کد خبر: 901264
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
پاریس به ولیعهد سعودی هدیه تسلیحاتی داد
اینکه طبق تازه‌‌‌‌‌ترین نظرسنجی‌‌‌‌‌ها 74درصد فرانسوی‌‌‌‌‌ها فروش تسلیحات نظامی کشورشان به عربستان سعودی را غیر‌قابل‌قبول می‌دانند،برای مانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه چندان اهمیتی ندارد.

اینکه طبق تازه‌‌‌‌‌ترین نظرسنجی‌‌‌‌‌ها 74درصد فرانسوی‌‌‌‌‌ها فروش تسلیحات نظامی کشورشان به عربستان سعودی را غیر‌قابل‌قبول می‌دانند،برای مانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه چندان اهمیتی ندارد. برای وی پرستیژ انساندوستانه فرانسوی در برابر دلارهای سعودی بی‌معناست‌. چرخ کارخانه‌های تسلیحاتی فرانسوی باید بچرخد حتی به قیمت جان هزاران زن و کودک یمنی. دولت فرانسه با امضای قرارداد تسلیحاتی با ولیعهد عربستان بر تجاوز این کشور به همسایه جنوبی‌اش مهر تأیید مجدد زد.
به گزارش «جوان» بعد از آنکه محمد بن‌سلمان روز یک‌‌‌‌شنبه وارد پاریس شد، امانوئل ماکرون در سکوت کامل خبری، در میان تدابیر امنیتی شدید در موزه لوور پاریس ضیافت شامی برای وی ترتیب داد تا این بار جام‌های شراب فرانسوی بوی خون یمنی‌‌‌‌ها را بگیرد. ماکرون و بن‌سلمان روز دو‌‌‌‌شنبه دیدارهای رسمی خود را آغاز کردند‌. اما ثمره دیدار ماکرون و بن‌سلمان همان روز یک‌‌‌‌شنبه از زبان یک مسئول در وزارت دفاع فرانسه بیان شد که اعلام کرد این کشور و عربستان بر سر امضای یک توافق دولتی جدید در زمینه قرارداد‌های تسلیحاتی همزمان با سفر سه روزه محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان به پاریس توافق کرده‌اند. این مسئول فرانسوی تأکید کرد: پاریس با همکاری مقامات سعودی یک استراتژی جدید را برای صادرات سلاح به عربستان تدوین کرده است. روند صادرات سلاح مشمول توافق دولتی میان دو کشور خواهد شد. طی چند سال گذشته عربستان چند تانک و خودروهای زرهی، مهمات توپخانه‌ای و ناو از فرانسه خریداری کرده بود و در سال ۲۰۱۶ نیز فرانسه مجوز صادرات اسلحه به عربستان را تأیید کرد که قیمت آن به ۱۸ میلیارد یورو (۱۱ / ۲۲ میلیارد دلار) می‌رسد ولی عملاً تسلیحاتی که به عربستان تحویل داده شد معادل 2 میلیارد یورو بوده است. البته پاریسی‌‌‌‌ها در همان مسیری که واشنگتن گام برمی‌دارد، راه می‌روند و دوشیدن گاو سعودی را نه در بعد نظامی بلکه در همه ابعاد هدف‌گیری کرده‌اند. به گفته یکی از منابع نزدیک به هیئت همراه بن‌سلمان، قرار است ۱۸ تفاهمنامه در زمینه‌های انرژی، کشاورزی، گردشگری و امور فرهنگی روز سه‌‌‌‌‌شنبه میان مقام‌های فرانسوی و سعودی امضا شود. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماسی فرانسه اعلام کرد که ماکرون به بن‌سلمان به منزله یک «‌فرد از کار افتاده‌» یا «‌گاو سرگردان‌» می‌نگرد. همچنین این منبع افزود: پاریس نسبت به برخورد با این امیر جوان که جنگ را در یمن به پا کرد، قطر را محاصره کرده و ایران و جریان‌های اسلامی در منطقه را مورد حمله کلامی قرار می‌دهد، هشدار داده است. سفر بن‌سلمان به فرانسه در میان انتقادات گسترده داخلی و خارجی در زمینه حقوق بشر و حمله نظامی این کشور به یمن صورت می‌گیرد. یکی از شهرهای جنوب شرقی فرانسه شاهد تظاهراتی در روز یک‌‌‌‌شنبه بود؛ همان شهری که بن‌سلمان قرار است برای نشان دادن عزم خود درباره اصلاحات غربی در عربستان در یک کنسرت در این شهر شرکت کند. یکی از معترضان پلاکاردی را در دست داشت که عبارت «‌به عربستان سلاح نفروشید‌» رویش نوشته شده بود. همچنین جمعی از فعالان در پاریس نسبت به سفر ولیعهد عربستان به فرانسه اعتراض کردند و خواهان توقف صادرات سلاح‌های فرانسوی به عربستان شدند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، فعالان که بیشتر آنها اصالتاً یمنی بودند از جامعه بین‌المللی و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه خواستند محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان را برای پایان جنگ در یمن تحت فشار قرار دهند. این فعالان تأکید کردند که تجاوزات ائتلاف عربی باعث شکل‌گیری یک فاجعه انسانی شده که زندگی میلیون‌‌‌‌‌ها یمنی را تهدید می‌کند. پیش‌تر نیز ۱۲ سازمان بین‌المللی و غیردولتی در نامه‌ای از امانوئل ماکرون خواسته‌اند ضمن توقف صادرات سلاح به عربستان، بن‌سلمان را تحت فشار قرار دهد تا به جنگ در یمن پایان دهد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
سلام. اینم جوابی دندان شکن به خود فروختگان و خائنینی که میخواهند ایران را به این زباله های اروپایی نزدیکتر کنند تا اروپایی های پلید و استعمارگر بتوانند ضربه های کاری به ایران وایرانی بزنند . ایا لیبی ٫ عراق ٫ افغانستان ٫ سوریه ٫ یمن ٫ اوکراین و دگر کثافت کاریهای این پست تر از هرگونه پستی ٫ شناخته شده توصت انسانها ٫ کافی نیست که از انها درس گرفت .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار