کد خبر: 899803
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
مانور رسانه‌اي براي تبديل كردن لزوم مذاكرات موشكي به يك گفتمان ملي
«لزوم آغاز مذاكرات موشكي ميان ايران با غرب» آرام آرام به گفتمان روز رسانه‌هاي منسوب به طيف تجديدنظرطلب تبديل مي‌شود و...
سعید همتی

«لزوم آغاز مذاكرات موشكي ميان ايران با غرب» آرام آرام به گفتمان روز رسانه‌هاي منسوب به طيف تجديدنظرطلب تبديل مي‌شود و شخصيت‌هاي اين جريان تلاش مي‌كنند ضرورت توانايي دفاعی ايران را با پرسش‌هاي جهت دار به چالش كشانند و دارا بودن چنين ويژگي‌ای را به مثابه تقابل با رفاه جامعه معنا كنند.
طي ماه‌هاي اخير، چند هفته در ميان، رسانه‌هاي جريان مورد اشاره تلاش كرده‌اند با زاويه ديد خود بحث مذاكرات موشكي را به عنوان يك ضرورت سياسي- اقتصادي جاگذاري کنند و هر كدام تلاش می‌کنند سهم خود را براي تبديل شدن مذاكرات موشكي به عنوان يك گفتمان ملي ايفا كنند. روزنامه آرمان، جامعه فردا، شرق، اعتماد و اخيراً بهار تاكنون درباره ضرورت انجام مذاكرات موشكي و چشم‌پوشي نظام از بخشي از قدرت موشكي خود سخن به ميان آورده‌اند كه همگي تكميل كننده قطعاتي از يك پازل به نام حساسيت‌زدايي جامعه از اقتدار موشكي كشور است.
احمد نقيب‌زاده در روزنامه آرمان در يادداشتي با تيتر «اروپايي‌ها خواهان مذاكرات موشكي‌» با تأكيد بر اينكه آغاز مذاكرات موشكي مي‌تواند دستاوردهاي برزمين مانده برجام را به مرز تحقق نزديك كند، نوشت: «اروپايي‌ها همانطور كه بارها اعلام كرده‌اند در قبال ايران و بر سر موضوع برجام با امريكا اختلاف‌نظر و در زمينه موشكي ايران با امريكا موافقت‌هايي دارند. پس از اين روزنامه، «جامعه فردا» تيتر نخست را با عبارت «چرا بايد براي موشك‌ها مذاكره كرد» راهي دكه‌هاي روزنامه فروشي مي‌كند، در بخشي از آن يادآوري مي‌شود: «عراق متحد استراتژيك هميشگي ايران نخواهد بود و در دوران پس از داعش دردسر‌هاي زيادي براي ايران ايجاد خواهد كرد... تهران مي‌تواند به‌زودي با يك رويكرد ديپلماتيك مبتني بر منافع ملي برجام موشكي را از روي ميز مذاكره بردارد يا حداقل از تكرار سرنوشت چاه مذاكرات هسته‌اي جلوگيري كند و مانع از شكل‌گيري تحريم‌هاي ظالمانه شود.»
در بخش ديگري از اين گزارش مي‌آيد: «در صبح روز بعد از پيروزي- بر داعش- ايران مي‌تواند غنيمت‌هاي جنگي‌اش را استفاده كند تا بتواند روي ميز مذاكره امتيازات لازم را به‌دست آورد؟ غرب به دنبال آن است تا سهم ايران را از موفقيت‌هايش ندهد. آنها مي‌خواهند موشك‌هاي بالستيك ايران را به يك بحران بزرگ تبديل كنند، تهران مي‌تواند با درايت ديپلمات‌هايش از اين شرايط حساس رهايي يابد!»

شيب حساسيت‌زدايي از توان دفاعی

اين طيف نشانه دار داخلي تلاش مي‌كند با شيبي آرام بحث مذاكره موشكي و منطقه‌اي را نخست به يكي از محورهاي خبري روز تبديل کند و با چنين حربه‌اي از يكسو قبح سياسي- امنيتي چنين مسئله‌ای را فرو ریزد و از سوی دیگر شرايطي را فراهم كند كه رسانه‌ها و شخصيت‌هاي دسته دوم خود نقش اهرم فشاري جهت چانه زني عده‌اي با حاكميت را بازي كنند.
روزنامه بهار يكي از آخرين رسانه‌هايی است كه تلاش مي‌كند از ضرورت ايجاد خط ارتباطي مستقيم با امريكا جهت مذاكرات موشكي و منطقه‌اي سخن بگوید و دليل آن را هم رفتار غيرقابل پيش بيني دونالد ترامپ عنوان مي‌كند!
اين روزنامه در يكي از شماره‌هاي اخير در يادداشتي با عنوان «عبور از تيلرسون» با اشاره به همين مسئله مي‌نويسد‌: « دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور ايالات متحده بالاخره تصميم خود را گرفت و ركس تيلرسون را از وزارت امور خارجه اين كشور بركنار كرد... اگر تا به امروز نسبت به عدم توجه دولت ‌ترامپ در موضوع اجراي مفاد برجام‌ ترديدي وجود داشت، امروز ديگر مي‌توان با اطمينان بالايي اين نكته را مطرح كرد كه به زودي شاهد خروج ايالات متحده از توافق هسته‌اي خواهيم بود...»
اين روزنامه بركناري تيلرسون را هشداري به كشورمان دانسته و خواهان اين مسئله مي‌شود كه حاكميت اسلامي بايد جهت پيشگيري از هزينه‌هاي بيشتر مذاكرات موشكي را با امريكا پايه‌ريزي كند!
اين روزنامه وابسته به جريان تجديدنظرطلب در ادامه مي‌نويسد: «‌توضيح بيشتر آنكه تا مدت اندكي ديگر رئيس‌جمهور امريكا ‌بايد نظر خود درباره ادامه اجراي برجام يا خروج از آن را اعلام كند... حال پرسش اساسي اين است كه با وجود چنين نشانه‌هايي موضع مشخص ايران در قبال اين موضوع چيست؟ آيا تصميم گيران ارشد نظام نسبت به اين موضوع بسيار مهم توجه كافي را دارند يا همچنان به همان سياست گذشته در قبال اختلافات ايران و غرب ادامه خواهند داد؟!»

پروژه‌اي سوخته

پروژه «دوگانه‌سازي هسته‌اي- معيشت» نيز ماه‌ها قبل از انتخابات رياست جمهوري سال 92 آغاز و طي آن تلاش شد جامعه به اين باور برسد كه توانمندي هسته‌اي سفره آنها را تنگ كرده و مشكلات اقتصادي آنها را افزايش داده و تنها مسيري كه مردم را از تنگناهاي اقتصادي نجات مي‌دهد، مذاكره با غرب راجع به پرونده هسته‌اي است. بخشي از مردم بر اساس همين طراحي تصور مي‌كردند تعديل قدرت هسته‌اي كشور با برچيده شدن سانتيرفيوژهاي بومي‌سازي شده و تعطيلي بخش‌هاي مهمي از صنعت هسته‌اي دستاوردهاي مهمي را با خود به همراه دارد. به اعتراف عباس عراقچي توافق هسته‌اي ميان ايران با غرب نه تنها مشكلات ايران در حوزه بانكي و اقتصادي را مرتفع نكرده است بلكه انتظارات مردمي را نيز نتوانسته رنگ تحقق بخشد يا بر اساس گفته‌هاي مصباحي مقدم در روز جمعه مذاكره بر سر توان هسته‌اي كشورمان انتظارات عمومي و دولتي را برآورده نكرده است.

موج رويگرداني از برجام

غلامرضا مصباحي مقدم در نماز جمعه تهران با اشاره به اينكه سرمايه‌گذاري خارجي با قبل برجام تفاوتي نكرده و قدرت خريد پول ملي ۳۰ درصد كاهش يافته است، مي‌گويد: «نرخ بيكاري1/1درصد افزايش پيدا كرده و سرمايه‌گذاري خارجي 2/3ميليارد دلار شده كه اين سرمايه‌گذاري در بخش نفت و گاز عملياتي نشده و تقريباً معادل سرمايه‌گذاري خارجي قبل برجام است. وعده از بين رفتن تحريم‌ها با برجام با نقض عهد امريكا انجام نشد بلكه تحريم‌ها افزايش هم پيدا كرد. واردات 2ميليارد دلار افزايش يافته و نرخ ارز 30 درصد رشد پيدا كرد و پول ملي 30‌درصد از قدرت خريدش را از دست داد.»
بسياري از چهره‌هاي حامي مذاكره مستقيم با امريكا نیز در طول ماه‌هاي گذشته با ادبيات مختلف ضمن اعتراف به بدون دستاورد بودن توافق هسته‌اي از ضرورت پيشگيري دولت از افزايش هزينه‌هاي برجامي سخن به ميان آورده و خواهان مواجهه فعال دستگاه خارجه با نقض برجام شده‌اند.

غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
0
0
سایت جوان " سخنان اصلاح طلبان برای طیف خودشان مطلوب ست " که نقش انان در نظام ایران " نه در جهت سازندگی " بلکه درجهت پرکردن جیب شان فقط می باشد " مسلما در کنار غربی ها " جیب شان حجیم تر شده " تا انجا که قدرت اقتصاد کشور شوند " کشور را به سوی اهداف شان سوق دهند " مردم
برای شان معنائی ندارد" به خوبی مشاهده کردیم " چه بلائی بر سر مجلس دراوردند " مجلسی که باید اصلاحات مناسب جهت پیشرفت کشور را " با تغییرات به موقع ایجاد کند " به مجلس فرمایشی زمان شاه تبدیل کردند " با همین تفکر در باره مذاکره
موشک ها " با غربی ها سخنرانی می کنند.
نوروزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
0
1
وای به حال مسعولی در جمهوری اسلامی که بخواد روی توان دفاعی کشور معامله کند قطعا مردم تکه پاره اش می کنند دیگه کار به جای دیگر نمی رسد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار