کد خبر: 900791
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶
مصائب حسادت در آينه 4 روايت
نمي‌دانم شما هم از آن دست آدم هايي هستيد كه در مواجهه با پيشرفت‌هاي ديگران در زندگي احساس حسادت و بدبختي و خودكم‌بيني مي‌كنيد يا نه، حواستان به داشته‌هاي خودتان است و سعي مي‌كنيد بدون افتادن در دام رقابت و چشم و همچشمي، پاي خود را به اندازه گليمتان دراز كنيد

سيمين جم

 

نمي‌دانم شما هم از آن دست آدم هايي هستيد كه در مواجهه با پيشرفت‌هاي ديگران در زندگي احساس حسادت و بدبختي و خودكم‌بيني مي‌كنيد يا نه، حواستان به داشته‌هاي خودتان است و سعي مي‌كنيد بدون افتادن در دام رقابت و چشم و همچشمي، پاي خود را به اندازه گليمتان دراز كنيد. راستي آيا تا به حال به اين موضوع فكر كرده‌ايد كه حسادت به داشته‌هاي ديگران ممكن است چه مشكلات و مصيبت‌هايي براي شما به بار بياورد؟ وضعيتي را تصور كنيد كه بدون در نظر گرفتن امكانات مالي و توانايي‌هايتان دوست داريد همه چيزهايي كه اطرافيانتان دارند را شما هم داشته باشيد. در اين صورت چه چيزي در انتظار شما خواهد بود؟ بعضي از همشهري‌هاي شما به اين پرسش‌ها پاسخ داده‌اند و البته نظرات و ديدگاه‌هايي هم به عنوان راه‌حل مطرح كرده‌اند كه حاوي تجربه‌ها و نكات متعددي است.

 

حسود بار آمدم
علي درياني، خواربارفروش
بچه كه بودم، آن موقع كه شش، هفت سال بيشتر نداشتم، وقتي مهماني مي‌رفتيم يا مهمان مي‌آمد پدر و مادرها ما بچه‌ها را تشويق به كشتي گرفتن مي‌كردند. من هر وقت مي‌باختم پدرم با حالت غيض مرا سرزنش مي‌كرد كه تو چه بچه بي‌عرضه‌اي هستي و پسرعمويت كه يك سال از تو كوچك‌تر است چه زبر و زرنگ است كه در مسابقه تو را مي‌برد. از اين حرف پدرم آتش مي‌گرفتم و چنان به پسرعمويم حسودي مي‌كردم كه دلم مي‌خواست سر به تنش نباشد. هر وقت پدر و مادرم مرا با هم سن و سال‌هايم مقايسه و آنان را بر سر من خراب مي‌كردند احساس مي‌كردم بدبخت‌ترين و ضعيف‌ترين آدم دنيا هستم. من با چنين وضعيتي يك آدم حسود بار آمدم كه حتي به نفس كشيدن ديگران حسودي مي‌كردم! حتي به چيزهايي كه ديگران داشتند و من بهتر از آن را داشتم حسودي مي‌كردم. بعدها در مدرسه و در دوران دبيرستان معلمي داشتيم كه خدا رحمتش كند- چون فوت كرده- با مهرباني و عطوفت اين حس كشنده را در من تعديل كرد. الان كه از خدا 42 سال سن گرفته‌ام به ياد دوران كودكي و نوجواني‌ام مي‌افتم گريه‌ام مي‌گيرد، چون هيچ وقت آرام و قرار نداشتم و شدت حسودي نمي‌گذاشت يك لحظه آرامش داشته باشم. امروز با خودم مي‌گويم خدايا من به چه چيزي حسودي مي‌كردم؟ به چيزهايي كه خودم بهترش را داشتم. من واقعاً از پدر و مادرها مي‌خواهم بچه‌هايشان را در فضاي رقابت‌هاي بيهوده و منفي قرار ندهند. البته رقابت سالم خوب است، ولي سرزنش و تحقير بچه‌ها در نهايت باعث رشد احساساتي همچون حسد و كينه در آنان مي‌شود و اين ويژگي‌ها نه تنها باعث پيشرفت فرزندان آنان نمي‌شود، بلكه بچه‌ها را عقده‌اي و بيمار بار مي‌آورد و آينده آنان را خراب مي‌كند.

 

همكار حسود من اخراج شد
سميه لطفي، كارمند
آدم حسود خودش را به آب و آتش مي‌زند كه تو از چيزهايي كه داري محروم شوي، تا او دلش خنك شود. واقعيت اين است كه حتي تلاش او براي كسب چيزهاي كه تو داري هم اشتباه است. مثلاً من چيزهايي دارم كه بر حسب نياز و علاقه با تلاش آن را به دست آورده‌ام. خيلي از اين چيزها شايد اصلاً مورد نياز و علاقه او نباشد، اما او فقط به خاطر حسادت دلش مي‌خواهد به آن چيزها برسد. او كلي انرژي صرف مي‌كند و گاهي حتي هزينه مي‌كند تا تو به آنچه مي‌خواهي نرسي يا آنچه را كه داري از دست بدهي. درست مثل همكار من در اداره كه زني حسود بود و زيرآب مرا پيش همه زد، اما در نهايت دست خودش رو شد و حكم اخراجش را به دستش دادند. من ترديد ندارم خدا آدم حسود را دوست ندارد و عاقبت چنين آدمي خوش نخواهد بود. آدم حسود طوري عمل مي‌كند كه در نهايت به ضرر خودش تمام مي‌شود. اولاً نمي‌تواند به كسي آسيب بزند چون خدا از آبروي بنده‌هاي خوب خودش محافظت مي‌كند، ثانياً در چاهي كه براي ديگري كنده است گرفتار مي‌شود چون جاي چاه‌كن ته چاه است. به نظر من آدم حسود نه فقط از كار، بلكه از تمام عرصه‌هاي خوب زندگي اخراج مي‌شود!

 

كمر به نابودي خودتان نبنديد
محمد حيدري، روحاني
كم پيش آمده است كه بالاي منبر بروم و حرف‌ها و موعظه هايم ناخودآگاه به سمت بخل و حسد كشيده نشود. حسد همان گونه كه در آموزه‌هاي دين اسلام آمده است سرمنشأ بسياري از گناهان ديگر حتي گناهان كبيره است. در واقع بخل و حسد باعث مي‌شود ما دست به كارهاي غيراخلاقي و زشتي بزنيم كه كمترين آن غيبت و دروغ است. در عين حال چيزي جز اضطراب و خشم و حقارت و طرد شدن از ديگران نصيب آدم بخيل و حسود نمي‌شود. در واقع آدم حسود پيش از همه، كمر به نابودي خودش مي‌بندد. آدم حسود آنقدر كور و نابينا مي‌شود كه متوجه نيست ديگران اگر به شغل و درآمد و جايگاهي رسيده‌اند شايد به خاطر زحمت و تلاش آنان بوده است. در آيه ۵ سوره مباركه فلق مي‌خوانيم: «و مِن شَرِّ حاسدٍ إذا حَسَدَ؛ و پناه مي‌برم به خدا از حسود وقتي كه حسد بورزد.» ببينيد حسد چقدر زشت و آسيب‌زاست كه خداوند در قرآن كريم چنين هشداري مي‌دهد و رها شدن از شر حسود را تنها در پناه بردن به خدا مي‌داند.

 

خودتان را در برابر آدم حسود مسلح كنيد
ماندانا اويسي، مدرس علوم تربيتي
اگر قرار است براي مدتي طولاني با يك آدم حسود حشر و نشر، همكاري و رفت و آمد داشته باشيم چاره‌اي نداريم كه خود را در برابر او مسلح كنيم. اول بايد درباره حسادت و ويژگي‌هاي آدم حسود مطالعه كنيم و بيشتر بدانيم. در واقع بايد آگاهانه در برابر آدم حسود ظاهر شويم. اگر رفتار آدم حسود شامل سرزنش يا طعنه يا هر رفتار ديگري دامن شما را گرفت از كوره در نرويد و فقط با كلام توأم با منطق و آرامش با او مواجه شويد و برايش توضيح دهيد، حتي اگر او متوجه نشود و به رفتار خودش ادامه بدهد. به نظر من يكي از عواملي كه طي سال‌هاي اخير به حسادت‌ها دامن زده شبكه‌هاي اجتماعي است، چون فضايي فراهم كرده است تا آدم‌ها خوشي‌ها و داشته‌هايشان را به شكلي اغراق‌آميز به رخ ديگران بكشند. شما سعي كنيد از اينستاگرام و تلگرام براي اين موضوع استفاده نكنيد و در عين حال وارد بازي كساني كه لحظه لحظه زندگي‌شان را با ديگران به اشتراك مي‌گذارند نشويد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر