کد خبر: 899704
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
بیش از یک سال بود که امریکایی‌‌‌‌‌‌ها با اسم رمز دخالت روس‌‌‌‌‌‌ها در انتخابات ریاست جمهوری پروژه اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه را پیش می‌بردند.

بیش از یک سال بود که امریکایی‌‌‌‌‌‌ها با اسم رمز دخالت روس‌‌‌‌‌‌ها در انتخابات ریاست جمهوری پروژه اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه را پیش می‌بردند. انگلیس هم با متهم کردن سیستم اطلاعاتی روسیه به ترور یک فراری روس وارد بازی مشابه و در واقع همراهی با جنگ سردی شد که امریکایی‌‌‌‌‌‌‌ها آن را کلید زده‌اند. روس‌‌‌‌‌‌ها در مقابل تصمیم اخیر لندن برای اخراج تعداد قابل‌توجهی از دیپلمات‌های روس‌، از مقابله به مثل خبر داده‌اند. از آن سوی آتلانتیک هم وزارت خارجه امریکا اعلام کرده که واشنگتن اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه درباره قضیه مسمومیت جاسوس دو‌جانبه سابق روس را بعید نمی‌داند تا شرایط به جایی برسد که رهبر حزب اپوزیسیون انگلیس به دولت هشدار دهد که وارد جنگ سرد جدیدی نشود.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ضمن آنکه از تصمیم مسکو برای اخراج دیپلمات‌های انگلیس در اقدامی متقابل خبر داد، به اظهارات وزیر دفاع انگلیس که گفته بود مسکو باید خفه شود، واکنش نشان داد و گفت که این مقام انگلیسی می‌خواهد نامش در تاریخ ثبت شود اما برای این کار سواد کافی ندارد. وی با اشاره به ادعاهای انگلیس در زمینه مسموم کردن سرگئی اسکریپال جاسوس روس‌تبار مقیم لندن گفت که این پرونده برای روسیه‌هراسی راه افتاده است و منصفانه نیست.
گاوین ویلیامسون، وزیر دفاع انگلیس روز پنج‌‌شنبه گفته بود آشکار است که روسیه کتاب قواعد بین‌المللی را نقض می‌کند. وی همچنین گفته: «روسیه باید گم شود و خفه شود». وی تلویحاً به ورود انگلیس و روسیه به جنگ سرد اشاره کرد و هشدار داد فضای روابط در حال حاضر سرد است. هفته گذشته یک جاسوس دوجانبه روس‌تبار به همراه دختر 33ساله‌‌اش در یک مرکز خرید در شهر «سالزبوری‌» انگلیس بی‌هوش پیدا شدند. به دنبال این حادثه پلیس محلی اعلام کرده بود که این دو در معرض یک ماده ناشناس قرار گرفته‌اند. این دو در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند و حال‌شان وخیم اعلام شده است. سرگئی اسکریپال پیش‌تر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال 2010 با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال 2006 یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI6 در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود. انگلیس این اتفاق را اقدامی از جانب روسیه دانسته و روز گذشته اعلام کرد 23 دیپلمات روس از انگلیس اخراج می‌شوند. همچنین سفر وزیر خارجه روسیه به انگلیس لغو شد. روسیه در مقابل این اتهامات را رد کرده و گفته است انگلیس با این اتهامات قصد در انحراف جامعه جهانی دارد. اما در تازه‌‌‌‌‌‌‌ترین اقدام روس‌هراسانه لندن، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد، لندن نمونه‌ای از ماده اعصاب «‌نوویچاک‌» که برای مسموم کردن سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه‌ای و دخترش در شهر سالزبوری انگلیس مورد استفاده قرار گرفته را برای سازمان منع تسلیحات شیمیایی می‌فرستد. بوریس جانسون، در گفت‌وگو با شبکه خبری بی.‌بی.سی، مدعی شد این ماده اعصاب نادر موسوم به نوویچاک که ساخت شوروی سابق است مخصوصا از سوی روسیه برای مسموم کردن اسکریپال و دخترش انتخاب شده تا پیامی برای مخالفان سیاسی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را به چالش می‌کشند، بفرستد. در همین حال رهبر حزب کارگر انگلیس ضمن آنکه از دولت این کشور خواست در خصوص پرونده مسمومیت جاسوس سابق روس شتابزده عمل نکند، گفت: انگلیس نباید وارد جنگ سرد جدیدی شود. جرمی کوربین، در روزنامه گاردین نوشت: این رویداد وحشتناک بیش از هر چیزی نیازمند بررسی کامل است که از سوی پلیس و نیروهای امنیتی ما انجام می‌شود.

ارسال نامه تهدید‌‌آمیز به سفارت روسیه

سفارت روسیه در انگلیس اعلام کرد تهدید‌‌‌‌‌‌هایی درباره حمله به دیپلمات‌های این کشور دریافت کرده است. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، سفیر روسیه در انگلیس اعلام کرد: اخیراً عده‌ای هشدار داده‌اند که دیپلمات‌های روسی را مجازات خواهند کرد و در میان درخواست‌‌‌‌‌‌‌هایی که سفارت دریافت می‌کند، مواردی منفی و هشدار‌دهنده دریافت شده است. البته ما در هر مورد با پلیس همکاری می‌کنیم و می‌خواهیم حداکثر همکاری را در این خصوص انجام دهیم. طبق اعلام سفارت روسیه در انگلیس، با وجود اینکه تعداد این تهدید‌‌‌‌‌‌ها زیاد نبوده، اما این سفارتخانه همه این موارد را جدی می‌گیرد. آلکساندر یاکوونکو، سفیر روسیه در انگلیس گفت: ممکن است یک سری افرادی با مشکلات عاطفی و احساسی و افرادی با سابقه کیفری در کار باشند، اما از آنها می‌توان انتظار هر چیزی را داشت.

همراهی واشنگتن با لندن

همزمان با پیشبرد تحقیقات درباره پرونده‌ای که امریکا از آن به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری به نفع دونالد ترامپ نام می‌برد، وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که واشنگتن اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه درباره قضیه مسمومیت جاسوس دو‌جانبه سابق روس را بعید نمی‌داند. هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرد: امریکا قبلاً تحریم‌‌‌‌‌‌‌هایی را علیه کره‌شمالی به خاطر استفاده از سلاح شیمیایی علیه کیم جونگ نام، برادر رهبر کره‌شمالی اعمال کرد که این تحریم‌‌‌‌‌‌‌ها پس از مدتی از وقوع این حادثه اعمال شدند. ممکن است تحریم‌‌‌‌‌‌‌هایی درباره موضوع مسمومیت «‌سرگئی اسکریپال»، جاسوس دو‌جانبه روس نیز اعمال شود،‌ اما فعلاً در این باره توضیح نمی‌دهم. سخنگوی وزارت خارجه امریکا تصریح کرد که کشورش با انگلیس در این باره اعلام همبستگی می‌کند و از این موضوع که به احتمال زیاد روسیه پشت این مسمومیت باشد، حمایت می‌کند. از سوی دیگر وزارت خزانه‌داری امریکا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه در پاسخ به آنچه که «‌مداخله انتخاباتی و حملات سایبری از سوی مسکو‌» خوانده شده،‌ اعلام کرد.
به گزارش دویچه‌وله، این تحریم‌‌‌‌‌‌‌ها قرار است چند سازمان و فرد را به تلافی آنچه که امریکا هک کردن زیرساخت‌هایش توسط روسیه خواند، هدف قرار دهد در همین راستا 19 شهروند روسیه‌ای و پنج سازمان نیز به اتهام مداخله انتخاباتی و حملات سایبری از سوی وزارت خزانه‌داری امریکا مورد تحریم قرار خواهند گرفت. این در حالی است که رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده تحقیقات مربوط به اتهام مداخله روسیه به نفع دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 امریکا، از شرکت تجاری ترامپ خواسته تمامی مدارک مالی مرتبط با روسیه را در اختیار این کمیته تحقیقات بگذارد.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
0
0
سلام. عزیزان سالهاست ٫ امریکایی ها واروپایی ها در امور داخلی ٫خارجی٫نظامی٫اقتصادی و غیره دیگر کشورها دخالت می کنند و حال با انگشت نشان دادن دگر کشورها سعی بر پرده پوشی بر کثافت کاریهای خود هستند انهم بخاطر بی اعتمادی ملت های خودشان است بی اعتمادی ٫ نفرت و بی انگیزگی در ملتهای اروپایی و امریکایی به حد ی رسیده که سیاستمداران رذل این کشورها ٫ در داخل به هر بهانه مضحک و غیر واقعی ٫ سرکوب را در پیش میگیرند و دائم به دنبال دشمن ساختن هستند. که ملت شان را بترسانند. ولی نه تنها راه را اشتباه می روند که ملتهایشان دگر فریب این دلقک ها را نخواهند خورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار