کد خبر: 899684
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
شركت‌هاي خودروسازي از تجهيز خودروها به كيف كمك‌هاي اوليه و كپسول آتش‌نشاني براي سود بيشتر فرار مي‌كنند
زهرا چيذري

صداي جيغ ترمز و كشيده‌شدن لاستيك‌ها روي آسفالت، فرياد سهمگين برخورد دو جسم آهني با يكديگر، ‌بوي دود و آتش و لحظاتي بعد از انفجار؛ اين تراژدي تلخي است كه هر روز و هر ساعت در جاده‌هاي كشورمان رخ مي‌دهد و تعداد زيادي از هموطنانمان را به كام مرگ فرو مي‌برد يا تا پايان عمر دچار معلوليت مي‌كند؛ تراژدي تلخي كه در ايام نوروز به‌واسطه افزايش چند برابري سفرهاي جاده‌اي شيريني حال و هواي بهار و سال تازه را به كام بسياري از خانواده‌ها تلخ مي‌كند ولي به دلايل مختلف باز هم تكرار مي‌شود.
تقصير تصادفات جاده‌اي به گردن هر چيز و هركس كه باشد از خطاهاي انساني گرفته تا ناايمن بودن خودروها و جاده‌ها با راهكارهاي ساده‌اي مي‌توان تبعات و حتي تلفات تصادفات جاده‌اي را كاهش داد و از گستردگي دامنه آن تا حد زيادي جلوگيري كرد. تنها كافي است تا در خودروي شما يك كپسول اطفاي حريق و يك كيف كمك‌هاي اوليه باشد تا مانع تبديل يك آتش كوچك به انفجاري بزرگ شويد يا با به همراه داشتن ابزارهاي ساده كمك‌هاي اوليه جلوي خونريزي شديد و مرگ يك مصدوم را بگيريد با تمام اينها و با وجودي كه خودروسازان چند سال پيش به تجهيز خودروهاي خود به جعبه كمك‌اي اوليه و كپسول اطفاي حريق ملزم شده بودند،هم اكنون هيچ يك از اين شركت‌ها به چنين تعهدي عمل نمي‌كنند. اين در حالي است كه هزينه ناچيز كيف كمك‌هاي اوليه و كپسول اطفاي حريق در حاشيه سود اين شركت‌هاي بي‌رقيب گم مي‌شود.
هر 71 دقيقه يك مرگ؛ اين آماري است كه سرهنگ محمد حسين حميدي رئيس پليس راه راهور نيروي انتظامي از مرگ مير و سوانح سال 96 اعلام كرده است. به گفته وي اين آمار نسبت به آمار سال 95 يعني هر ساعت يك كشته كاهشي 8 درصدي داشته است. در چنين شرايطي بديهي است بايد براي كنترل مرگ و مير و معلوليت‌هاي ناشي از تصادفات جاده‌اي خيلي جدي‌تر از قبل چاره‌انديشي شود؛‌چاره انديشي‌هايي در قالب آموزش، نظارت و استانداردسازي جاده‌ها و خودروها.

شانه خالي كردن خودروسازان

تجهيز خودروها به جعبه كمك‌هاي اوليه و كپسول اطفاي حريق مي‌تواند يكي از مصاديق استاندارد‌سازي آنها باشد. بسياري از شركت‌هاي خودروسازي دنيا به رغم آنكه خودروهايشان بسيار ايمن‌تر از پرايد و پژوي ماست براي ايمني بيشتر و مواقع ضروري چنين گزينه‌هايي را هم در نظر مي‌گيرند،‌اما نه فقط خودروهاي داخلي ما فاقد چنين امكاناتي هستند،‌بلكه ظاهراً اين لوازم پيش از تحويل خودروهاي وارداتي به مشتري از روي آنها برداشته مي‌شود تا همه خودروهايي كه در سطح جاده‌ها تردد مي‌كنند، شبيه هم باشند؛ نا‌امن و غير مجهز!
ماجراي الزام خودروسازان به نصب كپسول اطفاي حريق و جعبه كمك‌هاي اوليه به چند سال پيش و ماجراي آتش گرفتن خودروهاي پژو 405 باز مي‌گردد. سال 92 بود كه مصوبه اجباري‌شدن نصب كپسول اطفاي حريق روي خودروهاي توليد جديد ابلاغ شد‌،‌اما خودروسازان به بهانه افزايش قيمت تمام شده سرانجام از اجراي اين ابلاغيه سرباز زدند. اين ماجرا با حل شدن مشكل آتش گرفتن پژوهاي 405 مسكوت ماند و از خاطر رفت،‌اما با فراموش شدن اين مصوبه و الزام از حوادث آتش گرفتن خودروها در برخي حوادث جاده‌اي و همچنين افزايش دامنه حوادث به خاطر در دسترس نبودن يك كيف كمك‌هاي اوليه ماجرايي است كه هر ساعت در جاده‌ها رخ مي‌دهد.

رئيس سازمان امداد و نجات:‌پيگيري مي‌كنيم

مرتضي سليمي،‌رئيس سازمان امداد ونجات هلال احمر در گفت‌وگو با «جوان» درباره سرنوشت مجهز شدن خودروها به ابزارهاي ايمني مي‌گويد:‌شركت‌هاي خودرويي قرار بود در ماشين‌ها جعبه كمك‌هاي اوليه بگذارند و اين جزو ملزومات خودرويي است. وي در پاسخ به اينكه شما به عنوان يكي از نهادهاي درگير با موضوع تصادفات جاده‌اي آيا به اين موضوع ورود و چنين مطالبه‌اي را مطرح كرده‌ايد، مي‌گويد:‌بنا بود وزارت صنعت چنين موضوعي را به عنوان يكي از ملزومات در دستور كار قرار دهد،‌اما ما در اين خصوص مطالبه‌اي نداشتيم. وقتي قانوني مي‌شود مسئولان مربوطه بايد نظارتشان را انجام بدهند،‌اما پيگيري شما تلنگر خوبي بود و ما اين موضوع را پيگيري خواهيم كرد.
وي درباره اينكه وجود جعبه كمك‌هاي اوليه چقدر مي‌تواند بر كم‌شدن عمق حوادث‌ تأثير بگذارد، ‌مي‌گويد: شما اگر يك گارو در اختيار داشته باشيد به راحتي مي‌توانيد خونريزي را كنترل كنيد،‌هر چند آموزش تأثير بيشتري دارد و مي‌تواند كمك بيشتري كند،‌اما بودن جعبه كمك‌هاي اوليه هم بي‌تأثير نيست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار