كردن «هويت عقيدتي» حتماً وجود داشته است. از سوي ديگر حاكميت نمي‌تواند عقيده‌اي كه از يك باور بي‌ريشه نشئت مي‌گيرد و با هدف ديگري ترويج مي‌شود و اغفال مردم از جهت مالي و جنسي غايت اصلي است را آزاد بگذارد. عرفان‌هاي كاذب يا اغفال زنان و دختران به بهانه‌هايي همچون «ديدار با امام زمان» يا موارد مشابه را نمي‌توان به رسميت شناخت. قطعاً پناهگاه مردم در چنين مواردي حاكميت است و مردم نيز توقع دارند اين انحرافات، زندگي آنان و فرزندانشان را مختل نكند.

جنس عقيده با تهمت، دروغ، طراحي نفوذ، توطئه و... نيز متفاوت است اما عقيده پوششي براي انجام اين موارد نيز هست كه بايد هوشيارانه با آن برخورد كرد.

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
1
0
ازادی عقیده " با هرج ومرج طلبی عده ای در فضای مجازی " که
قصدشان ایجاد شبهه و بازی کردن با روح واقعیت طلبی انسان ها می باشد " فاصله زیادی دارد " عده ای با سوئ استفاده از فضای مجازی اذهان مردم را مغشوش کرده " همانند سمی که کم کم در غذای کسی وارد شود " تا او را بیمار ورنجور کند " این عده در فضای مجازی سم را کم کم در ذهن مردم وارد می کنند" تا ذهن مردم را بیمار ورنجور کرده " دیگر سره از ناسره را تشخیص ندهند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
1
0
با سلام . این یک قانون جهانی است که اگر کسی کشوری را برای زندگی و غیره انتخاب می کند 1= به قوانین ان کشور احترام بگذارد 2= جهت استفاده ا زامکانات رفاهی و امنیتی مالیات بپردازد 3= در دفاع از حریم ان کشور سهیم باشد .بگذریم . مردم در سال 57 حکومت اسلامی را انتخاب کردند . و قانون توسط نمایندگان منتخب مردم تصویب و برای اجرا به قوه قضائیه و یا مقننه ابلاغ گردید . ازادی غقیده طبق قانون جهانی زمانی معتبر است که به اصل نظام ضرر نزد . اگر ازادی بیان بسمتی برود که ریشه نظام بزد . در هر کشوری با روش مخصوص به خود برخورد می شود . در کشور ما ازادی بیان را اموزه های اسلامی مشخص کرد است .از قبیل احترام به مالکیت حقیقی و حقوقی . همه اتهام زدن به افراد و حکومت خلاف روند اسلامی باشد در پیش عدل خداوند پاسخگو است . در کشور نیز این اتهام زنی توسط قوه قضائیه پیگیری می شود . ...
اخمد
|
United Arab Emirates
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
0
1
با سلام
متاسفانه نویسنده دست به مغالطه فراوان زده.
اولا رهبری نگفتند صرف داشتن عقیده بلکه در ادامه صخبتشان به مقوله آزاد بودن در بیان عقیده اشاره کردند که این یعنی توصیف ایشان از فراتر بودن داشتن عقیده تنها در ذهن فرد و همین باعث خطای اصلی نویسنده است.
جملات رهبری را برای اهداف سیاسی خود، تحریف نکنید!
رهبری:
مروز در کشور ما آزادی فکر هست، آزادی بیان هست، آزادی انتخاب هست؛ هیچ‌کس به‌خاطر اینکه فکرش و نظرش مخالف نظرِ حکومت است، مورد فشار و تهدید و تعقیب قرار نمیگیرد. هرکس ادّعا کند که «من مورد فشار قرار گرفته‌ام چون عقیده‌ام در فلان مسئله برخلاف عقیده‌ی حکومت بوده»، هرکس این‌جور ادّعایی بکند، دروغ گفته؛ چنین چیزی نیست. افراد متعدّد در رسانه‌های مختلف، افکارِ گوناگونِ ضدّ حکومت را -که عقیده‌شان است- ابراز میکنند و کسی هم با اینها کاری ندارد؛ بنا هم نیست که کسی متعرّض اینها بشود. آزادی بیان هم هست؛ میتوانند بگویند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
0
0
"فرض كنيد فرد يا گروهي به اين باور و عقيده برسند كه نبوت يك حقيقت الهي نيست، آيا مي‌توانند اين عقيده را در جامعه‌اي كه حدود صددرصد آن موحد هستند ترويج داد؟ آيا مي‌شود عقيده‌اي را برگزيد كه «سب» عقيده جامعه اكثريت باشد. بنابراين مرز آزادي عقيده اگر بخواهد در قالب «فعل» مرزهاي عقيدتي اكثريت را خدشه‌دار كند، طبيعتاً توسط اكثريت يا حاكميت برآمده از اراده اكثريت با پاسخ مواجه خواهد شد. اما اگر در ذهن و باور فرد باقي بماند هيچ تهديدي نبايد متوجه وي باشد."زمان ظهورپیغمبران الهی رقیقأ همچین چیزی بصورت عکس صادق بوده است ،آیا مردمان آن دوران حق داشتند با پیغمبران برخورد کنند ؟که کردند !!!مسلمأ اکثریت و صد در صد بودن نشانگر حقیقت و عدالت نیست و برای همین است که انسان امروز به هر فکری اجازه بیان میدهد چرا که میداند شاید آنچه که میپندارد غلط باشد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
کسانی که به جرم تشویش اذهان عمومی در زندان هستند . که این افراد فقط اظهار نظر کرده اند و نظری بر خلاف حاکمیت داشته اند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار